• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3991 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ دي

ربيعي: دولت قبول ندارد كه عده‌اي زير چرخ توسعه له شوند

علي ربيعي، وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي درباره بودجه 97 و سهم اين وزارتخانه از آن صحبت كرد و گفت: دولت دو هدف عمده مبارزه با فقر و ايجاد اشتغال را براي 4 سال مدنظر دارد كه گام اول آن در بودجه 97 برداشته شد.
وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي با بيان اينكه شاخص بودجه 97 و تمايز آن با بودجه‌ سال‌هاي قبل در دو بحث فوق محسوس است، افزود: برنامه‌اي كه دولت براي مبارزه با فقر دارد به‌نوعي در آخر باعث ايجاد اشتغال مي‌شود؛ اين بدان معناست كه افراد براي فرار از فقر يا به اشتغال حمايتي متصل مي‌شوند يا به چرخه اشتغال ورود پيدا مي‌كنند.
به گزارش تسنيم، وي با اشاره به تاكيدهاي امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري براي ايجاد شغل، تصريح كرد: دولت اين تصور را ندارد كه با برنامه رشد توسعه‌اي عده‌اي له شوند.  ربيعي با ابراز اينكه عنوان برنامه اشتغال فراگير ضدفقر است، گفت: ما در دولت يازدهم عدد قابل توجهي در مورد فقر به دست آورديم.  وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي با تاكيد به اين موضوع كه در سال‌هاي 94 و 95 جمعيت بيكار 900 هزار نفر بيشتر شده است، افزود: هرچه كار ايجاد كنيم باز هم عده‌اي بيكار مي‌مانند چرا كه نيروهاي جديد در حال ورود به بازار كار هستند.
وي با اعلام اينكه «در 6ماهه ابتداي سال جاري 350 هزار دفترچه‌اولي تامين اجتماعي داشتيم» خاطرنشان كرد: امروز به‌خاطر ركود به‌ازاي يك شغل رسمي، يك شغل غيررسمي داريم.
ربيعي با تاكيد به اين موضوع كه «به‌دلايل مختلف اشتغال براي كشور ما پيچيده است»، اظهار كرد: مسائل اقتصادي و اجتماعي با كمي تاخير خود را به دوره بعد منتقل مي‌كند؛ در كشور از سال 76 تا اتمام اين هشت سال يك خط در‌ مورد اشتغال وجود دارد اما در 2 يا 3 سال بعد از ركود خارج شده و به رشد مي‌رسد.
وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي گفت: امروز با ورود نيروها‌ به بازار كار، فشار به آب و خاك كه در 50 سال گذشته مورد بي‌توجهي قرار گرفته بود و با صندوق‌هاي بازنشستگي كه بيش از 60 سال به آن توجه نشده بود در دولت يازدهم و دوازدهم مواجه شديم كه در اين دولت اين موضوع‌ها را باز كرديم و‌ مورد توجه قرار داديم.
وي با يادآوري اينكه متولدين دهه 60 امروز به سني رسيده‌اند كه بايد وارد بازار كار شوند، تصريح كرد: متاسفانه كيك بازار كار كوچك شده‌ و همه افرادي كه بايد براي اشتغال جواب مي‌گرفتند؛ جوابي دريافت نكردند.
ربيعي با تاكيد به اين موضوع كه «ما امروز بايد براي اشتغال افراد دهه 60 و 70 و 80 فكر كنيم»، گفت: از يك‌سو‌ عرضه نيروي كار و از سوي ديگر افزايش تمايل جامعه براي دريافت كار در اين دو دولت بيشتر شد.
وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي ادامه داد: در سال 85 نيروهاي تحصيل‌كرده 20 درصد بودند اما‌ در سال 95 اين رقم به 40 درصد رسيد كه نياز به كار داشتند و معني آن اين است كه ما نمي‌توانيم با شغل سنتي اشتغال ايجاد كنيم. دولت بايد مساله قابل‌توجهي را در حوزه اشتغال دنبال مي‌كرد و اين كار را هم انجام داد البته اقداماتي كه انجام داديم در مسير درست بوده اما كافي نبوده است.
ربيعي با طرح اين سوال كه آيا با وضع نيروي كار كه به كشور در دوره‌هاي قبل وارد شده ركود به وجود نيامده، گفت: منتقدين امروز دولت در گذشته كجا بودند؟ ما امروز در جهت درست حركت مي‌كنيم اما آيا اين موضوع تكاپو ايجاد مي‌كند؟ در گذشته از 45 كارشناس از كشورهايي كه وضعيتي شبيه ايران داشتند دعوت شد و آنها به ايران آمدند و ما از مشورت آنها استفاده و بر همين اساس برنامه‌ريزي كرديم و دولت با درك همين موضوع هدف‌گيري خوبي را انجام‌ داد.
وي با‌ بيان اينكه جهت‌گيري خوبي براي اتصال به بازار جهاني صورت گرفته است، افزود: روزي بود كه ما حتي نمي‌توانستيم يك كالا مبادله كنيم و اگر هم‌ مبادله‌اي كرديم از طريق كشورهاي ديگر پول را دريافت مي‌كرديم، امروز بيش از چند صد ميليون دلار از حقوق بازنشسته‌ها در خارج كشور است.  ربيعي با تاكيد به اين موضوع كه وقتي رشد وجود دارد نشان مي‌دهد كه جهت درست است، افزود: ما امروز بيش از ‌3 ميليون بيكار داريم و بايد سالانه براي افرادي كه براي كار مي‌آيند شغل ايجاد كنيم ‌و حتي از آن رقم جلوتر برويم به‌نحوي كه از رقم بيكاران كم شود.  وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي با اعلام اين موضوع كه «در تابستان گذشته بيش از 700 هزار شغل ايجاد كرديم»، گفت: متاسفانه اين ايجاد شغل تكاپوي كافي را نداشت به همين خاطر در بودجه 97 با برنامه‌اي خاص در موضوع اشتغال وارد شديم. ما در آينده نتايج كارهاي امروز را خواهيم ديد و چشم‌اندازي روشن براي كشور پيش‌بيني   مي‌كنيم.
ربيعي با اظهار اينكه «كنار اشتغال و فقر در بودجه 97 بر سه موضوع ديگر تمركز كرديم»، گفت: يكي از مسائل بافت فرسوده است كه خود عاملي براي ايجاد 40 شغل مستقيم و بيش از 200 شغل غيرمستقيم است.
وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي مساله دوم‌ را حمل‌ونقل عنوان كرد و افزود: مساله حمل‌ونقل هم به محيط‌زيست و هم ديگر اشتغال تاثير مي‌گذارد و با آن مي‌توان بيش از 300 هزار شغل ايجاد كرد.
وي اشتغال خرد را موضوع سوم دانست و گفت: در موضوع اشتغال خرد وزارتخانه وارد شده و برنامه‌ريزي‌ها در چندين حوزه انجام شده است؛ ما در واقع به‌دنبال تحرك شغل‌هايي هستيم كه پايدار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون