• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3990 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي

كتابخانه

تطور انواع

به طور قطع و يقين يكي از تاثيرگذارترين نظريه‌هاي علمي در طول تاريخ بشر نظريه تكامل يا به طور دقيق نظريه تطور است، ديدگاهي علمي كه نخستين‌بار دقيق‌ترين و مستدل‌ترين بيان آن در قرن نوزدهم ميلادي توسط چارلز رابرت داروين (1882-1809) دانشمند زيست‌شناس بريتانيايي ارايه شد و به سرعت ابعادي بسيار گسترده‌تر از حوزه زيست‌شناسي يافت و بر شاخه‌هاي گوناگون معرفت بشري تاثير گذاشت، به گونه‌اي كه برخي داروين را در كنار گاليله (كپرنيك و كپلر)، نيوتن و فرويد يكي از بنيانگذاران جهان‌بيني علمي معاصر معرفي مي‌كنند. با پيشرفت علم زيست‌شناسي به خصوص در سايه دانش ژنتيك شواهد به نفع نظريه داروين افزايش يافت گو اينكه نظريه او قدرت تبيين‌كنندگي بالايي در توضيح پديده‌ها و مشاهدات دانشمندان داشت. اين همه البته به معناي قطعي و يقيني بودن نظريه او و خطاناپذير آن نيست. كتاب چيستي تكامل نوشته ارنست ماير
(2005-1904) زيست‌شناس امريكايي آلماني‌تبار و يكي از سرشناس‌ترين تطورگرايان ممعاصر پس از داروين است كه با بياني روشن و شفاف اين نظريه را توضيح مي‌دهد. ماير كه خود سهم بسزايي در توسعه اين نظريه داشته، در اين اثر كوشيده تصويري جامع و در عين حال نه‌چندان پيچيده از نظريه تطور يا چنان كه مهدي صادقي، مترجم كتاب نوشته نظريه تكامل ارايه دهد تا علاوه بر زيست‌شناسان، خوانندگان با گرايش‌هاي مختلف نيز در جريان اين نظريه و شواهد و همچنين كم و كاستي‌هاي آن قرار گيرند. لازم به ذكر است كه نظريه‌هاي تكاملي گوناگوني در طول دو سده گذشته براي تبيين تغييرات ارايه شده در پديده‌ها ارايه شده است، اما نظريه تكامل دارويني بيش از ساير نظريه‌هاي تكامل گرايانه مورد پذيرش و البته مخالفت قرار گرفته است.

 

تصميم در عمل

تصميم‌گيري (decision making) در روانشناسي فرآيندي شناختي است كه به انتخاب يك باور يا كنشي خاص در ميان امكان‌هاي بديل ديگر منجر مي‌شود. با اين تعريف همه ما در زندگي روزمره مدام دست به تصميم‌گيري مي‌زنيم و از ميان امكانات متنوع و گسترده‌اي كه فراروي‌مان قرار گرفته، دست به انتخاب مي‌زنيم و يكي را برمي‌گزينيم. تصميم‌گيري هم در حوزه‌هاي فردي و هم در حوزه‌هاي جمعي رخ مي‌دهد و نتايج اين تصميمات معمولا اثري انكارنشدني و درازدامن به جاي مي‌گذارند. به همين خاطر است كه ضرورت آشنايي با شيوه‌هاي درست تصميم‌گيري براي بالا بردن و افزايش پيامدهاي مثبت و كاستن از نتايج منفي روشن مي‌شود. كتاب درآمدي بر علم تصميم‌گيري نوشته جيمز مارچ كه با ترجمه ابراهيم افشار به همت نشر ني منتشر شده است، به همين مساله مي‌پردازد. اين كتاب برپايه يادداشت‌هاي كلاس پرطرفدار جيمز جي. مارچ، استاد ممتاز دانشگاه استنفورد و دانشمند علوم سياسي شكل گرفته است. مارچ در اين كتاب دري به دنياي تصميم‌گيري مي‌گشايد. او در اين كتاب از نتايج پژوهش‌هاي علوم اجتماعي و علوم رفتاري بهره مي‌گيرد تا تصميم‌گيري را در وسيع‌ترين گستره آن به ما بشناساند. به جاي پرداختن به «چگونه بايد تصميم گرفت»، تاكيد او بر آن است كه «تصميم در عمل چگونه گرفته مي‌شود». بدين گونه، مارچ كساني را كه دست‌اندركار تصميم‌گيري هستند يا آن را مطالعه مي‌كنند، قادر مي‌سازد تصميم‌گيري را بهتر فهم كنند.

 

سياست به مثابه فعاليت تجاري

در دهه‌هاي اخير در عرصه تجارت جهاني، شاهد ظهور و رشد پديده‌هايي مانند جهاني شدن، منطقه گرايي، سازمان تجارت جهاني و شبكه‌ها يا زنجيره‌هاي توليد و تامين جهاني بوده‌ايم كه همه حاكي از يكپارچه‌تر شدن جهان و توسعه تجارت جهاني و افزايش اهميت ديپلماسي اقتصادي و تجاري در جهان است. با وجود اين در زبان فارسي كمبود زيادي در اين زمينه و آثار اندكي درباره ديپلماسي تجاري و اقتصادي وجود دارد. از اين نظر انتشار كتاب ديپلماسي تجاري؛ از اهداف تا ابزارها نوشته وحيد بزرگي را بايد به فال نيك گرفت كه به تازگي توسط نشر ني منتشر شده است. اين كتاب چارچوبي براي سياستگذاري و تدوين ديپلماسي تجاري ارايه مي‌كند و در اين راستا به تبيين عناصر و مولفه‌هاي مختلف ديپلماسي تجاري، از تعريف و اهداف و دستور كار ديپلماسي تجاري گرفته تا بازيگران و راهبردها و ابزارهاي آن مي‌پردازد. كتاب بعد از مقدمه از دو بخش و يك پيوست با عنوان سازمان‌هاي توسعه صادرات، تجارت يا سرمايه‌گذاري تشكيل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون