• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3972 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر

آسيب‌شناسي در حالت تعليق

رييسي: در صحت تصميم خود براي شركت در انتخابات يك درصد پشيمان نيستم

پس از گذشت حدود هفت ماه از انتخابات هنوز هم فضاي انتخاباتي براي ابراهيم رييسي، كانديداي اصولگرا و توليت آستان قدس تمام نشده است. بايد به خاطر آورد جريان اصولگرا با تمام ظرفيت و توان خود براي يك دوره‌اي كردن رياست‌جمهوري حسن روحاني آمد و اين هدف‌گيري از مصاحبه و موضع‌گيري‌هاي آن زمان اصولگرايان و كانديداهاي متبوع اين جريان سياسي محرز بود. حالا در شرايطي كه حدود هفت‌ماه از انتخابات گذشته است، ابراهيم رييسي در ديدار با تشكل‌هاي دانشجويي سراسر كشور حاضر شد و از پشيمان‌نبودنش براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم گفت. او در اين ديدار كه روز گذشته انجام شد، گفت: «ورود اينجانب به عرصه انتخابات به جهت انجام يك وظيفه بود و اين اتفاق نيفتاد مگر بعد از درخواست‌هاي متعدد مردم و نخبگان؛ بنابراين اگر به گذشته نيز برگردم، همان تصميمي را خواهم گرفت كه آن روز گرفتم. در صحت تصميم خود ذره‌اي ترديد ندارم و يك‌درصد پشيمان نيستم.»
چند روز پيش هم كه اين عضو هيات رييسه خبرگان رهبري براي مراسم روز دانشجو به دانشگاه امام رضا رفته بود از كانديداتوري‌اش در انتخابات صحبت كرد. او تاكيد كرد كه در ايام انتخابات براي جمع كردن راي به دانشگاه‌ها نرفته است. رييسي گفت: « اين را بدانيد كه در دوران مسووليتم همواره خودم را با دانشگاه مرتبط مي‌ديدم و در محافل دانشگاهي حضور داشتم و از نظرات آنان استفاده كرده‌ام.» در همان روز بود كه تصريح كرد: «در عرصه انتخابات بسياري از مسائل براي مردم روشن شد و نشد يك بار براي زيارت به حرم مطهر رضوي بروم و چند نفري در گوش من نگويند كه ما نسبت به شما اشتباه كرديم.»
بررسي چرايي شكست در فراموشي
انتخابات رياست‌جمهوري 96 براي اصولگرايان اهميتي دوچندان داشت. اين را مي‌توان از همتي كه فعالان سياسي اين جناح براي صورت‌بندي و سازماندهي ذيل حركت جبهه‌اي به كار بستند، دريافت. اين جناح در ادوار انتخاباتي پيشين نتوانسته بود چنين سازماندهي‌اي را انجام دهد. با اين‌حال اين حركت جبهه‌اي فراز و فرودهايي هم داشت. ابراهيم رييسي، كانديداي منتخب اين جبهه در انتخابات بود. اين جريان بدنه اجتماعي‌اش را ترغيب به راي به اين كانديدا كرد اما در عين حال نتوانست تا سيد مصطفي ميرسليم، كانديداي حزب موتلفه اسلامي را از كانديداتوري منصرف كند. ابراهيم رييسي نيز اگرچه مورد حمايت جبهه مردمي انقلاب اسلامي به عنوان نهاد وحدت بخش اصولگرايان در انتخابات حاضر شد اما اعلام كرد كه مستقل وارد انتخابات مي‌شود. مساله‌اي كه برخي تحليلگران آن را به تلاش براي فراجناحي نشان دادن تعبير كردند. ابراهيم رييسي در هزارتوي فضاي انتخاباتي تمام تلاشش را كرد تا خود را نماينده قشر مستضعف معرفي كند. واژه‌اي كه بارها توسط اين كانديداي انتخابات به كار رفت. به نظر مي‌رسيد كه تجربه پيروزي احمدي‌نژاد بر محوريت شعارهاي بهبود معيشتي هنوز براي اصولگرايان اهميت خود را حفظ كرده بود. رييسي به ميدان انتخابات آمد و حدود 16ميليون راي نيز از آن خود كرد اما سبد راي‌اش نتوانست از رقيب انتخاباتي‌اش يعني حسن روحاني سنگين‌تر شود و اين شكست هم براي او و هم براي جريان اصولگرايي ثبت و ضبط شد. پس از انتخابات برخي تحليلگران اصولگرا مطرح كردند كه به سبب چند دوره شكست اين جناح خواستار تلاش براي آسيب‌شناسي حركت و گفتمان اصولگرايي بايد از سر گرفته شود. البته از گوشه و كنار اردوگاه اصولگرايي بعضا سخن از قابليت و ظرفيت رييسي براي قرار گرفتن در جايگاه رهبري جناح راست شنيده مي‌شد. به هر حال اگرچه هنوز صحبت از انتخابات در بين فعالان سياسي جريان اصولگرا شنيده مي‌شود اما اين جريان به جاي پرداختن به شكست، هنوز باب تحليل و بررسي چرايي شكستش را نگشوده است. اين امري است كه شايد شخصيتي چون ابراهيم رييسي كه مورد حمايت بخش‌هاي زيادي از اين جريان قرار گرفته بايد به آن توجه كند.
اقتصاد آستان قدس از زبان رييسي
او البته در اين ديدار به پروژه‌هاي اقتصادي آستان قدس رضوي نيز اشاره كرد. وي گفت: « آستان قدس از پروژه تجاري «مشهد مال» خارج شد زيرا اين قبيل پروژه‌هاي گران قيمت به طور طبيعي منجر به عرضه محصولات شركت‌هاي خارجي مي‌شود و با توليد ملي، توسعه صنعتي و تحقق اقتصاد مقاومتي تناسبي ندارد. آستان قدس در پروژه‌هاي جاده‌اي مثل جاده چناران- مشهد سرمايه‌گذاري كرده، اگرچه اين قبيل سرمايه‌گذاري‌ها نسبت به پروژه‌هاي ساخت واحدهاي تجاري، سود اقتصادي كمتري دارند، اما اقدامي در جهت آسايش و امنيت جاني زايران بوده و در جهت راهبرد ما است.»
آستان قدس رضوي كه توليت آن را سيد ابراهيم رييسي برعهده دارد يكي از محورهاي مورد توجه رقباي او در انتخابات بود. عدم پرداخت ماليات از سوي اين نهاد از موضوعاتي بود كه حسن روحاني و اسحاق جهانگيري در مناظرات انتخاباتي به آن پرداختند تا افكار عمومي را با اين سوال مواجه كنند كه چرا كانديدايي كه دايما از عدالت و توجه به محرومان سخن مي‌گويد فكري براي پرداخت ماليات اين نهاد نمي‌كند. رييسي گرچه در دوران انتخابات پاسخ قانع‌كننده‌اي به سوالات در مورد فعاليت‌هاي آستان قدس نداد در روزهاي پس از انتخابات هم تلاشي براي روشن شدن افكار عمومي نكرد. او همچنان از انتخابات مي‌گويد و در نشست‌ها و جلسات، خاطرات شكست را با مخاطبانش مرور مي‌كند با اين حال ترجيح مي‌دهد همچنان به سوالاتي كه در طول رقابت‌هاي انتخاباتي در مورد او، دوران فعاليت‌هاي قضايي و البته ساختار اقتصادي آستان قدس كه توليت آن را برعهده دارد مطرح بود، صحبت نكند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون