• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3996 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۸ دي

گلايه عياري از اكران و دست رد مديري به «هفت»

انتشار زبان صربي قصه «مرباي شيرين» نوشته هوشنگ مرادي كرماني، انتصاب مديركل جديد اداره كتاب و ابراز گلايه چندباره كيانوش عياري از توقيف و نحوه نمايش فيلم‌هايش و رد پيشنهاد اجراي برنامه «هفت» توسط مهران مديري سرخط مهم‌ترين اخبار فرهنگي و هنري روز هستند.

 

تلخي جامعه از فيلم‌هاي من بيشتر است

كيانوش عياري كه اين روزها فيلم «بيدار شو آرزو» را در حال اكران دارد به تلخي فيلم‌هايش اشاره دارد: اگر فيلم‌هايش تلخي‌هايي را به تصوير مي‌كشند اين تلخي‌ها از دل جامعه و مسائل مبتلابه آن آمده و نبايد چشم خود را بر آنها بست.

او درباره تلخي و تاثيرگذاري فيلم‌هايش و دليل توقيف آنها بيان كرد: عده‌اي هستند كه هميشه نگران هستند و براي اين نگراني بهانه‌هاي گوناگوني دارند، اما بايد توجه كنيم وقتي عارضه‌اي اجتماعي در يك فيلم مطرح مي‌شود نمي‌توان تلخي آن عارضه را بهانه‌اي براي برخورد با فيلم كرد بلكه بايد توجه داشت كه بعضي عارضه‌هاي اجتماعي مثل فقر، فساد، فحشا و... مي‌توانند تلخي‌هاي بسيار بدتري در جامعه داشته باشند. وي ادامه داد: شكي نيست كه در جامعه اتفاقات بسيار تلخ‌تري رخ مي‌دهد و اين دلواپسي بايد به اجتماع بازگردد و متوجه جامعه‌اي شود كه مي‌تواند از فيلم من خيلي تلخ‌تر باشد.

كارگردان فيلم «خانه پدري» عنوان كرد: به نظر من همين اكراني كه براي فيلم «خانه پدري» در گروه سينمايي «هنر و تجربه» در نظر گرفته‌اند نوعي توقيف كردن است. اين فيلم را از سر خود باز كرده‌اند و اكران در اين شرايط با توقيف تفاوت چنداني ندارد.

عياري گفت: چه تعداد از مخاطبان ممكن است به سينماهاي «هنر و تجربه» بيايند و اين فيلم را ببينند البته تماشاگراني خيلي مصر هستند و ممكن است فيلمي قله قاف هم نمايش داده شود و آن را ببينند اما «خانه پدري» يك فيلم كاملا عمومي است و صرفا براي مخاطب نخبه نيست. مهر

 

مهران مديري اجراي برنامه هفت را رد كرد

بعد از انتقادات فراواني كه سال گذشته نسبت به عملكرد مهم‌ترين برنامه سينمايي تلويزيون «هفت» صورت گرفت از ابتداي سال تاكنون پخش آن به تعويق افتاده و بارها اخبار گوناگوني از چگونگي پخش آن توسط مسوولان تلويزيون كه صاحبان اصلي و منبع رسمي منتشر شد. حاشيه ديگر مجري و اجراي اين برنامه بود كه با حاشيه‌هاي فراواني همراه بوده اما در نهايت اين برنامه نتوانست آنتن تلويزيون را به خود ببيند. به تازگي اخباري در كانال سينما منتشر شده كه همزمان با آغاز سي و ششمين جشنواره فيلم فجر انگار قرار است اين برنامه پخش خود را از سر بگيرد. در حال كه طراحي دكور هفت به تازگي به پايان رسيده مسوولان شبكه سه پيشنهاد اجراي 10 شب اين برنامه در طول جشنواره فجر را به مهران مديري دادند كه مورد قبول او قرار نگرفته، رايزني‌ها براي اجراي اين برنامه با چندگزينه ديگر هم موفق نبوده است. حالا بايد ببينيم بعد از چالش‌هايي كه اين برنامه پشت سر گذاشته آيا در آستانه روزهاي برگزاري جشنواره برنامه هفت روي آنتن تلويزيون مي‌رود يا خير؟ تا به امروز پخش دو برنامه سينما دو و شب‌هاي شفاهي براي پوشش اخبار مربوط به جشنواره فيلم فجر قطعي شده است. اعتماد

 

سفر كتاب‌هاي مرادي‌‌كرماني به صربستان

مرادي كرماني با «مرباي شيرين» مسافر صربستان شد. داستان بلند «مرباي شيرين» از هوشنگ مرادي‌كرماني به زبان صربي ترجمه شد. انتشارات شمع و مه ترجمه داستان بلند «مرباي شيرين» نوشته هوشنگ مرادي كرماني به زبان صربي را به پايان رساند و اين رمان در ماه آينده در كشور صربستان منتشر خواهد شد. ترجمه اين رمان را سارا يوانوويچ بر عهده داشته است. داستان بلند مرباي شيرين كه از سوي نشر معين منتشر شده است داستاني بلند و طنزآميز درباره بازكردن در شيشه مربايي است كه باز نمي‌شود و همين مساله گره‌هاي عجيب و جالبي را در داستان ايجاد مي‌كند. مهر

مديركل دفتر توسعه كتاب معرفي شد

محمدجواد مرادي‌نيا، مديركل دفتر توسعه كتاب و كتابخواني (اداره كتاب) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد. دفتر توسعه كتاب و كتابخواني عهده‌دار مميزي و صدور مجوز نشر كتاب است و به اين دليل با حساسيت‌هاي زيادي روبه‌رو است. مديركل اين دفتر با حكم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب مي‌شود. پيش‌تر محمد سلگي در اين سمت بود كه اخيرا با حكم سيدعباس صالحي - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - به عنوان رييس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منصوب شد.

محمدجواد مرادي‌نيا، داراي دكتراي تخصصي تاريخ ايران معاصر است و سردبيري روزنامه كاروكارگر، رياست مركز تحقيقات ايرانگردي و جهانگردي، سردبيري مجله تخصصي اجتماعي شكوفه، عضويت در شوراي نويسندگان روزنامه جمهوري اسلامي (از سال ۶۷ تا ۶۹)، مسووليت گروه تاريخ موسسه نشر آثار خميني امام (ره)، مديريت اداره كتاب و كتابخواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دبيري اجرايي كتاب سال جمهوري اسلامي (سال ۱۳۸۴) و مديريت بخش ناشران داخلي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران (۱۳۸۳) را در كارنامه خود دارد. مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

 

كتابي براي علاقه‌مندان فلسفه ادبيات

كتاب «فلسفه ادبيات» نوشته پيترلامارك با ترجمه ميثم محمداميني به زودي وارد بازار نشر مي‌شود.

فلسفه ادبيات شاخه‌اي نسبتا نوپا در زيبايي‌شناسي تحليلي است و اين كتاب شامل بررسي و معرفي جامعي از مباحث طرح‌شده در اين حوزه است. نويسنده كتاب، پيتر لامارك، چهره‌اي مشهور و محققي پيشرو در اين زمينه است. از جمله بحث‌هاي اصلي طرح‌شده در كتاب مي‌توان به اين موارد اشاره كرد: مفهوم ادبيات به‌مثابه شكلي از هنر، ماهيت و شأن هستي‌شناختي آثار ادبي، شكل‌هاي تفسير ادبي و ارزيابي آن، نقش صدق و معرفت در ارزيابي آثار ادبي، و ارزش ادبي.

ميثم محمداميني پيش از اين كتاب‌هاي «فقط استدلال»، « فلسفه زندگي»، «گفت‌وگو در باب صدق» را ترجمه كرده است. سايت رسمي نشرنو

 

بدرقه‌ جمشيد الوندي به خانه ابدي

اهالي سينما با حضور در خانه سينما 2 وصال در صبح سرد زمستاني 17 دي ماه، جمشيد الوندي (فيلمبردار قديمي سينما) را به خانه ابدي بدرقه كردند. در اين مراسم هنرمندان سخنراني كردند. تورج منصوري درباره «چهره گرم، صميمي و خندان او» سخن گفت و زندگي 72 سال او را «فيلمبرداري دانست كه به اوج تجربه خود رسيده و بايد نسل بعدي را آموزش بدهد و آموخته‌هاي خود را به آنها منتقل كند.» سعيد راد (بازيگر سينما) او را «با اخلاق و متين» خواند و صبوري او را در مقام فيلمبردار ستود.

سيروس الوند از خودساخته‌ بودن جمشيد الوندي سخنراني كرد. منوچهر شهسواري (مديرعامل خانه سينما) و كامران قدكچيان هم از او سخن گفتند. رضا سخايي پيام داودنژاد را خواند؛ پيامي كه الوندي را‌ «رفيق روزگار پرتلاطم جواني، پاي شب‌زنده‌داري‌ها، ‌اي رفيقي كه مي‌توان روي حرف‌شان حساب كرد» مي‌ناميد. مراسم يادبود جمشيد الوندي روز سه‌شنبه 19 دي‌ماه ساعت 18 الي 19:30 در مسجد جامع شهرك غرب برگزار مي‌شود.

 

درام كمدي «ليدي برد» بهترين فيلم 2017

انجمن ملي منتقدان فيلم درام كمدي «ليدي برد» ساخته گرتا گرويگ را به عنوان بهترين فيلم 2017 اعلام كرد. فيلم ترسناك و هجوآميز «برو بيرون» با بازي دنيل كالويا و «شكل آب» با بازي سالي هاوكينز هم جوايز اصلي رشته بازيگري را به خود اختصاص دادند. گرويگ علاوه بر دريافت جايزه بهترين فيلم، جايزه بهترين كارگردان و بهترين فيلمنامه را هم با خود به خانه برد. در رشته فيلمنامه، گرويگ تنها با اختلاف يك راي توانست از جردن پيل نويسنده و كارگردان «برو بيرون» پيشي بگيرد و جايزه را از آن خودش كند.

به نوشته ورايتي، دو فيلم «فارغ‌التحصيلي» و «چهره‌ها مكان‌ها» به ترتيب جوايز بهترين فيلم خارجي زبان و بهترين فيلم مستند را به خود اختصاص دادند. همچنين در رشته بازيگري نقش مكمل، ويلم دافو براي «پروژه فلوريدا» و لوري متكاف براي ايفاي نقش در «ليدي برد» موفق به دريافت جايزه شدند تا در ميان جوايز اين رشته كه تاكنون از سوي حلقه‌هاي مختلف منتقدان اهدا شده، پيشتاز باشند. راجر ديكنز با «بليد رانر 2049» جايزه بهترين فيلمبرداري را با خود به خانه برد. جوايز انجمن ملي منتقدان فيلم امسال به يادبود ريچارد شيكل، منتقد و مورخ سينما اهدا شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون