• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3984 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ دي

از جايزه احمد محمود تا فيلمسازي حكمت

خبرهاي امروز بيشتر حول محورمطالب ادبيات و كتاب قرار مي‌گيرد؛ سومين نشست عصر شعر پروين اعتصامي در كتابخانه عمومي حسينيه ارشاد، اعلام برندگان جايزه احمد محمود از اين دست است. همچنين برگزاري نمايشگاه كامبيز درم‌بخش و دريافت اخبار مربوط به پروانه ساخت فيلم‌ها و البته اختتاميه جشنواره آيينه‌دار كه مرتبط به جشنواره موسيقي نواحي است و برگزاري جشن «ويولن ايران از مهم‌ترين عناوين خبرهاست.

 

جشن ويولن و اختتاميه فستيوال موسيقي نواحي «آينه‌دار» برگزار شد

شنبه شب دو رويداد مهم موسيقايي با مديريت بخش خصوصي در پايتخت برگزار شد كه هر يك به نوبه خود واجد اهميت و ارزش زيادي هستند. به گزارش «اعتماد» اولين رويداد اين شب، برگزاري آيين اختتاميه چهارمين فستيوال موسيقي نواحي «آينه‌دار» در تالار وحدت تهران بود. فستيوالي كه هر ساله طي چند روز برگزار مي‌شود و در هر دوره به موسيقي منطقه‌اي خاص اختصاص دارد. اين دوره از فستيوال موسيقي نواحي «آينه‌دار» كه از 29 آذر ماه آغاز شده بود به موسيقي اقوام شمال‌غرب ايران اختصاص داشت. در آيين اختتاميه اين فستيوال علي مغازه‌اي، دبير هنري چهارمين فستيوال موسيقي نواحي «آينه‌دار» گفت: «در اين دوره هنرمنداني از موسيقي اقوام شمال غرب ايران حضور داشتند كه برخي از آنها قريب به ۱۰ سال از عرصه كنار رفته بودند و حتي برخي از آنها ديگر نمي‌توانند كار كنند.

تعداد زيادي از اين هنرمندان بزرگ دچار گرفتاري‌هاي زيادي هستند كه اميدوارم هرچه زودتر مشكلات آنها مرتفع شده و بتوانند دوباره در حوزه موسيقي به فعاليت مشغول باشند. اين هنرمندان از موسيقي ارتزاق مي‌كردند؛ همان موسيقي‌اي كه طي سال‌هاي گذشته در عروسي‌ها، قهوه‌خانه‌ها و فضاهايي از اين دست اجرا مي‌شد ولي حالا با مشكلات زيادي روبه‌رو هستند. آيا ما ديده‌ايم كه به تعداد عاشيق‌هاي منطقه آذربايجان اضافه شده باشد؟ عاشيق‌ها توقع زيادي از مسوولان ندارند. آنها به اين نياز دارند كه از كمترين تسهيلات از جمله بيمه و حقوق بازنشستگي برخوردار باشند. ما از دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فقط همين را مي‌خواهيم و از آقاي حسيني معاون هنري و همكاران‌شان مي‌خواهيم اين عزيزان را دريابند.»

سيد مجتبي حسيني، معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم درباره بيمه هنرمندان گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تمام دولت نبوده و همه اختيارات را بر عهده ندارد. طبق قوانين، هنرمندان بالاي ۵۰ سال نمي‌توانند بيمه تامين اجتماعي شوند اما بيمه تكميلي شامل حال آنها مي‌شود كه وزارت ارشاد آن را عملي كرد.»

در آيين اختتاميه چهارمين فستيوال موسيقي نواحي «آينه‌دار» از هنرمنداني چون يوسف اوهانس، عاشيق‌الله وردي تقي زاده، عاشيق يار محمد عيسي بگلو، عاشيق محمد علي محمودي، اوهان داوديان، عشق علي سليمي، عباس ستاري، نعمت جوانشير، پيروز حسين زاده، نارد قياسي، مصطفي بيكار، ولي عبدي، عاشيق عمران حيدري، عاشيق آيت قنبري و عاشيق علي كريمي قدرداني شد.

ديگر رويداد موسيقايي شنبه‌شب برگزاري جشن «ويولن ايران» به همت ميثم مروستي و با گراميداشت مقام هنري ابوالحسن صبا بود. ارسلان كامكار، ميثم مروستي، روزبه كلانتر، نيلوفر محبي، امين غفاري، گروه مينياتور، پريسا پيرزاده، گروه كوارتت رِسپينا، علي صالحي با همراهي گروه‌هاي مختلف به اجراي موسيقي پرداختند. از نكات ويژه اين برنامه اجراي اركستر فيلارمونيك كردستان با همراهي نوازندگان برجسته ساز ويولن در ايران همچون همايون رحيميان، كريم قرباني، سهراب برهمندي، پورنگ پورشيرازي و... به رهبري استاد فرهاد فخرالديني بود كه پس از مدت‌ها دوري از صحنه دوباره چوب رهبري را به دست گرفته بود.

برگزاري رويدادهاي موسيقايي از اين دست، به همت بخش خصوصي حاكي از آن است كه اهالي موسيقي و دوستداران آن، براي بقا و حيات اين هنر مي‌كوشند تا در زمانه بي‌مهري به موسيقي و در فقدان هرگونه حمايت دولتي، گامي بزرگ برداشته باشند.

 

فيلمسازي منيژه حكمت پس از ٨ سال

«جاده قديم» به كارگرداني منيژه حكمت تحويل دبيرخانه سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر شد.

به گزارش «اعتماد»، «جاده قديم» كه در سكوت خبري مقابل دوربين رفت اين روزها آخرين مراحل آماده‌سازي را طي مي‌كند و براي نمايش در سي و ششمين جشنواره ملي فيلم فجر آماده مي‌شود. در خلاصه داستان «جاده قديم» با بازي مهتاب كرامتي و آتيلا پسياني آمده است: در آستانه سال نو مينو به خانه نمي‌رسد. اين فيلم چهارمين ساخته سينمايي حكمت پس از ٨سال دوري از فيلم‌سازي‌است.

 

برندگان جايزه احمد محمود

امروز معرفي مي‌شوند

مراسم نهايي جايزه‌ «احمد محمود»، امروز، همزمان با سالروز تولد اين نويسنده فقيد در خانه‌ هنرمندان ايران برگزار مي‌شود. كامران محمدي، دبير جايزه‌ احمد محمود به ايسنا گفت: در مراسم اختتاميه، طبق روال معمول جايزه‌ها، برگزيدگان دو بخش مجموعه داستان و رمان معرفي مي‌شوند و جايزه‌ خود را از دست بزرگان ادبيات و هنر دريافت مي‌كنند. او افزود: جايزه شامل جايزه‌ نقدي، لوح و تنديس ويژه‌اي خواهد بود كه براي همين منظور طراحي كرده و ساخته‌ايم و قرار است براي نخستين‌بار در مراسم نهايي رونمايي شود. به گفته‌ محمدي، اجراي موسيقي و سخنراني ليلي گلستان و خانواده‌ احمد محمود از ديگر بخش‌هاي اين مراسم است. اين مراسم با حضور محمود دولت‌آبادي از ساعت ۱۷ امروز، چهارم دي در سالن شهناز خانه‌ هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.

 

موافقت شوراي صدور پروانه ساخت

با چهار فيلمنامه

شوراي صدور پروانه ساخت با چهار فيلمنامه در جلسه ۲۶ آذر موافقت كرد. فيلم نامه‌هاي «حسن كچل» به تهيه‌كنندگي و كارگرداني نادره تركماني و نويسندگي مشترك خسرو صالحي و نادره تركماني در ژانر كودك و نوجوان، «توطئه خانوادگي» به تهيه‌كنندگي، كارگرداني و نويسندگي خسرو ملكان در ژانر اجتماعي، «ايده اصلي» به تهيه‌كنندگي مشترك آزيتا موگويي و رضا كريمي، كارگرداني آزيتا موگويي و نويسندگي مشترك امير عربي و حسين تراب‌نژاد در ژانر اجتماعي و «داوود بايد ترك كنه» به تهيه‌كنندگي سيدامير سيده‌زاده، كارگرداني و نويسندگي محمود غفاري در ژانر اجتماعي موافقت شوراي ساخت سازمان سينمايي را اخذ كردند.

 

برگزاري نشست شعر پروين اعتصامي

سومين نشست عصر شعر پروين اعتصامي امروز دوشنبه ۴ دي در كتابخانه عمومي حسينيه ارشاد برگزار مي‌شود. اين نشست كه توسط اين كتابخانه عمومي و انجمن علمي كتابداري و اطلاع‌رساني ايران و نشريه الكترونيكي شناسه برگزار مي‌شود، قرار بود دوشنبه هفته گذشته برگزار شود كه به امروز موكول شد. سومين جلسه‌ از اين سري برنامه‌ها با حضور نجلا حريري و محمد زره‌ساز همراه خواهد بود. در حاشيه آن هم نمايشگاهي موضوعي از منابع مرتبط با پروين اعتصامي برگزار مي‌شود.

 

نمايشگاه نقاشي كامبيز درمبخش

در گالري سيحون

كامبيز درمبخش روز ۸ دي‌ماه در گالري سيحون؛ نمايشگاهي از آثار كارتوني‌اش تحت عنوان «انرژي مثبت» برپا خواهد كرد. درمبخش درخصوص محتواي اين نمايشگاه به ايلنا گفت: در اين نمايشگاه ۳۰ تا از جديد‌ترين كار‌هايم قرار است كه به نمايش درآيد و همه آثار هم مربوط به سال ۹۶ است. البته اين ۳۰ اثر، از بين 600- 500 كار انتخاب شده است. در اين نمايشگاه‌‌ همان كاريكاتورهاي هميشگي‌ام را خواهيد ديد و اين آثار طرح‌هاي چندصحنه‌اي است كه نظايرش را پيش‌تر در مجله همشهري داستان هم ديده‌ بوديم. در واقع هر كدام از آنها يك انيميشن يا داستاني كوتاه است. اين كاريكاتوريست پيشكسوت از انتشار ۳ كتاب از آثارش در ماه‌هاي آينده خبر داد و افزود: چند كتاب در دست چاپ دارم؛ ازجمله كتاب «دلقك‌ها: پانتومي روي كاغذ» كه انتشارات ثالث قرار است آن را منتشر كند. كتاب ديگري دارم با نام «هنرهاي تبسمي» كه تمام آثار آن، مربوط به گالري‌ها و مسائلي است كه به هنرمندان برمي‌گردد. اين كتاب هم در نشر خانه فرهنگ و هنر گويا منتشر خواهد شد. كتاب سومي هم دارم تحت عنوان «ابريشم و پولاد» كه مجموعه‌اي از بهترين كارهايي است كه در 40-30 سال گذشته انجام داده‌ام. اينها آثاري است كه خيلي مفهومي و در عين حال ساده هستند. اين كتاب نيز در نشر تاش منتشر خواهد شد.

 

دراي كانتي در پايتخت به روي صحنه مي‌رود

نمايش دراي كانتي به كارگرداني امير پشلنگ از روز سه‌شنبه 5 دي ماه، در تماشاخانه پايتخت به روي صحنه مي‌رود. به گزارش روابط عمومي نمايش دراي‌كانتي به نويسندگي باقر سروش و كارگرداني امير پشلنگ از روز سه شنبه 5 دي ماه، ساعت19 در تماشاخانه پايتخت به روي صحنه مي‌رود. در اين نمايش 75 دقيقه‌اي، شهروز دل‌افكار، رامين سياردشتي، پانته‌آ مهدي‌نيا و فرزاد برهمن به ايفاي نقش پرداخته‌اند؛ همچنين سياوش نوروزي، داريوش برفه به همراه فرزاد برهمن گروه موسيقي آن را تشكيل مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون