• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3987 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ دي

در آستانه تعطيلات دوهفته‌اي مجلس

استيضاح ربيعي كليد خورد

رييس كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به بررسي موضوع استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در جلسه عصر سه‌شنبه اين كميسيون، از به جريان افتادن اين طرح استيضاح با ارجاع آن به هيات رييسه مجلس خبر داد. عبدالرضا عزيزي در اين رابطه به آنا گفت: طرح درخواست استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مورد بررسي قرار گرفت و درهمين راستا حسين مقصودي، نماينده سبزوار به نمايندگي از استيضاح‌كنندگان سوالات موردنظر را از آقاي ربيعي پرسيد. نماينده شيروان در مجلس همچنين تاكيد كرد: استيضاح‌كنندگان تاكيد كردند شركت‌هاي زيرمجموعه شستا زيان‌ده بوده و مشكلات موجود در حوزه اشتغال قابل‌قبول نيست و وزير تعاون هم مواردي را در اين رابطه مطرح كرد اما نماينده سبزوار از پاسخ‌هاي وزير رفاه قانع نشد. عزيزي گفت كه با توجه به قانع نشدن نماينده استيضاح‌كنندگان از توضيحات ربيعي، اين طرح استيضاح براي قرار گرفتن در دستور صحن علني مجلس به هيات رييسه مجلس ارجاع شده است.
موضوع استيضاح ربيعي كه حالا بيش از هر زمان ديگري به خود رنگ و بوي واقعيت گرفته، در چندين مقطع ديگر نيز ازسوي نمايندگان مختلف مطرح شده و همزمان برخي ديگر از نمايندگان نيز در مقاطعي خواستار طرح سوال از وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي شده‌اند؛ خواستي كه بارها و بارها در يكي، دو سالي كه از عمر مجلس دهم مي‌گذرد در كميسيون اجتماعي و حتي صحن علني مجلس محقق شده و ربيعي، عملا يكي از پركارترين وزراي دولت يازدهم و دوازدهم در بهارستان بوده است.
اين درحالي است كه در يكي از آخرين موارد، هنگامي كه ربيعي براي پاسخگويي به سوال حسن كامران، نماينده اصولگراي اصفهان در مورد وضعيت صندوق‌هاي بيمه‌اي به صحن علني مجلس آمد، درنهايت با اصرار نماينده سوال‌كننده براي راي‌گيري در مورد اين طرح سوال مواجه شد و با اين حال، صحن علني به نفع ربيعي راي داد و سوال كامران را وارد ندانست.
با اين همه، موضوع استيضاح ربيعي، بحثي است، متفاوت با طرح سوال و سوالاتي كه گاه و بيگاه با آن مواجه شده است. مسعود رضايي، نايب‌رييس كميسيون اجتماعي مجلس در رابطه با اين طرح استيضاح جديد به «اعتماد» گفت: اين طرح استيضاح هم‌اكنون 32 امضا دارد و درصورتي كه متقاضيان استيضاح در روزهاي آينده، همچنان بر نظر خود پافشاري كنند، احتمالا اين طرح استيضاح ظرف يك ماه آينده در صحن علني مطرح خواهد شد. اين درحالي است كه بنابر آيين‌نامه داخلي مجلس هرگاه حداقل 10 نفر از نمايندگان خواستار استيضاح وزير يا هيات وزيران باشند، اين موضوع بايد در دستوركار مجلس قرار گيرد.
ربيعي درحالي بايد خود را آماده حضور احتمالي در صحن علني مجلس كند كه اين نخستين‌بار نيست كه اين عضو كابينه در آستانه استيضاح توسط مجلس قرار مي‌گيرد. علي ربيعي نخستين وزير دولت روحاني است كه با تلاش نمايندگان مجلس دهم براي استيضاح روبرو شده و به عبارت دقيق‌تر مجلس‌دهمي‌ها در نخستين تلاش خود براي استيضاح يكي از وزراي دولت، به سراغ او رفتند. استيضاحي كه البته هرگز به مرحله بررسي در صحن علني نرسيد و پيش از آنكه كار آقاي ربيعي به جاهاي باريك برسد، طرح استيضاح نمايندگان متوقف شد. با اين همه به نظر مي‌رسد، اين‌بار موضوع اندكي از دفعه قبل جدي‌تر باشد. بماند كه اين‌بار نيز امكان منتفي شدن موضوع استيضاح پيش از بررسي در صحن علني وجود دارد.
با اين حال، شايد حضور حسين مقصودي نماينده اصولگراي سبزوار در جمع استيضاح‌كنندگان و آن‌هم به عنوان يكي از طراحان اصلي اين طرح استيضاح، كار ربيعي را دشوارتر كند. آن هم درشرايطي كه به‌گفته نايب‌رييس كميسيون اجتماعي محور و موضوع اين طرح استيضاح مسائلي متعدد از وضعيت انتصاب‌ها و نحوه عملكرد مديران زيردست ربيعي در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تا بحث حساس هدفمندي يارانه‌ها و حذف يارانه محرومان و اقشار مستضعف جامعه در لايحه بودجه سال 97 كل كشور را دربرمي‌گيرد. گستره‌اي وسيع از موضوعات حساس اجتماعي كه هر كدام به‌تنهايي مي‌تواند مسير يك وزارتخانه را با چالش‌ها و ناهمواري‌هاي اساسي روبرو كند.اين درحالي است كه مسعود رضايي درباره زمان احتمالي بررسي اين طرح استيضاح در صحن علني مجلس به اعتماد گفته است: باتوجه به تعطيلات دوهفته‌اي مجلس كه به‌منظور بررسي و تصويب لايحه بودجه سال 97 كل‌كشور در كميسيون تلفيق بودجه درنظر گرفته شده، طبيعتا بررسي طرح استيضاح در صحن به زمان پس از اين تعطيلات موكول خواهد شد. بماند كه همچنان امكان انصراف تعدادي از استيضاح‌كنندگان از پيگيري اين طرح استيضاح وجود دارد و با اين حساب، درصورت پافشاري حداقل 10 نماينده استيضاح‌كننده بر اين استيضاح، احتمالا حدود يك ماه آينده، صحن علني مجلس ميزبان علي ربيعي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون