• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3992 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ دي

گفت‌وگوي تلفني روساي جمهور ايران و فرانسه

ماكرون: نقش سپاه قدس در نابودي داعش را انكار نمي‌كنيم

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوي تلفني «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه با وي، ضمن تبريك سال نو ميلادي به دولت و ملت فرانسه، اظهار اميدواري كرد تا در سال جديد شاهد تعميق و تحكيم روابط و همكاري‌هاي دوستانه و همه‌جانبه ايران و فرانسه باشيم.
رييس‌جمهور با بيان اينكه سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران بر پايه توسعه صلح و آرامش و تقويت ثبات پايدار در منطقه است، اظهار داشت: حضور ما درعراق و سوريه به دعوت رسمي دولت‌هاي اين كشورها و براي مبارزه با تروريسم بوده و امروز براي همگان روشن است كه تلاش‌ها و كمك‌هاي ايران منجر به نابودي تروريسم تكفيري داعش در منطقه شده است.
دكتر روحاني با اشاره به اينكه معتقديم سرنوشت هر كشوري تنها با اراده و خواست مردم تعيين مي‌شود، افزود: همه بايد براي برگزاري انتخاباتي آزاد در عراق تلاش كنيم.
رييس‌جمهور با اشاره به لزوم تلاش براي پايان دادن به محاصره مردم در سوريه و يمن و رساندن كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم و مجروحين در اين مناطق، بر ضرورت ادامه تلاش‌ها و روند مذاكرات براي برقراري گفتمان سازنده و آشتي ملي در سوريه تاكيد كرد.
دكتر روحاني برقراري آرامش در لبنان را مثبت ارزيابي كرد و گفت: بيان سخنان تحريك آميز عليه لبنان از سوي مقامات رژيم صهيونيستي و نقض حاكميت سرزميني و قلمرو هوايي اين كشور از سوي آنها هرگز پذيرفتني نيست.
رييس‌جمهور مواضع اخير ترامپ نسبت به بيت المقدس را در شرايط منطقه مخرب دانست و بر ضرورت اعلام موضع صريح اروپا در راستاي توسعه و تقويت ثبات و آرامش در منطقه و عدم همراهي با امريكا در اين زمينه تاكيد كرد.
دكتر روحاني با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در برجام به تعهدات خود در چارچوب مقررات و همكاري با آژانس پايبند است، افزود: برجام توافقي بين‌المللي و به نفع همه بوده و همه بايد براي پابرجا ماندن اين توافق تلاش كنيم.
رييس‌جمهور ادامه داد: تا زماني كه احساس كنيم از منافع برجام برخورداريم به آن پايبند خواهيم بود.
دكتر روحاني با اشاره به اينكه برنامه‌هاي موشكي و دفاعي ايران هرگز ناقض قطعنامه‌هاي بين‌المللي نيست، تاكيد كرد: سلاح ما براي دفاع از كشورمان است و هرگز نسبت به دستيابي به آنچه بايد براي دفاع از كشورمان داشته باشيم، ترديد نخواهيم كرد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه امروز در ايران دموكراسي دقيقي حاكم است و نمونه بارز آن در انتخابات رياست‌جمهوري با حضور پرشور ملت پاي صندوق‌ها، در پيشگاه جهانيان به نمايش درآمد، افزود: ترويج خشونت به هيچ عنوان ارتباطي با آزادي‌هاي مشروع، نقد و بيان مطالبات ندارد و هيچ كشوري در خصوص امنيت مردم خود مسامحه نمي‌كند.
دكتر روحاني با انتقاد از اينكه يك گروهك تروريستي در پاريس پايگاه داشته و عليه ملت ايران فعاليت كرده و مردم را تحريك و ترغيب به خشونت در ايران مي‌كند، گفت: از دولت فرانسه انتظار داريم تا در راستاي مبارزه با تروريسم و خشونت به وظيفه قانوني خود در قبال اين گروهك تروريستي عمل كند.
امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه نيز در اين تماس تلفني با اشاره به اينكه فرانسه نسبت به اجراي برجام كاملا پايبند بوده و آن را به نفع صلح و ثبات بين‌المللي مي‌داند، بر ضرورت ادامه گفت‌وگو‌ها و رايزني‌ها براي ايجاد ثبات و آرامش در منطقه و پايان دادن به ناآرامي‌ها در يمن، سوريه و عراق تاكيد كرد.
رييس‌جمهور فرانسه با بيان اينكه هرگز منطقي كه ايران را محور شرارت در منطقه قلمداد مي‌كند را قبول نداريم و آن را باعث افزايش تنش‌هاي منطقه‌اي مي‌دانيم، افزود: بايد با توسعه همكاري‌ها و رايزني‌ها در راستاي توسعه و تقويت آرامش و صلح و ثبات منطقه تلاش بيشتري كنيم.
ماكرون با اشاره به اينكه به هيچ عنوان نقشي كه سپاه قدس در نابودي داعش داشته را انكار نمي‌كنيم و قدردان اين حضور هستيم، بر ادامه گفت‌وگو‌ها و رايزني‌ها براي تدوين نقشه راه در مسير توسعه ثبات منطقه و كمك به حل بحران انساني در يمن تاكيد كرد.
رييس‌جمهور فرانسه خاطرنشان كرد: ما هرگز از گروه‌هاي تروريستي حمايت نكرده و اجازه اقدام عليه ديگر كشورها را از فرانسه نخواهيم داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون