• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3992 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ دي

خبرهاي جشنواره فجر در صدر خبرها

به روزهاي جشنواره‌هاي فجر نزديك مي‌شويم و تعجبي ندارد كه بخش عمده‌اي از خبرهاي اين روزها مربوط به فيلم فجر، تئاتر فجر و موسيقي فجر باشد. خبر جالب صحبت‌هاي عماد افروغ از انتخاب دو فيلم است و البته خبر انصراف نمايش جابر رمضاني هم خبرهاي مربوط به اين جشنواره‌هاست.

 

تعجب عماد افروغ از حضور دو فيلم

عماد افروغ كه سال گذشته عضو هيات انتخاب جشنواره فيلم فجر بود در گفت‌وگو با سينماسينما صحبت‌هاي مهمي پيرامون برخي فيلم‌ها كه سال گذشته انتخاب نشدند، مطرح كرد.

عضو هيات انتخاب جشنواره سي و پنجم درباره فيلم «امپراتور جهنم» گفت: «سال گذشته كه عضو هيات انتخاب جشنواره فجر بودم نزديك به ۹۰ فيلم را ديديم و طبق انتظار از اين ميان فيلم‌هايي انتخاب شدند. فيلم «امپراتور جهنم» سرو صداي زيادي به پا كرد، صحبت‌هاي فراواني مطرح شد. اعضاي هيات انتخاب فيلم «امپراتور جهنم» را ديدند، البته فيلم ناقص بود. نظر هيات انتخاب هم اين بود كه اين فيلم در بخش مسابقه حضور نداشته باشد و فيلم را رد كرديم. عجيب بود با اينكه فيلم ناقص بود دوستان تمايل زيادي داشتند كه ما اين فيلم را ببينيم. رد كردن فيلم از سوي هيات انتخاب، هم به لحاظ فني رد شد هم به لحاظ مضموني!»

او ادامه داد: «همان زمان هم گفتم كه اين فيلم اطلاعات غلطي را از ريشه‌هاي به وجود آمدن داعش ارايه مي‌دهد. يعني شخصا نسبت به اين فيلم موضع داشتم و عكس‌العمل بنده از لحاظ مضموني و فني بوده است. به اين دليل كه يك پديده امريكايي را بسط مي‌دادند به اروپاي غربي و اين اصلا درست نبود. جالب اين است كه اين اشتباه را با تعصب هم به تصوير كشيده بودند.»

افروغ درباره حضور اين فيلم در بخش «چشم‌انداز» جشنواره فجر سي و پنجم گفت: «منظور بنده از اينكه فيلم را رد كرديم اين بود كه «امپراتور جهنم» در بخش مسابقه نمايش داده نخواهد شد؛ ولي مثل اينكه وارد بخش چشم‌انداز شده بود. يعني هيات انتخاب تصميم گرفت كه اين فيلم در بخش مسابقه حضور نداشته باشد. اتفاقات زيادي اين ميان افتاد. البته دوستان و دست‌اندركاران اين فيلم ما را مورد لطف خود نيز قرار دادند، بنده هم از خجالت اين دوستان به خوبي درآمدم.»

عماد افروغ درباره فيلم «شعله‌ور» گفت: «اين فيلم نيز تا آنجايي كه به ياد دارم ناقص بود. فيلم اگر ناقص باشد و تمام نشده باشد نمي‌دانم قانون چه تصميمي را در قبال آن اتخاذ مي‌كند. شايد اجازه دارند كه دوباره نسخه كامل آن را ارايه دهند. براي مثال ما منتظر مي‌مانديم تا فيلمي آماده شود و بعد درباره آن نظر مي‌داديم. اين دو فيلم را ديديم. ناقص بود دوستان گفتند كه ما نسخه كامل آن را مي‌رسانيم. همان زمان وكالت داديم كه چند نفر از اعضاي هيات انتخاب اين دو فيلم را زماني كه كامل شدند ببينند و راي بدهند. حتما اين ميان، چند نفري فيلم را ديده‌اند و بعد وارد بخش چشم‌انداز شده است. صورت جلسه‌اي كه من امضا كردم اين بود كه اين فيلم‌ها نمي‌توانند در بخش مسابقه حضور پيدا كنند. ما زيربار هيچ فشاري نرفتيم و نپذيرفتيم و اعتقاد داشتيم اين دو فيلم از لحاظ فني و مضموني اعتبار كافي جهت حضور در بخش مسابقه جشنواره را ندارند. تهيه‌كننده و كارگردان فيلم «امپراتور جهنم» موضع بسيار بدي را در قبال ما اتخاذ كردند كه بنده هم جواب آنها را دادم. اين موضوع به تلويزيون هم كشيده شد. اخبار 20:30 مثل هميشه يك طرفه به قاضي رفت. بعد در منزل ما برنامه‌اي تهيه كردند كه آن موضع نادرست و تند را تعديل كرديم.»

افروغ در انتها درباره بخش «چشم‌انداز» جشنواره
سي و پنجم گفت: «اگر اين دو فيلم در همان ابتدا به دليل نقص رد شده و نمايش داده نمي‌شدند، اجازه داشتند كه امسال براي هيات انتخاب نمايش داده شوند. وقتي فيلمي در چشم‌انداز حضور پيدا مي‌كند و بعد انصراف مي‌دهد يعني اينكه اين فيلم‌ها داوري شده‌اند! پس اين فيلم را يك بار هيات انتخاب ديده است. حالا چطور اين فيلم‌ها دوباره در جشنواره امسال و در هيات داوري نمايش داده شده‌اند؟ اگر دليل نقص فيلم بوده كه نبايد وارد بخش چشم‌انداز مي‌شدند. اگر آمده و براي هيات انتخاب نمايش داده شده چطور دوباره حضور پيدا كرده است؟ اين موضوع براي من هم سوال است!»

 

انصراف يك نمايش از جشنواره تئاتر

گروه نمايش «نمي‌تونيم راجع بهش حرف بزنيم» به كارگرداني جابر رمضاني از شركت در سي‌وششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر انصراف داد.

كارگردان اين نمايش به ايسنا گفت: «ما نمايش «نمي‌تونيم راجع بهش حرف بزنيم» را براي شركت در بخش بين‌الملل جشنواره تئاتر فجر به دبيرخانه‌ محترم جشنواره پيشنهاد داده بوديم اما اجراي اين نمايش در اين بخش ميسر نشد و ما نيز ضمن درك شرايط و احترام به قوانين جشنواره انصراف خود را از اجراي اين نمايش در جشنواره تئاتر فجر اعلام مي‌كنيم. همچنين از مخاطباني كه منتظر ديدن اين اجرا در جشنواره تئاتر فجر بوده‌اند عذرخواهي مي‌كنيم». نمايش «نمي‌تونيم راجع بهش حرف بزنيم» با بازي آتيلا پسياني، نگارجواهريان، اصغر پيران، علي باقري، شيوا ابراهيمي، مريم نورمحمدي، ايمان صيادبرهاني و نيكامهر غفاريان و به نويسندگي پيام سعيدي و دراماتورژي محمد چرم‌شير از نمايش‌هاي پرفروش تماشاخانه ايرانشهر بود.

 

واكنش صادق تبريزي به جعل تابلوهايش در ايران

صادق تبريزي از پيشكسوتان نقاشيخط در ايران با انتشار متني نسبت به جعل آثارش در كشور واكنش نشان داد. صادق تبريزي با انتشار پيامي نسبت به جعل آثارش واكنش نشان داد و از خريداران خواست نسبت به اصالت آثار او اطمينان حاصل كنند. در پيام اين هنرمند به نقل از «مهر» آمده است: «به تازگي عده‌اي سودجو اقدام به ساخت آثاري جعلي با امضاي بنده كرده‌اند. بدين وسيله از خريداران محترم خواستارم كه براي اطمينان يافتن از اصالت آثار خريداري شده اين آثار را صرفا از طريق گالري‌داران يا مجموعه‌داران محترم همراه با سرتيفيكيت و برگه خريد خريداري كنند. همچنين اعلام مي‌شود جهت تاييد اثر خريداري شده مي‌توانند با نماينده اينجانب آقاي مهرداد فلاح تماس بگيرند و از اصالت اثر خريداري شده خود مطمئن شوند.»

صادق تبريزي از پيشروان مكتب سقاخانه در هنرهاي تجسمي ايراني و از هنرمندان مهم جريان «سقاخانه» شناخته مي‌شود.

 

رسيدگي شهرداري به وضعيت درماني

اصغر شاهوردي

اصغر شاهوردي، پيشكسوت صدابرداري سينماي ايران بعد از پايان فيلمبرداري «چراغي در مه» در سال ۸۶ و در راه بازگشت از قزوين به تهران دچار سانحه تصادف مي‌شود و از آن زمان تاكنون خانه‌نشين شده و با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم كرده است. مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران با توجه به وضعيت شاهوردي از شهردار تهران تقاضاي مساعدت مي‌كند و محمدعلي نجفي در پاسخ و در دستوري نوشته است: «با توجه به شأن هنري ايشان به عنوان شهروند شناخته شده تهراني، ترتيبي اتخاذ شود كه از امكانات درماني شركت شهر سالم استفاده كنند.»

 

گلايه‌هاي سجاد افشاريان

سجاد افشاريان كه اين روزها تهيه‌كننده تئاترهاي كارگردانان جوان را برعهده دارد به ايلنا گفت: انگيزه براي تهيه‌كنندگي را از دست داده‌ام چون هيچ مسوول و مديري حمايت نكرد؛ مديران ما دچار خطاهاي بزرگ و استراتژيك هستند! وقتي كاري را به سالني مي‌برم به جاي اينكه از من بپرسند چه متني و چه گروهي هستيد، مي‌گويند بازيگران چه كساني هستند؟ وقتي آنها دنبال اين هستند كه چهره‌ها در سالن‌شان اجرا بروند، ديگر فاتحه تئاتر خوانده است.

او اين روزها در نمايش «شرقي غمگين» به عنوان نويسنده و بازيگر حضور دارد، درباره اينكه كارگردان‌هاي جوان براي كار به سراغ او مي‌آيند، گفت: بي‌شمار مي‌آيند و كارها را مي‌خوانم و مي‌بينم اما ماجرا اين است كه اگر بخواهم همه آنها را تهيه كنم ديگر در سال به هيچ كاري از خودم نمي‌رسم. از آن طرف همان طور كه گفتم نه تنها يك ريال از فروش اين آثار را برنمي‌دارم بلكه نمايش‌هايي هست كه متضرر هم مي‌شويم و هيچ‌كس نيست كه حواسش باشد كه بگويد دمت گرم كه اين حمايت‌ها را انجام مي‌دهي! ولي ديگر ما حواس‌مان هست كه ديگر تو متضرر نشوي. الان پروژه‌هاي آماده‌اي به عنوان تهيه‌كننده دارم، اما سالن ندارم.

 

منوچهر لشگري امروز تشييع مي‌شود

مراسم تشييع پيكر «منوچهر لشگري» آهنگساز و نوازنده ويولن كه يازدهم دي‌ماه بر اثر بيماري ريوي در بيمارستان كسراي تهران ‌دار فاني را وداع گفت، امروز از مقابل خانه هنرمندان برگزار خواهد شد و به «گزارش موسيقي ما» در قطعه هنرمندان بهشت زهرا براي هميشه آرام مي‌گيرد. «منوچهر لشگري» ساخت آثاري براي خوانندگاني چون غلامحسين بنان، جمال وفايي، ناصر مسعودي، كورس سرهنگ‌زاده و بسياري از خوانندگان ديگر را در كارنامه خود دارد. منوچهر لشگري علاوه بر آهنگسازي، تنظيم بسياري از آهنگ‌هايش را نيز خود به عهده داشته است.

 

دو فيلم كوتاه ايراني در FICAE اسپانيا

فيلم‌هاي كوتاه «امشب» به كارگرداني رعنا صفي‌ياري و «مامان فريده و بابا حسين» به كارگرداني شيرين قره‌داغي به بخش مسابقه كوتاه چهارمين جشنواره فيلم كوتاه FICAE در اسپانيا راه‌يافتند تا با فيلم‌هايي از كشورهاي امريكا، اسپانيا، فرانسه، صربستان، انگلستان، آلمان، مكزيك، سوييس و... به رقابت پردازند. به گزارش «مهر» جشنواره فيلم كوتاه FICAE كه توسط دانشگاه پلي‌تكنيك والنسيا تاسيس شده است، فيلم‌هاي كوتاه فيلمسازان كشورهاي مختلف جهان با تم انواع بيماري‌ها يا مشكلات سلامتي را به رقابت مي‌گذارد و هدف آن ارتقاي آگاهي اجتماعي در مورد بيماري‌ها از طريق زبان سينما به عنوان يك فرآيند زندگي است تا در جهت از بين بردن آنها كمك كند و در قالب چندين رويداد برگزار مي‌شود. چهارمين دوره اين جشنواره از ۲۳ فوريه تا
۳ مارس در شهر والنسيا در اسپانيا برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون