• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3991 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ دي

رييس‌جمهور در جلسه با روساي كميسيون‌هاي مجلس:

بهترين پاسخ وحدت ملي است

حجت‌الاسلام حسن روحاني، رييس‌جمهور ديروز در نشستي با روساي كميسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي حول 6 محور مهم گفت‌وگو كرد. رييس‌جمهور در اين جلسه از ضرورت وحدت ميان مسوولان و تاثير آن در حل مشكلات كشور گفت و تاكيد كرد كه دولت در بهترين وضعيت ارتباطي با نيروهاي مسلح قرار دارد. تجمعات اعتراضي و پراكنده در روزهاي اخير سبب شد كه روحاني بار ديگر در مورد ضرورت مهيا كردن فضا براي نقد و اعتراض قانونمند سخن گفت. رييس‌جمهور اين‌بار صريح‌تر و با كدهاي واضح‌تري نسبت به عملكرد برخي كشورهاي منطقه هشدار داد. اشاره‌اش به آن كشورهاي منطقه بود كه پيش‌تر تهديد كرده بودند جنگ را به داخل ايران مي‌كشانند. روحاني در پاسخ حاكمان اين كشور عربي همسايه تاكيد كرد كه ملت و مسوولان پاسخ آنها را خواهند داد. موضوع اصلي ديگر اين نشست لايحه بودجه بود و روحاني در خلال صحبت‌هايش از حدود 200 هزار ميليارد توماني گفت كه عملا در اختيار دولت نيست.

 

موفقيت‌هاي ما و آزردگي دشمنان

از پنجشنبه گذشته تاكنون شاهد تجمع و ناآرامي‌هايي در سطح كشور بوده‌ايم. تجمعاتي كه از مشهد و با رويكرد نقد به دولت آغاز شد اما به سرعت تغيير ماهيت داد و با شعارهاي ساختارشكنانه به برخي شهرها تسري يافت و با خشونت و تخريب اموال عمومي همراه بود. رييس‌جمهور علاوه بر اينكه يكشنبه و در حاشيه جلسه هيات دولت از حق اعتراض همه مردم و مشكلاتي كه با كمك هم حل شود، سخن گفت ديروز نيز در جلسه با روساي كميسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي به همين مساله پرداخت. او اتحاد دولت و نيروهاي مسلح، برجام و ثبات و امنيت ايران در منطقه را سه عاملي دانست كه دشمنان را آزرده و كار را به اينجا رسانده و گفت: امريكايي‌ها كمر بستند كه برجام را از بين ببرند، با ملت ما مبارزه كنند و تحريم ايجاد كنند اما دنيا در برابر امريكا ايستاد و در اولين گام شكست بزرگي خوردند.

روحاني وقتي از برجام به عنوان موفقيت بزرگ دولت سخن مي‌گفت، انتقادات مطرح و سنگ‌اندازي‌هاي امريكايي‌ها را از ياد نبرده بود، به خاطر همين با بيان اينكه البته موضوع برجام فراز و نشيب دارد، گفت: طبيعي و معلوم است موضوعي كه يك طرف ما، قدرت‌هاي بزرگ هستند، مخصوصا يكي از آن كشورها امريكاست كه با ما دشمني دارد، فراز و نشيب داشته باشد. به هر حال امريكا شكست بزرگي در برابر متحدينش و حتي اروپا متحمل شد. فقط يكي دو كشور و يك رژيم منفور غاصب از امريكا حمايت كردند و همه دنيا در برابر اين كشور ايستاد. اين يك پيروزي بزرگ و عظيم و بين‌المللي براي همه ما بود و دنيا هم اين پيروزي را ديد.

رييس‌جمهور افزود: مساله بعدي موفقيتي بود كه براي ثبات و امنيت منطقه و براي از بين بردن تروريسم به دست آورديم. هيچ‌كس ترديد ندارد كه ايران در مبارزه با تروريسم در منطقه، نقش مهم و اساسي داشته است. امروز هم براي صلح، آينده سوريه، ثبات بيشتر عراق، ثبات بيشتر در لبنان و براي دفاع از مظلومين، همه جا ايران نقش مثبت دارد.

روحاني با بيان اينكه مجموعه اينها براي دشمنان ايران سخت بود، گفت: مي‌گفتند كه شايد همه اينها هست، ‌ولي كشور از لحاظ اقتصادي و اجتماعي دچار شكست مي‌شود. شما نمايندگان و روساي كميسيون‌هاي مجلس مطلع هستيد، شرايط ما از شرايط متوسط دنيا بهتر است. چرا نبايد بگوييم وضع اقتصادي ما از وضع اقتصادي متوسط دنيا بهتر است.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: اين مجموعه، دشمن ما را عصباني كرد، وحدت ما تيري بود بر چشم آنها، پيشرفت ما براي آنها غيرقابل تحمل بود، موفقيت ما در دنياي سياست و در برابر امريكا و رژيم صهيونيستي براي آنها غيرقابل تحمل بود. موفقيت ما در منطقه براي آنها غيرقابل تحمل بود. شما مي‌خواهيد آنها انتقام نگيرند؟ شما مي‌خواهيد يك عده افراد را تحريك نكنند؟ ما بايد خودمان را براي اين داستان آماده مي‌كرديم. آنها به زبان و صراحت گفتند كه ما اين مشكل را به تهران مي‌كشانيم و به زبان تصريح كردند نه اينكه تحليل ما باشد.

اشاره روحاني به اظهارنظر تهديدآميز محمد بن سلمان، وليعهد عربستان است كه چند ماه قبل گفته بود: «ما منتظر نمي‌مانيم كه عربستان ميدان جنگ شود، بلكه تلاش مي‌كنيم نبرد را به درون ايران بكشانيم». البته بيان اين مطلب از سوي مقام سعودي با خريد تسليحاتي گسترده آنها از امريكا فاصله زماني چنداني نداشت و سبب شد كه تحليلگران نگران بروز جنگي در خاورميانه باشند؛ نه آشوب و بلوا در ايران و احتمالا با حمايت اين رقيب منطقه‌اي.

 

عبور از مشكلات

كشور و ملت ايران اما به خاطر تجمعات اخير آنقدرها هم نگران نيستند. هرچه باشد تاريخ اين مرز و بوم ثابت مي‌كند كه سخت‌تر از اينها را از سر گذرانده‌ايم. با تكيه بر همين پيشينه تاريخي و ملي است كه رييس‌جمهور تاكيد مي‌كند «ملت ايران با صلابت، به خوبي از اين مشكلات عبور خواهد كرد.»

روحاني ديروز گفت: «ملت ما يك اقليت و گروه كوچك را كه بيايند كاري انجام دهند، شعار خلاف قانون و خواست مردم بدهند و به مقدسات و ارزش‌هاي انقلاب توهين كرده و تخريب اموال عمومي بكنند، به خوبي جمع مي‌كند. ملت بزرگ ما هم از چنين حوادثي زياد ديده و هم به راحتي از اينها عبور كرده است، اينها كه چيزي نيست.»

رييس‌جمهور اما تجمعات اخير را سراسر توطئه خارجي نمي‌داند. او مي‌پذيرد كه برخي از مردم به خاطر نارضايتي‌هاي اقتصادي دست به اعتراض زده‌اند: «دشمن در برابر پيشرفت‌ها و عظمت‌هاي ملت ساكت نمي‌ماند، البته اغفال‌شده‌هايي هم در جمع معترضين هستند كه خواست به حق دارند، حالا مشكل دارند.»

رييس‌جمهور به مشكلات طبقه كارگر و حوزه اشتغال اشاره كرد و گفت: «بايد اين مشكلات را حل و فصل كنيم. بنابراين يك عده اعتراض يا انتقاد دارند. به حق انتقاد دارند، منتها بايد طريق و مسير درست و قانوني را براي بيان انتقاد انتخاب كنند. يك عده‌اي در اين وسط آمدند دارند با تحريك ديگران سوءاستفاده مي‌كنند. آن هم معلوم است كه براي چيست.»

 

بهترين پاسخ، وحدت ملي است

سوال اصلي در چند روز اخير اين بوده كه چطور بايد بحران ساخته شده را از سرگذراند و دولت بايد چطور عمل كند؟ پاسخ رييس‌جمهور اين بود كه «بهترين پاسخ در برابر اينگونه حوادث، چه مشكلات و چه اينگونه مسائل، وحدت ملي ما است. اولين مصداق وحدت هم وحدت مسوولان است. يعني مجلس، دولت، قوه قضاييه، نيروهاي مسلح و همه افرادي كه در اين كشور مسووليت دارند، همه بايد كنار هم قرار بگيرند و متحد و يكصدا شوند.»

روحاني صحبت در مورد اينكه ريشه حوادث اخير كجا بود و چطور شروع شد را به فرصت و زمان ديگري موكول كرد و گفت: « امروز بايد متحد باشيم. همه دست به دست هم دهيم. ديگر بحث سر اين نيست كه اين براي كدام جناح و حزب است و داراي چه تفكري است. بحث، بحث خود نظام و انقلاب و منافع و امنيت و مصالح ملي و ثبات ما و منطقه است.»

وي افزود: «هميشه نمي‌شود مريض را با قرص خوب كرد و گاهي جراحي مي‌خواهد. حالا اگر خانواده‌اي كه بايد اين مريض را به جراح بسپارند، بين‌شان اختلاف‌نظر شود، يعني يكي بگويد اين بايد جراحي شود، پزشك متخصص هم مي‌گويد جراحي شود، آن طرف هم بگويد من مي‌دانم بايد جراحي شود، اما مي‌ترسم و نمي‌توانم تحمل كنم، مي‌ترسم طوري شود، نگراني پيدا مي‌كند. حالا وقتي دعوا مي‌شود پزشك و جراح بايد چه كار كند، بايستد؟ مثلا مساله موسسات اعتباري غيرمجاز را اگر جراحي نمي‌كرديم، چه مي‌شد؟ غده‌اي بود كه همه بدن اقتصاد ايران را مي‌گرفت. خوب جراحي شد. البته براي دولت به تنهايي كار سختي بود؛ با قوه قضاييه همكاري لازم بود و مجلس و ديگران همه دست به دست هم دادند. اما اگر اين كار را نمي‌كرديم چه مي‌شد. نمي‌توانيم اين كار را نكنيم.»

 

مردم مي‌خواهند كه فضا را بازتر كنيم

نكته ديگري كه روحاني از نظر دور نداشت اين بود كه مشكلات مردم صرفا اقتصادي نيست. او با بيان اينكه مردم تنها به خاطر مشكلات اقتصادي به خيابان نيامده‌اند و فقط پول و نان و آب نمي‌خواهند، گفت: «يكي از خواسته‌هاي مردم اين است كه فضا را بازتر كنيم.»

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: «وقتي خودمان همديگر را تضعيف كنيم يعني دولت، مجلس را تضعيف كند ما دو تا با هم قوه قضاييه را تضعيف ‌كنيم و قوه قضاييه هم همه ما را تضعيف كند آيا در چنين صورتي مي‌توانيم پيش برويم، قطعا نمي‌توانيم پيش برويم وقتي خدمات‌مان را كم بيان مي‌كنيم. به هر حال يك كار بزرگي در اين كشور به نام برجام انجام گرفته است اصلا كاري ندارم كه برجام بعدا چه مي‌شود تا همين دو سال، برجام چه خدماتي به ما كرده است؟ برجام هم كه براي دولت نيست بلكه مجلس، شوراي نگهبان و رهبري و شوراي عالي امنيت ملي هم آن را تصويب كرده است و با هم اين كار را كرده‌ايم.»

وي افزود: «چرا اين افتخار برجام را به خوبي بيان نمي‌كنيم و همين افتخار را تبديل مي‌كنيم به كار غيردقيق انجام گرفته ما در برابر امريكا؟ معلوم است كه ما به امريكا اعتماد نكرديم.»

رييس‌جمهور با طرح اين سوال كه آيا تا اينجاي برجام ما سود برديم يا ضرر كرده‌ايم؟ گفت: «اگر سود برديم چرا همه آن را نمي‌گوييم. دولت خدماتي انجام داده يا نه؟ اگر انجام داده، چرا همه با هم نمي‌گوييم؟ اگر نقصي هم دارد بگوييم، چنانچه اشكالي وجود دارد بايد دولت، مجلس و قوه قضاييه همه با هم حل كنيم چرا كه مشكل هم براي همه ما است، شما قانوني تصويب كرده‌ايد ممكن است دقيق نبوده و اصلاحيه بخواهد يا ممكن است دولت اقدامي كرده كه دقت لازم را نداشته و نيازمند اصلاح باشد يا قوه قضاييه ممكن است سياستي اتخاذ كرده كه نيازمند اصلاح باشد همه بايد قبول كنيم كه در مسير تغيير صحيح و تحول درست براي رسيدن به اهدافي كه مردم از ما مي‌خواهند حر كت بكنيم.»

 

مشكل سپرده‌گذاران موسسات مالي را همين هفته سامان مي‌دهيم

رييس‌جمهور در ادامه جلسه به مشكلات اقتصادي و نقدهايي كه به بودجه وارد مي‌شود، اشاره كرد و گفت: «شما مي‌گوييد بودجه اشتغال را از جاي ديگري بياوريد. اهلا و سهلا، شما نمايندگان مجلس هستيد. شما مي‌گوييد اين بودجه را از اينجا نبريم، خوب بگوييد از كجا بياوريم، هر جا بگوييد ما حرفي نداريم.»

رييس‌جمهور با اشاره به وعده دولت به مردم در راستاي از بين رفتن فقر مطلق در كشور، اظهار داشت: «اجراي اين كار نياز به منابع دارد و طرح دولت در بودجه اين است كه در سال آينده به مردم اعلام كنيم كساني كه درآمد آنها از حداقل مستمري كه به افراد ضعيف داده مي‌شود، كمتر است، ثبت‌نام كرده و ما به آنها كمك كنيم.»

وي با بيان اينكه سالانه 60 هزار ميليارد تومان از جيب دولت به خاطر كمبود‌هاي صندوق‌هاي بازنشستگي، مي‌رود، گفت: «دليل آن عمدتا به تصميمات مجلس و دولت در گذشته مربوط مي‌شود؛ با تصويب بازنشستگي زودهنگام، ورودي پول به اين صندوق كم شده و خروجي آن زياد مي‌شود و نتيجه آن كسري در صندوق است كه هر سال هم بدتر مي‌شود و سال آينده بايد پول بيشتري براي آن بگذاريد.»

روحاني افزود: «از 360 هزار ميليارد تومان بودجه عمومي، 60 هزار ميليارد تومان براي صندوق‌هاي بازنشستگي و بيشتر از 40 هزار ميليارد تومان براي يارانه نقدي تخصيص پيدا مي‌كند؛ 60 هزار ميليارد تومان نيز به صندوق توسعه ملي و 10 الي 11 هزار ميليارد تومان هم به عنوان پاداش بازنشستگي مي‌دهيم؛ علاوه بر آن براي توسعه كشاورزي نيز يارانه‌هايي ارايه مي‌كنيم كه در مجموع نزديك به 200 هزار ميليارد تومان از اين 360 هزار ميليارد تومان به خاطر مسائلي كه در اختيار دولت نيست، از دست ما مي‌رود.»

رييس‌جمهور ادامه داد: « آن 60 هزار ميلياردي كه به صندوق‌ها كمك مي‌كنيم حاصل يك فرآيندي است كه در طول سال‌ها انجام شده و به اينجا رسيده است؛ تقصير ما نيست اما بايد حل كنيم.»

روحاني در جلسه ديروز با روساي كميسيون‌هاي توضيحاتي در مورد مشكل موسسات مالي ارايه داد و گفت: «موسسات غيرمجاز و تعاوني‌ها كه ربطي به اين دولت نداشته و حتي مجوز بانك مركزي را هم نداشتند، اينها مجوز‌هاي‌شان مجوزهاي تعاوني براي دهه 80 و قديمي است، اشكالات و مشكلاتي داشتند، دولت براي اينكه اين مسائل را حل كند، تاكنون 11 هزار ميليارد تومان، پول گذاشته... ما بايد مشكل مردم را به گونه‌اي حل مي‌كرديم چرا كه مردم گرفتار شده بودند لذا آمديم پول‌هاي بيش از سه ميليون نفري كه گرفتار بودند را با يك سود عادلانه‌اي پرداخت كرديم، حتي سود عادلانه هم به آنها داده شده است. از تعداد سپرده‌گذاران 98 درصد مسائل‌شان حل و فصل شده و 2 درصد مانده حالا ممكن است عدد پول‌شان بالا باشد ولي تعداد سپرده‌گذار 2 درصد است براي حل آن هم داريم تلاش مي‌كنيم، يك مشكل قضايي بوده و مجوزهايي لازم بوده، فكر مي‌كنم كارهايش را در همين هفته بتوانيم سامان دهيم كه اموال آنها در اختيار قرار بگيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون