• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 1013 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي

نگراني تركيه از عمليات نظامي سوريه در ادلب

گروه جهان| مولود چاووش اوغلو، وزيرامورخارجه تركيه روز گذشته اعلام كرد كه حمله هوايي ارتش سوريه به نيرهاي مخالف معتدل در استان ادلب و هدف قرار دادن آنها تلاش‌ها براي رسيدن به يك راه‌حل سياسي در جنگ سوريه را تضعيف مي‌كند. به گزارش رويترز تركيه در دوران بحران داخلي شش ساله سوريه با بشار اسد رييس‌جمهور سوريه بطور جدي مخالفت كرده است اما اخيرا با متحدانش روسيه و ايران براي حل و فصل سياسي اين بحران در حال همكاري جدي است. اين سه كشور در طول يكسال گذشته موافقت كردند يك منطقه كاهش تنش در مناطقي كه مخالفان در ادلب و اطراف آن حضور دارند ايجاد كنند. مناطقي كه در مرز با تركيه قرار دارد. اما به نظر مي‌رسد نيروهاي سوريه دور جديدي از حملات خود را به اين منطقه آغاز كردند. چاووش اوغلو عنوان كرد ارتش سوريه به بهانه اينكه در حال مبارزه با جبهه النصره هستند به اين مناطق حمله مي‌كنند. اين اقدام فرآيند تصميم‌گيري سياسي را به چالش مي‌كشد.
وي با اشاره به اينكه بناست در پايان ماه جاري ميلادي كنگره گفت‌وگوي ملي سوريه در شهر سوچي روسيه برگزار شود، عنوان كرد: گروه‌هايي كه با يكديگر در سوچي گردهم جمع مي‌شوند نبايد اين كار را انجام دهند.
نيروهاي اصلي مخالفان دولت در استان شمال غربي سوريه يعني ادلب حضور دارند. اما اين منطقه عملا تحت كنترل گروه تحريرالشام قرار دارد. گروهي كه پيش‌تر جبهه النصره نام داشت و رابط مستقيم القاعده در سوريه به حساب مي‌آيد. اما اكنون رهبران اين گروه روابط خود با القاعده را قطع كردند و گروهي جديد را شكل دادند و مي‌خواهند تا در روند سياسي سوريه حضور داشته باشند.
از طرفي ديگر يكي از منابع امنيتي تركيه عنوان كرد، آنكارا تغييرات را در شمال سوريه از نزديك دنبال مي‌كند، اما وي ادامه داد كه ارتش سوريه بايد خارج از مناطق كاهش تنش حضور پيدا كنند. تركيه مي‌گويد كه نيروهاي نظامي خود را در شمال ادلب حدود 60 كيلومتري داخل خاك سوريه مستقر كرده است.
ماه پيش رجب طيب اردوغان رييس‌جمهوري تركيه، اسد را تروريست خواند و گفت كه تلاش‌هاي صلح‌آميز با حضور وي غيرممكن است. اين در حالي است كه آنكارا از زمان شروع همكاري با روسيه در زمينه سوريه انتقاد خود نسبت به اسد را كاهش داده است. با اين وجود ارتش سوريه پس از شكست داعش در شرق سوريه براي افزايش مناطق تحت كنترل خود به سمت شمال سوريه عمليات‌هاي خود را آغاز كرده و مناطقي از ادلب را نيز در اختيار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون