• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3990 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي

5 تصميم تاثيرگذار 2017

روزنامه «گازيتا. رو» روسيه به پوشش برخي از تصميمات تاثيرگذار رهبران سياسي جهان در سال 2017 پرداخته و نوشت:
1- جدا شدن ولاديمير پوتين از حزب «روسيه واحد»: «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهوري روسيه نامزدي خود را در تاريخ 6 دسامبر در جمع كارگران يك كارخانه اتومبيل‌سازي اعلام كرد. پوتين در كنفرانس مطبوعاتي سالانه خود در تاريخ 14 دسامبر، اعلام كرد كه قصد ندارد ديگر به عنوان نامزد حزب روسيه واحد در انتخابات رياست‌جمهوري شركت كند و در اين دوره به عنوان نامزد مستقل در آن حضور خواهد يافت.
2- تصميم جنجال‌برانگيز ترامپ در مورد قدس: دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا در تاريخ 6 دسامبر اعلام كرد كه قصد دارد شهر قدس را به عنوان پايتخت اسراييل به رسميت شناخته و سفارت امريكا را از تل‌آويو به اين شهر منتقل سازد. اين تصميم ترامپ بسيار جنجال‌آفرين شده و سيل انتقادات شديد، نه تنها از سوي كشورهاي مسلمان، بلكه حتي از سوي متحدان نزديك امريكا در قاره اروپا، به سمت واشنگتن سرازير شدند.  
3- شكست داعش: اشغال بخش قابل توجهي از خاك سوريه توسط گروه تروريستي داعش، يكي از مشكلات حل نشده در عرصه بين‌المللي در سال 2017 بود. اين گروه در پايان سال و در نتيجه عمليات نظامي روسيه و حمايت قاطع از نيروهاي دولتي سوريه، نابود شد كه اين مساله خود باعث اختلاف تازه‌اي بين مسكو و واشنگتن شد كه چه كسي بر اين گروه تروريستي پيروز شده است.
4- شكوفايي مشترك اقتصادي به سبك چيني: دولت چين، به خصوص بعد از تصميم دونالد ترامپ براي خارج شدن از «مشاركت فرا‌آتلانتيكي» در اوايل سال 2017، ديگر روي مشاركت گسترده با امريكا حساب نمي‌كند. مقامات پكن، مسلما پيش از اين نيز با قاطعيت نقش رهبري در منطقه آسيا را از آن خود مي‌دانستند، ولي در سال 2017 منافع چين نه تنها در خارج از مرزهاي اين كشور، بلكه در داخل نيز تقويت پيدا كرد. «شي جين پينگ» رييس‌جمهوري چين از مدل توسعه اقتصادي گسترده به الگوي شديد‌الحن‌تر روي آورده، يعني توجه خود را از آهنگ رشد بالاي اقتصادي به سمت افزايش كيفيت معطوف كرده است.
5- تقويت موقعيت اردوغان: رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه نظريه تقويت موقعيت خويش در نظام سياسي كشور را بسيار سريع‌تر از انتظار به اجرا گذاشت. در ماه آوريل سال 2017 همه پرسي در مورد تغيير قانون اساسي تركيه برگزار كرد كه در آن نزديك به 52 درصد شهروندان اين كشور از آن حمايت كردند كه در نتيجه آن تركيه از يك جمهوري پارلماني به رياست جمهوي تبديل شد و شخص اردوغان نيز اختيارات بسيار گسترده‌اي، از جمله باقي ماندن در راس قدرت تا سال 2029 را به دست آورد.
منبع: تسنيم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون