• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3989 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ دي

عربستان به درخواست ترامپ توجه نكرد

گروه جهان|  زماني كه نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي امريكا تصاويري از بحران عميق بشردوستانه در يمن براي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده به نمايش گذاشتند، ترامپ از مقام‌هاي سعودي خواست تا به سرعت در مسير حل اين بحران و اجازه ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به يمن گام بردارند.
به گزارش واشنگتن پست، ترامپ از دولت عربستان سعودي خواست تا اجازه دهد مواد غذايي كه مردم يمن به‌شدت به آن نياز دارند وارد اين كشور شود. اين بيانيه از سوي دونالد ترامپ ديپلمات‌هاي خارجي و حتي شخصيت‌هاي اصلي در دولت را شگفت زده كرد. او در بيانيه خود تاكيد كرد كه اين اقدام بايد به دلايل بشردوستانه انجام شود. گزارش‌ها حاكي از آن است كه برخي تحركات بعد از اين درخواست ترامپ نشان مي‌داد كه محدوديت‌ها بطور موقت كمتر شد و اجازه داده شد كه تعدادي از كشتي‌ها به منطقه ارسال شود. اما منتقدان بر اين عقيده بودند كه اين حركت نمي‌تواند باعث كاهش درد و رنج مردم جنگ زده‌اي شود كه نزديك به سه سال است درگير جنگ در يمن هستند. برخي ديگر معتقدند كه اين واكنش آني رييس‌جمهور كه نتيجه ديدن برخي تصاوير و درد و رنج غير نظاميان است به‌طور كامل نشان مي‌دهد كه ترامپ تجربه كمي در سياست خارجي دارد، چرا كه گاهي اوقات واكنش‌هاي ناگهاني و احساسي يك رييس‌جمهور مي‌تواند نتايج عكس داشته باشد.
به طور مثال در ماه آوريل ترامپ تصميم به شليك موشك‌هاي تام هاوك به پايگاه هوايي در سوريه گرفت. اتفاقي كه پس از ديدن تصاوير تلويزيوني از قربانيان حمله شيميايي خان شيخون رخ داد. گفته مي‌شود كه اين تصاوير تاثير زيادي بر ترامپ گذاشته بود. اين نخستين حمله مستقيم ايالات متحده به دولت اسد در جنگ داخلي اين كشور بود اما اين اقدام بدون استراتژي هيچ تاثير عمده‌اي برسياست‌هاي ايالات متحده در منطقه نداشت.
در يمن نيز اكنون شرايط مشابهي حاكم است چرا كه پس از حمله موشكي انصارالله به رياض، ائتلاف سعودي محاصره بنادر يمن را سخت‌تر كرد و درخواست‌هاي خصوصي ديپلمات‌ها براي ارسال كمك‌ها از سوي كاخ سفيد تاثير چنداني نداشت و عملا سخنان ترامپ را بي‌تاثير كرد.
جرالد فيرستين، سفير سابق امريكا در يمن به واشنگتن پست گفت: وقتي كه شما از طريق دولت انتقاد مي‌كنيد و به صورت عمومي آن را بيان مي‌كنيد اين بروكراسي دولتي است كه صحبت مي‌كند. اما وقتي كه دونالد ترامپ سعودي‌ها را خطاب قرار مي‌دهد و با اين وجود به اين موضوع اهميت داده نمي‌شود بايد در خصوص وضعيت رابطه دو جانبه نگران بود.
به گزارش واشنگتن‌پست و به نقل از مقام‌هاي آگاه از جلسه روز 6 دسامبر، ترامپ در ديدار با مقام‌هاي كابينه عكس‌ها و گزارش‌هايي را از وضعيت وخيم مردم يمن دريافت مي‌كند. كاخ سفيد نيز ساعت‌ها بعد از اين جلسه بيانيه‌اي را از جانب دونالد ترامپ منتشر كرد. تيم او برايان كه مدت‌ها ترامپ را مورد بررسي قرار داده در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست عنوان كرد: او توجه و صبر كافي براي نشستن و مطالعه كردن و دريافت اطلاعات خالص را ندارد. ترامپ همچنين عادت كرده است كه تصميمات را به صورت غريزي و براساس آنچه كه مي‌بيند انجام دهد. او قضاوت‌هاي ناگهاني دارد زيرا فكر مي‌كند كه غريزه‌هايش بي‌نظير عمل مي‌كنند.
ديويد پريس، افسر سابق سيا نيز بر اساس اطلاعاتي كه در اختيار داشت گفت كه محتويات ارايه شده به دونالد ترامپ توانسته ادراكات رييس‌جمهور را شكل دهد. او گفت: وقتي درباره چيزي به صورت عاطفي تصميم‌گيري مي‌شود بسيار نگران‌كننده است. اين تصميم‌گيري‌ها به ندرت مي‌تواند يك سياست را تغيير دهد.
گفتني است درگيري در يمن يك معضل براي ايالات متحده ايجاد كرده است. زيرا عربستان به همراه چند كشورحاشيه خليج فارس در سال 2015وارد جنگي شدند كه حدود سه سال از آن مي‌گذرد. مقام‌هاي ايالات متحده از يك طرف علاقه‌مند هستند حمايت خود از عربستان سعودي را كه مورد حملات مشوكي انصارالله قرار گرفته نشان دهند. اما آنها از سوي ديگر تلاش كرده‌اند خود را تا حدودي از تلفات غيرنظامي كه عربستان سعودي در سه سال جنگ به وجود آورده دور كنند. اما واقعيت اين است كه ايالات متحده از زمان آغاز جنگ عمدتا سعي كرده در قالب فروش سلاح و كمك به سوخت رساني هواپيماهاي ائتلاف سعودي به آنها كمك رساني كند.
ايالات متحده از زمان آغاز جنگ، عربستان سعودي، عمدتا در قالب فروش سلاح و كمك سوخت‌رساني هواپيما، به عربستان سعودي ارايه كرده است. با اين وجود هرچند دولت ترامپ در طول دوره يكساله رياست‌جمهوري خود سعي كرده تمام قد در كنار خاندان سعودي بايستد و از آنها حمايت كند اما مقامات ايالات متحده بطور فزاينده‌اي نگران تلفات غير نظامي اين جنگ هستند و اكنون اين جنگ منجر به آن شده است كه بيش از يك ميليون نفر مبتلا به وبا شده‌اند ميليون‌ها نفر نيز در معرض قحطي كامل قرار دارند. پري كاماك يك مقام سابق دولت اوباما كه اكنون در موسسه صلح كارنگي مشغول كار است گفت: دولت ترامپ بايد به عربستان سعودي بفهماند كه حاضر است كمك‌هاي نظامي را متوقف كند. وي افزود: او بايد نشان دهد كه بيانيه او در 6 دسامبر نه فقط يك موضوع لفظي است، بلكه يك واقعيتي عملي در سياست است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون