• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3971 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۹ آذر

نخست‌وزير عراق جنگ با داعش را پايان‌يافته اعلام كرد

پيروزي تمام‌عيار بر داعش

روح‌الله نخعي

همه از پايان نظامي داعش در فواصل زماني متفاوت سخن مي‌گويند. قريب به دو هفته پيش بود كه سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس ايران و حسن روحاني، رييس‌جمهور كشورمان در نامه و سخنراني‌هايي جداگانه اعلام كردند حضور نظامي منسجم و چارچوب‌دار داعش در سوريه و عراق به پايان رسيده است. پس از آن نيز اظهارنظرهاي مشابهي از مقام‌هاي روسيه، سوريه و عراق به گوش رسيد تا اينكه سرانجام روز گذشته حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق نيز در كنفرانسي مطبوعاتي اعلام كرد: جنگ با داعش در عراق پايان يافته است.
العبادي در اين كنفرانس خبري كه توسط اتحاديه روزنامه‌نگاران عراق برپا شده بود، اعلام كرد: «نيروهاي ما كنترل كامل مرز عراق و سوريه را در اختيار دارند و بنابراين، من پايان جنگ با داعش را اعلام مي‌كنم.» نخست‌وزير عراق در اين كنفرانس بر اتحاد مردم عراق به عنوان علت اين پيروزي تاكيد كرد و گفت: «ما دشمني را شكست داده‌ايم كه بي‌امان به دنبال نابودي تمدن ما بود، اما ما محكم برجاي خود ايستاديم و شكستش داديم.» العبادي در توييتي كه به همين مناسبت به زبان انگليسي نوشت نيز خاطرنشان كرد: «نيروهاي مسلح قهرمان ما، تمام طول مرز عراق و سوريه را در اختيار گرفته‌اند. ما با اتحادمان و با فداكاري‌مان براي ملت، داعش را شكست داده‌ايم. زنده باد عراق و مردمش!»
عبدالامير رشيد يارالله، از فرماندهان ارشد ارتش عراق نيز در بيانيه‌اي كه بعد از اظهارات نخست‌وزير منتشر شد، اعلام كرد  كه تمام مناطق محل درگيري آزاد شده‌اند و مرز در كنترل كامل نيروهاي عراقي است. طبق گزارش‌ها، نيروهاي داعش كه در اوج قدرت خود در عراق، حدود يك‌سوم مساحت اين كشور را اشغال كرده‌بودند، اكنون تنها به صورت پراكنده در منطقه حضور دارند و ارتش عراق مشغول پاكسازي كامل منطقه است. به گزارش بي‌بي‌سي، بعضي از نيروهاي داعش از عراق به سوريه و بعضي ديگر به تركيه گريخته‌اند. دو روز پيش از كنفرانس خبري العبادي، روسيه نيز اعلام كرده بود ماموريت خود براي شكست داعش در سوريه را با موفقيت به پايان رسانده است.
به گزارش واشنگتن‌پست، گرچه مراسم رژه نظامي براي بزرگداشت اين پيروزي در نظر گرفته شده است، اعلام پايان جنگ توسط عبادي، واكنش چنداني از سوي مردم به دنبال نداشت. وب‌سايت خبري «كردستان24» عصر روز گذشته اعلام كرد كه نخست‌وزير به زودي در بيانيه‌اي اختصاصي و جداگانه اعلام پيروزي خواهد كرد.
همزمان با اعلام آزادي تمام مناطق عراق از كنترل نيروهاي داعش، بسياري از رسانه‌ها به نقش امريكا در اين موفقيت پرداختند، در حالي كه نام ايران در ميان اغلب اين گزارش‌ها غايب بود. گزارش آسوشيتدپرس كه در بسياري از رسانه‌ها بازتاب يافته بود، موفقيت‌هاي نيروهاي زميني عراق در پس‌گرفتن منطقه را با حمايت نيروهاي ائتلاف امريكا مورد اشاره قرار داده بود. فرانس‌پرس نيز پدافند نيروهاي عراقي و آغاز بازپس‌گيري مناطق را با حمايت نيروهاي هوايي ائتلاف امريكا ممكن دانسته بود. رويترز فتح موصل را به حمايت نيروهاي ائتلاف امريكا و آزادي رقه را نيز به رهبري نيروهاي كرد و حمايت امريكا پيوند زده بود. تنها اشاره گزارش رويترز به نقش ايران در جنگ عليه داعش در ذكر نام حشدالشعبي به عنوان نيروهاي شبه‌نظامي تحت حمايت ايران است كه در كنار ارتش عراق كه تحت حمايت امريكاست، در مقابل داعش جنگيده   است.
همزمان حساب توييتر مربوط به عمليات امريكا در مبارزه با داعش (Inherent Resolve) نيز اعلام پيروزي كرد. اما رسانه بريتانيايي ديلي‌ميل به اعلام پيروزي ايران عليه داعش به عنوان متحد نزديك عراق، در ماه گذشته اشاره كرد. ديلي‌ميل نوشت: در عمليات آزادسازي عراق كه با آزادي تكريت آغاز شد، حضور نيروهاي حشدالشعبي و نيروهاي ائتلاف منجر به اين شد كه ايران و امريكا خواسته يا ناخواسته در عملياتي مشترك حضور داشته باشند. فاكس‌نيوز در گزارش خود از اين خبر به اين اتفاق اشاره مي‌كند كه با وجود اعلام پايان داعش در عراق و سوريه اما هنوز اطلاع دقيقي از سرنوشت ابوبكر البغدادي، رهبر اين گروه تروريستي در دست نيست. به گزارش رويترز، بغدادي 28 سپتامبر (6 مهر) فايلي صوتي منتشر كرد كه از زنده ‌بودنش خبر مي‌داد. روداو، ديگر رسانه كردستان عراق نيز به همكاري نيروهاي عراقي و پيشمرگ‌هاي كرد با حمايت ائتلاف جهاني امريكا اشاره كرد.  واشنگتن‌پست همچنين گزارش داد: «مقام عراقي مسوول بودجه بازسازي شهرهايي مانند موصل گفته اين بازسازي 150ميليارددلار هزينه خواهد داشت. بيشتر مناطق صدمه‌ديده در بخش‌هاي سني‌نشين عراق هستند. آمار آوارگان اين جنگ در حال حاضر 3 ميليون نفر است. 20هزارنفر هم به اتهام پيوستن به داعش بازداشت هستند. ديده‌بان حقوق بشر مدعي است، سيستم قضايي عراق ميل يا توانايي برگزاري دادگاه‌هاي عادلانه براي اين افراد يا تمايز بين كساني كه با رضايت در كشتار شركت كرده‌اند با كساني كه به اجبار در مشاغلي مانند آشپزي در خدمت داعش بوده‌اند را ندارد. بعد از پايان جنگ گسترده و علني، نيروهاي عراق براي مقابله با داعش به عنوان يك گروه زيرزميني تروريستي آماده مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون