• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3982 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲ دي

ماهيت نقدها به وزراي دولت روحاني

جواد  امام

انتقاداتي كه نسبت به وزرا و شخص آقاي روحاني مطرح مي‌شود، دو دسته است. دسته اول عده‌اي هستند كه به رييس‌جمهور راي دادند و از دولت حمايت كردند. اينها براي پيگيري مطالبات و خواسته‌هاي‌شان دولت را نقد مي‌كنند و از عدم تحقق اين مطالبات نارضايتي دارند. اين طيف پيگير خواسته‌هايي هستند كه با توجه به آن روحاني را در 29 ارديبهشت انتخاب كردند. اينكه آنها امروز پيگير مطالبات خود هستند، نشان مي‌دهد كه از راي خود پشيمان نيستند. اگر پشيمان بودند امروز به دنبال مطالبات‌شان از دولت نبودند و عبور از روحاني و تخريب دولت را كليد مي‌زدند. دسته دوم عده‌اي هستند كه به دنبال سرخورده كردن جامعه، به تخريب وزرا و مجموعه دولت مي‌پردازند. اين دو حيطه را بايد از يكديگر تفكيك كنيم.
 كساني كه بنا به شرايط كشور و انتخابات و گزينه‌هاي انتخاباتي‌اي كه پيش روي‌شان بوده، آقاي روحاني را ترجيح دادند و امروز از راي خود پشيمان نيستند و فكر مي‌كنند، انتخاب درستي در شش ماه پيش داشتند، امروز استدلال‌هايي براي ادامه حمايت از دولت را مطرح مي‌كنند. آنها معتقدند كه اگر حمايت‌شان از دولت نبود، خسارت‌هاي دولت‌هاي نهم و دهم بر كشور ادامه پيدا مي‌كرد. 
به هرحال نقدهاي دلسوزانه‌اي كه نسبت به وزرا مطرح مي‌شود، مطالبات جامعه است و جامعه به روشني درخواست رفع مشكلاتش را دارد. دولت بايد به اين نوع نقدها توجه جدي داشته باشد. ما نمي‌توانيم بگوييم كه پشيمان هستيم. اگر چنين اعتقادي داشته باشيم بايد به دنبال عبور از روحاني باشيم. ما موانع و مشكلات دولت را مي‌دانيم و به همين جهت هم هست كه پاي راي خودمان ايستادگي مي‌كنيم. خواسته ما از وزرا و دولت اين است كه نسبت به جامعه چون به دولت اقبال نشان دادند، توجه ويژه داشته باشد. دولت بايد از ظرفيت‌هاي سرمايه اجتماعي بيشتر استفاده كند.
 خاستگاه نقدها نسبت به وزرا بيشتر چنين جنسي دارد. آنهايي كه مقابل دولت و پايگاه راي او بودند، نمي‌توانند دلسوز برنامه‌هاي دولت باشند و در كلان موضوع هم نمي‌توانند در راستاي تحقق برنامه‌هاي آقاي روحاني گام بردارند. آنها بازندگاني هستند كه عملكرد موفق دولت به نفع شان نيست. به اين جهت براي تخريب مجموعه دولت تلاش مي‌كنند. آنها در راستاي بيان انتقادهاي مخرب حركت مي‌كنند. نقد جريان اصلاحات و معتدليون به دنبال اجرا و تحقق برنامه‌هاي شخص آقاي روحاني است. بنابراين امروز تشخيص جنس انتقاداتي كه به وزرا مي‌شود، مهم است. بايد تلاش كنيم تا جدايي بين راي‌دهندگان و آقاي روحاني ايجاد نشود و اين تخريب‌ها فضاي جامعه را تغيير ندهد. دولت بايد مصمم و استوار تلاش كند تا برنامه‌ها و شعارهايي كه آقاي روحاني در ايام انتخابات مطرح كرد، جامه عمل بپوشد. 
به جهت فشارهاي بين‌المللي و افزايش مشكلات اقتصادي، فشار روي دولت دوازدهم نسبت به دولت يازدهم به خصوص با روي كار آمدن فردي تندرو به عنوان رييس‌جمهور امريكا افزايش پيدا كرده است. ما بايد تلاش كنيم تا نگاه دولت براي حل مناقشات منطقه‌اي بيشتر به سمت بحث‌هاي ديپلماتيك و سياسي جلو برود. اگر حوزه‌هاي نظامي و امنيتي در جاي خود قرار بگيرد، دولت بهتر مي‌تواند بر مشكلات فائق آيد. مشكلات دولت با توجه به اتفاقاتي كه در تعيين كابينه افتاد، بيشتر شده است. 
بعد سياسي دولت در كابينه كمتر شده است. يعني برندي به جهت حضور اصلاح‌طلبان در اعضاي كابينه نمي‌بينيم. وزيري را مشخصا در دولت نمي‌شناسيم كه بگوييم، آن فرد برند اصلاحات را با خود دارد. با اين حال دولت برندهايي در بين وزرا دارد؛ به اين معنا كه اين وزرا موثرتر و موفق‌تر بوده‌اند. در حوزه سياست خارجي برند دولت آقاي ظريف است. همچنين آقاي حجتي، وزير جهاد كشاورزي برند دولت است. همچنين به‌طور نسبي آقاي شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت شناخته شده است. از جهت توجه و شناخته شده بودن بين مردم اين وزرا مهم هستند. مجموعا نقد به دولت و وزراي رييس‌جمهور در صورتي كه از جهت درخواست براي تحقق شعارهاي دولت باشد، منطقي است. بسياري از نقدهاي دلسوزانه از اين جهت مطرح مي‌شوند. ولي عده‌اي نيز به دنبال تخريب و تضعيف دولت هستند و از اين نظر تمام تلاش خود را مي‌كنند تا جامعه را از راي به روحاني مايوس كنند. دولت بايد تلاش كند تا به انتقادات پاسخ دهد و صداي انتقادات را نيز بشنود. در اين صورت مي‌تواند از ايجاد فضاي منفي عليه دولت جلوگيري كند. 
فعال سياسي اصلاح‌طلب

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون