• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3971 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۹ آذر

روزهاي داغ موسيقي از راه رسيد

به نظر مي‌رسد هنرمندان عرصه موسيقي زمستان داغي براي مخاطبان و دوستداران اين هنر تدارك ديده‌اند. از حواشي قابل توجه نشست خبري جشن خانه موسيقي گرفته تا برپايي كنسرت محمد معتمدي در حوزه هنري. گرچه اجراي اولافور آرنالدز، چهره صاحب‌نام موسيقي در ايران قطعا حرارت ماجرا را دو چندان مي‌كند و البته نمي‌توان از انتشار آلبوم تصويري «نهفت 2» در تجليل از نيم قرن فعاليت هنري محمدرضا لطفي به سادگي گذشت. پيش‌بيني ورايتي از نامزدهاي هفتادوپنجمين دوره جايزه گلدن گلاب از جمله خبرهاي داغ روز گذشته هستند كه روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت.

جشن خانه موسيقي با طعم انتقاد
 حميدرضا نوربخش (مديرعامل خانه موسيقي)، هوشنگ كامكار (عضو شوراي عالي خانه موسيقي) و سيدمحمد ميرزماني (رييس هيات‌مديره خانه موسيقي) صبح روز گذشته به ميان خبرنگاران آمدند تا از جشن خانه موسيقي بگويند. نشستي كه در نهايت تنها درباره جشن 21 آذر نبود، بلكه شرايط دشوار اين روزهاي موسيقي محور اصلي اين نشست بود.
آن طور كه ايلنا نوشته است در ابتدا گزارشي در مورد روند جشن و تغييرات زمان اين جشن به دليل تقارن با ايام خاص ارايه شد و در نهايت به گزارش شرايط روز موسيقي رسيد.
خانه موسيقي با 18 سال سن و 15 هزار عضو در اين دوره از جشن خود بخش‌هاي اجراي موسيقي در حوزه موسيقي ايراني، نواحي، استعدادهاي جوان، موسيقي كلاسيك و موسيقي پاپ اجراهايي خواهد داشت و برندگاني در حوزه‌هاي مختلف هم معرفي خواهند شد. اما شرايط موسيقي بر اين جشن غلبه كرد.
سيدمحمد ميرزماني (رييس هيات‌مديره خانه موسيقي) به شرايط نامناسب موسيقي اشاره كرد: «متاسفانه موسيقي در كشور ما آنقدر معضل دارد كه بايد همه دست به دست هم دهيم تا از اين شرايط عبور كنيم و به سمت شكوفايي موسيقي اصيل و جدي برويم.» او در ادامه درباره كيفيت پايين آثار و عدم خلاقيت در نغمه‌پردازي و آهنگسازي سخن گفت. اما هوشنگ كامكار نوك پيكان انتقاد را به سمت اهالي رسانه گرفت و از آنها خواست «با دقت به بررسي و نقد موسيقي امروز كشورمان بپردازيد تا جامعه را آگاه‌ كنيد.»
حميدرضا نوربخش در توضيحات صحبت‌هاي كامكار گفت: «منظور آقاي كامكار اين است كه اگر كسي در زمينه موسيقي حرفي زد و ادعايي كرد حتما از او سند بخواهيد. در اين سال‌ها ما مدام مي‌بينيم آدم‌هايي مي‌آيند و مي‌گويند در فلان فستيوال مدال گرفته‌اند و بدون اينكه سندي از آنها خواسته شود خبرهاي‌شان منتشر مي‌شود. به هر حال اين انتظار وجود دارد كه در اين زمينه دقت بيشتري صورت گيرد.»
او در ادامه صحبت‌هاي خود به دريافت وجه از سوي اماكن در كنسرت‌ها اشاره كرد: «نخستين بار هم از كنسرت استاد شجريان در سال ۱۳۸۳ در تالار وزارت كشور با اين مساله مواجه شديم. پارسال اين موضوع را به جايي رسانديم كه از سالن‌هايي مانند فرهنگسراي ارسباران كه در حدود ۳۰۰ نفر ظرفيت دارند وجهي دريافت نشود. نگاه ما اينگونه است كه همه ساز و كار نظارت بر امر موسيقي فقط و فقط بايد در دفتر موسيقي وزارت ارشاد باشد و قانون هم همين را مي‌گويد.»
هوشنگ كامكار هم با تاكيد بر شرايط بد موسيقي اين روزها اعلام كرد كه منتظر رنسانس و رهايي از اين شرايط است. او به فرم‌هاي اماكن اشاره كرد كه بندهاي آن براي هنرمندان توهين‌آميز بوده است: « فرم‌هايي در نهادهاي ديگر از موزيسين‌ها گرفته مي‌شود اين مورد قبول ما نيست و من حتي معتقدم گروهي كه سه يا چهار بار كنسرت برگزار كرده نيز از آنجا كه مشخصاتش تغيير نكرده است بايد اين كارهاي تكراري در مورد آنها صورت نگيرد.»
ميرزماني كه در دولت دهم مدت كوتاهي مديريت دفتر موسيقي را برعهده داشته به اين فرم‌ها اشاره كرد: «برخي از اين فرم‌ها كه در دفتر موسيقي از موزيسين‌ها دريافت مي‌شود به خاطر قانوني شدن كار و ثبت شدن آثار به نام موزيسين‌هاست اما من هم معتقدم كه موزيسين بايد تنها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سر و كار داشته باشد.»

كنسرت محمد معتمدي تمديد شد
محمد معتمدي با اجراي قطعه «يلدا» روي صحنه مي‌رود. اين كنسرت قرار بود اول دي ماه در تالار حوزه هنري اجرا شود كه به دليل استقبال مخاطبان در روز اول فروش بليت، براي 29 آذر يعني قبل از شب يلدا هم تمديد شد. محمد معتمدي آهنگساز و خواننده درباره اين كنسرت گفته است: « برنامه اين كنسرت را متناسب با حال و هواي شب يلدا و شروع زمستان طراحي كرديم. سال گذشته قطعه «يلدا» با ترانه‌اي از بهمن محمدزاده و آهنگي از من منتشر شد كه استقبال مخاطبان را در پي داشت ولي با وجود خواست مردم و مخاطبان، مجال اجرا روي صحنه كنسرت را پيدا نكرد. گرچه قطعات زمستاني ديگرم مثل «برف» هم با وجود استقبال مردم هرگز به صورت كنسرت به گوش مخاطبان نرسيد. به همين دليل قرار شد كه اينگونه قطعات را با تركيب قطعات ديگر در قالب كنسرت طراحي و اجرا كنم. از سويي سعي كرديم به لحاظ ريتم و فرم بين قطعات هماهنگي و تناسب وجود داشته باشد. البته «ساز و آواز» هم كه بخش جدانشدني همه كنسرت‌هاي من است، در اين اجرا نيز سهمي عمده خواهد داشت.»
تنظيم اين قطعات براي اركستر توسط احمد مقدسي‌زاده صورت گرفته است. احمد مقدسي‌زاده نوازنده پيانو، محسن حسن‌نيا نوازنده كلارنيت، امير مختاري نوازنده قانون، مجيد يگانه نوازنده پركاشين، كورش كشاورز نوازنده ويلونسل محمد معتمدي را در اين كنسرت همراهي مي‌كنند. كنسرت «يلدا» 29 آذر و اول دي در تالار انديشه حوزه هنري ساعت 20:30 اجرا مي‌شود. علاقه‌مندان براي تهيه بليت مي‌توانند به سايت WWW.tik8.com مراجعه كنند.

پيش‌بيني نامزدهاي جوايز «گلدن گلوب» از دل‌تورو تا كريستين بِيل و مريل استريپ
خبرگزاري ايسنا به نقل از ورايتي گزارش داده است كه نشريه سينمايي ورايتي در فاصله دو روز مانده به اعلام نامزدهاي هفتادوپنجمين دوره جوايز سينمايي گلدن گلوب، پيش‌بيني خود از نامزدهاي اين رويداد سينمايي را منتشر كرد. سال گذشته فيلم «لالا لند» به كارگرداني «دمين شزل» با نامزدي در ۷ بخش پيشتاز اين رويداد سينمايي بود و در نهايت در همه بخش‌ها موفق به كسب جايزه شد. «لالا لند» در جوايز سينمايي اسكار نيز با نامزد شدن در ۱۴ شاخه ركوردشكن شد و در پايان نيز ۶ جايزه را به نام خود ثبت كرد اما رقابت اسكار بهترين فيلم را به «مهتاب» واگذار كرد.
اين فهرست در بخش «بهترين فيلم درام» از فيلم‌هاي «مرا به نامت صدا كن»، «دانكرك»، «پُست»، «شكل آب»، «سه بيلبورد خارج از ابينگ» و «ميزوري» نام برده است. همچنين «بيمار بزرگ»، «هنرمند فاجعه»، «بزرگ‌ترين شومن»، «من»، «تونيا» و «ليدي برد» در بخش «بهترين فيلم كمدي» سال معرفي شده‌اند. اين فهرست از كريستين بيل (متخاصمان)، تيموتي شلمي (مرا به نام صدا كن)، دنيل دي لوئيس (موضوع فانتوم)، تام هنكس (پُست) و‌گري اولدمن (تاريك‌ترين ساعت) به عنوان نامزدهاي دريافت جايزه «بهترين بازيگر مرد درام» ياد مي‌كند.
ورايتي همچنين از بازيگراني مثل جسيكا چستين (بازي مالي)، سلي هاوكينز (شكل آب)، دايان كروگر (محو شدگي)، فرانسس مك‌دورماند (سه بيلبورد خارج از ابينگ، ميزوري) و مريل استريپ (پُست) به عنوان چهره‌هايي ياد مي‌كند نامزد دريافت جايزه «بهترين بازيگر زن درام» هستند.
اما قطعا وجود نام هنرمنداني مانند گيلرمو دل‌تورو (شكل آب)، لوكا گوادانينو (مرا به نامت صدا كن)، مارتين مك‌دونا (سه بيلبورد خارج از ابينگ، ميزوري)، كريستوفر نولان (دانكرك)، استيون اسپيلبرگ (پُست) در بخش «بهترين كارگرداني» از جمله جذابيت‌هاي اين دوره جوايز گلدن‌گلوب خواهد بود.

تجليل محمدرضا لطفي در آلبوم «نهفت 2»
 آلبوم تصويري «نهفت ۲» در تجليل از نيم قرن فعاليت هنري محمدرضا لطفي، نوازنده و آهنگساز فقيد موسيقي ايراني منتشر شد. «نهفت ۲» با هدف به تصوير كشيدن بخشي ديگر از دو دهه فعاليت گروه موسيقي «نهفت» و رويكرد آموزش موسيقي نوجوانان در حوزه‌هاي گروه‌نوازي و تك‌نوازي در قالب يك لوح فشرده تصويري با عنوان تجليل از نيم قرن فعاليت هنري محمدرضا لطفي به سرپرستي جهانشاه صارمي توسط موسسه فرهنگي و هنري «آواي گنبد نيلي» منتشر شد. از گروه «نهفت» تاكنون چهار آلبوم صوتي با نام‌هاي «ايران هنگام كار است»، «شب جواني»، دستور مقدماتي تار و سه تار، «تولدي دوباره» و آلبوم تصويري «نهفت ۱» منتشر شده است.

اجراي نمايش «آن سوي آينه»
از اول زمستان
علي سرابي نمايش «آن سوي آينه» را دي ماه سال جاري در پرديس تئاتر شهرزاد روي صحنه ‌مي‌برد. اين بازيگر تئاتر كه پيش از اين نيز در مقام كارگردان چندين اثر از جمله «برنارد مرده است» و «خداي كشتار» را به صحنه برده قصد دارد در جديدترين تجربه كارگرداني خود، نمايشنامه «آن سوي آينه» نوشته فلوريان زلر را با ترجمه تينوش نظم جو در پرديس تئاتر شهرزاد روي صحنه ببرد. در اين نمايش ريما رامين‌فر، مارال بني‌آدم و پژمان جمشيدي به ايفاي نقش مي‌پردازند. علي سرابي علاوه بر اين در نمايش‌هاي متعددي از جمله «تهران - پرندك»، «خشكسالي و دروغ»، «ماچيسمو»، «كابوس‌هاي يك پيرمرد بازنشسته خائن ترسو»، «ترانه‌هاي محلي» و «در انتظار گودو» به ايفاي نقش پرداخته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون