• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3990 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي

كليات لايحه بودجه سال 97 با راي اعضاي كميسيون تلفيق تصويب شد

پيام اميد به مردم

عليرضا كيانپور

 

 سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 97 كل كشور با اشاره به تصويب كليات اين لايحه در جلسه روز گذشته، گفت كه اعضاي اين كميسيون از هرگونه تصميم احساسي، منطقه‌اي و بخشي در جريان بررسي بودجه خودداري مي‌كنند و تلاش خواهند كرد اقشار كم‌درآمد و متوسط با اين تصميمات آسيب نبينند.
ماجرا پيچيده نيست. خبر اين است كه كليات لايحه بودجه سال آينده در كميسيون تلفيق تصويب شده و پس از بررسي و تصويب جزييات اين لايحه، نوبت به نمايندگان مي‌رسد كه در صحن علني مجلس درباره دخل و خرج كشور در سال آينده تصميم نهايي را بگيرند اما اين همه ماجرا نيست. البته تا اينجاي كار، اتفاق خاصي نيفتاده و آنچه گفته شد، همان خبري است كه هر سال در چنين روزهايي از سال، از سوي سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌گيرد و رسانه‌ها هم برايش تيتر مي‌زنند «كميسيون تلفيق كليات لايحه بودجه را تصويب كرد» اما اين‌بار خبر تصويب كليات بودجه، توضيحاتي هم محضِ متعلقات و اضافات به‌همراه دارد و آن‌چنان كه پيداست تاكيد ويژه علي‌اصغر يوسف‌نژاد، سخنگوي كميسيون تلفيق در مورد خودداري مجلس از هرگونه تصميم احساسي در جريان تصويب لايحه بودجه و تلاش نمايندگان براي جلوگيري از آسيب ديدن اقشار كم‌درآمد و متوسط جامعه از تصميمات و مصوبات بودجه‌اي مجلس، معنايي ديگر نيز به‌همراه دارد؛ معنايي تلويحي و ضمني، شايد براي آنكه احيانا آب در دل ملت تكان نخورد. ملتي كه لااقل بخش ضعيف‌ترش به‌لحاظ طبقاتي و اقتصادي، اين روزها زير بارِ دخل و خرج زندگي و سنگينيِ گراني مرغ و تخم‌مرغ و نان و نفت ديگر تابِ تحمل فشار بيشتر ندارد. حتي اگر اين فشار، فشاري ناچيز ناشي از تصويب كليات لايحه بودجه در كميسيون تلفيق مجلس باشد.
 مصوبه‌اي كه خوب يا بد، هنوز راه زيادي تا تبديل شدن به قانون دارد و بنابر روال عمومي كار مجلس، براي آنكه وجاهت قانوني پيدا كند، بايد حداقل يك ماه، زير ذره‌بين كميسيون تلفيق بودجه بالا و پايين شود و بعد، تازه به صحن علني بيايد و آنجا هم دو، سه هفته‌اي چكش‌كاري و جرح و تعديل شود تا درنهايت براي دريافت آخرين تاييديه به شوراي نگهبان برود و اگر به‌سلامت و بي‌تغيير بازگشت، آنگاه براي اجرايي شدن به دولت پس داده خواهد شد.

راي ناپلئوني مجلس به بودجه
البته اين تنها سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه نيست كه با اين احتياط از تصويب كليات بودجه سال آينده خبر مي‌دهد. به‌جز او چند نماينده ديگر عضو اين كميسيون هم ملاحظاتي مشابه در اعلام خبر در نظر گرفته و همچون يوسف‌نژاد تاكيد كردند كه ملت فكر نكنند كار تصويب بودجه جنجالي 97 دولت به همين سادگي‌ها به پايان رسيد و سر ملت بي‌كلاه ماند. آنجا كه فاطمه سعيدي، نماينده اصلاح‌طلب عضو كميسيون تلفيق در اين رابطه به ايلنا گفته است: كليات لايحه بودجه با ۵۲ درصد موافق، ۴۶ درصد مخالف و ۲ درصد ممتنع به تصويب رسيد. جملاتي كه عينا ازسوي طيبه سياوشي ديگر عضو اصلاح‌طلب اين كميسيون نيز در گفت‌وگو با ايسنا تكرار شد و به اين اعتبار نمايندگان سعي كردند با اشاره به راي به اصطلاح ناپلئوني تصويب كليات بودجه، اين پيام را به ملت بدهند كه برنامه دخل و خرج سال آينده كشور، مسيري پر فراز و نشيب براي تصويب در مجلس پيش‌رو دارد و با اين حساب، نه‎تنها احتمال اعمال تغييراتي اساسي در جزييات لايجه دولت دركميسيون تلفيق و صحن علني مجلس وجود دارد، بلكه همين حمايت 52 درصدي اعضاي كميسيون تلفيق از كليات لايحه بودجه نيز درحالي منجر به تصويب آن شده كه به جز 2 درصد ممتنع، حداقل 46 درصد اعضاي كميسيون از اساس مخالف لايحه‌اند. تا آنجا كه حتي حاضر نشدند به كليات آن راي بدهند.

سايه اعتراض‌هاي خياباني در مصوبات پارلماني
همزمان در حالي كه برخي نماينده اصلاح‌طلب مجلس به‌صورت غيررسمي گفته‌اند كه جزو اين گروه 46 درصدي بوده حاضر به تاييد و راي مثبت به كليات لايحه بودجه نشده‌اند، بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد نيز كه از برگزاري جلسه فوق‌العاده هيات‌رييسه اين فراكسيون به ‌منظور بررسي ابعاد اعتراض‌هاي اخير خبر داده و تاكيد كرده اين فراكسيون نظر خود را در رابطه با اين ناآرامي‌ها در قالب بيانيه‌اي اعلام خواهد كرد، نقبي به موضوع بررسي لايحه بودجه در مجلس زده و به ايلنا مي‌گويد: نمايندگان مطالبات مردم را در بودجه ۹۷ پيگيري مي‌كنند و مجلس نيز اين مطالبات براي جلوگيري از تورم، گراني و همچنين مطالبات سياسي مردم از قوا و حاكميت را پيگيري خواهد كرد. آن هم در شرايطي كه سخنگوي كميسيون تلفيق نيز در ادامه سخنانش در تشريح جلسه روز گذشته اين كميسيون، مشخصا به بحث افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي پرداخته و با بيان اينكه فشار بر جامعه، جزو نگراني‌ها و دغدغه‌هاي دلسوزان مردم و نمايندگان خواهد بود، گفته است: تصميم ما به گونه‌اي خواهد بود كه نفع و سود مردم و مصلحت آنان مدنظر باشد و به قشر كم‌درآمد آسيبي وارد نشود.
حال، به نظر مي‌رسد باوجود تصويب كليات لايحه بودجه سال آينده در كميسيون تلفيق و درشرايطي كه بعضي ناظران تهيه بودجه انقباضي از سوي دولت و رسانه‌اي شدن برخي مواد تصويب نشده آن در روزهاي اخير را ازجمله انگيزه‌ها و عوامل برپايي تجمع‌هاي مردم بعضي شهرها در اعتراض به وضعيت معيشتي تحليل كردند، نمايندگان ملت در كميسيون تلفيق بودجه همچنان پيام‌آور اميدند براي مردمي كه مهم‌ترين سرمايه سياسي‌شان در سال‌هاي اخير همين «اميد» بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون