• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3979 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر

امانوئل مكرون‌، رييس‌جمهور فرانسه:

بايد با بشار اسد گفت‌وگو كنيم

گروه ديپلماسي| امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه در تازه‌ترين اظهارنظرهاي خود پيش بيني كرده كه داعش تا اواسط يا اواخر ماه فوريه شكست نهايي را تجربه خواهد كرد. البته اين گزاره تنها سخن مهم در كلام اخير رييس دولت در پاريس نيست. وي درباره آينده سياسي سوريه نيز اظهارنظر مفصلي داشته و همان جملاتي را بر زبان رانده كه مدت‌هاست در تحليل‌هاي متفاوت رسانه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي درباره تغيير رويكرد كشورهاي مهم اروپايي درباره بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه به گوش مي‌رسد. مكرون در سخنانش تاكيد كرد كه ديگر نمي‌توان بشار اسد را با توجه به پيروزي‌هاي نظامي كه وي در تحولات ميداني سوريه داشته ناديده گرفت. وي البته در ادامه با تكرار ادعاهاي پيشين گفت كه اسد بايد روزي به خاطر آنچه مكرون جنايت خواند، محاكمه شود. وي در اين باره گفت: فكر مي‌كنم تا اواسط فوريه در سوريه مي‌بريم و البته بشار اسد در اين تاريخ هم در آنجا خواهد بود. در چنين شرايطي ما بايد با همه حرف بزنيم. بايد با بشار اسد و نمايندگان وي حرف بزنيم. البته كه پس از آن وي بايد به دليل عملكردهايش در برابر مردم و عدالت جهاني پاسخگو باشد.
رييس‌جمهور فرانسه در بخش‌هاي ديگري از اين گفت‌وگو گفت كه اولويت نخست كشورش به عنوان يكي از كشورهاي عضو ائتلاف امريكا غلبه بر داعش است و نه كنار زدن بشار اسد از قدرت. وي در اين باره افزود: بشار اسد بعد از شكست داعش از قدرت كنار نخواهد رفت. او در [در قدرت] خواهد ماند، او پابرجا خواهد بود چون تحت محافظت كساني است كه در ميدان جنگ پيروز شده‌اند، خواه منظور ايران باشد يا روسيه.
اين گفت‌وگو با مكرون 5 روز پيش و در جريان كنفرانس جهاني آب و هوا كه پاريس ميزبان آن بود ضبط شد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده به دليل برنامه‌هايش براي خروج از توافقنامه آب و هوايي پاريس به اين اجلاس دعوت نشده بود. مكرون در اين مصاحبه تاكيد كرد كه شكست ترامپ در احترام گذاشتن به اين توافقنامه كه در دوره باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين امضا شده بود، اشتباه بود. وي در اين باره گفت: زماني كه يك توافقنامه را امضا مي‌كنيد حتي اگر امضا‌كننده رييس‌جمهور پيش از شما باشد بايد به آن احترام بگذاريد. نمي‌توانيد ادعا كنيد كه ضامن نظم و امنيت بين‌المللي هستيد اما قانون را وقتي نوبت به خودتان مي‌رسد ناديده بگيريد.
واشنگتن‌پست در بخشي از گزارش خود به افزايش محبوبيت مكرون اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه مكرون كه روز پنجشنبه اين هفته 40‌ساله مي‌شود در حال احياي محبوبيت از‌دست‌رفته خود است. مكرون در بخش‌هايي از مصاحبه خود گفت: زماني كه هفت ماه پيش انتخاب شدم 39 سال سن داشتم و مردي بودم كه از ناكجا به ميدان آمده بودم تا پيروزي را كه هيچ‌كس گمان نمي‌كرد، تضمين كنم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون