• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4003 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي

ادامه از صفحه اول

برجام؛ راهكار يا  دام؟

در شرايط گسترده بودن فساد و ناكارآمدي و فقدان حسابرسي، شفافيت، نظارت و فرصت‌هاي برابر و تيره و تار بودن افق اميد براي نسل جوان، نه‌تنها ارزش‌ها و تبعات مثبت دستاوردهاي درخشاني چون برجام ناديده و ناكام خواهد ماند، كه خود به عنوان حربه‌اي براي نشان دادن ناكارآمدي و ناكامي دولت مورد سوء استفاده واقع خواهد شد. در شرايط كنوني، دولت و ديگر نهادهاي انتخابي و غيرانتخابي تاثيرگذار در ايران، بايد با تغيير واقعي و بنيادين ساز و كار و ذهنيت موجود اقتصادي، شرايط واقعي و عملي و نه شعاري را براي رشد شكوفايي توليد و اشتغال داخلي و سرمايه‌گذاري خارجي فراهم كنند. شرايطي كه اكنون واقعا يا وجود ندارد يا به طور نهادينه و ملموس انجام نمي‌شود. شكي نيست كه برجام در اين راه بسيار مهم، موثر و سازنده بوده، ولي بايد دانست كه تا ابد نمي‌توان دشمنان و بدخواهان داخلي و خارجي برجام را ناديده گرفت و از اقدامات آنان غافل ماند. از سوي ديگر، به صرف وجود اين توافق، از ديگر اقدامات ضروري عميق و گسترده در جهت بهبود و تغيير وضعيت و نگرش اقتصادي و كشورداري ايران غافل ماند. برجام تنها مقدمه و نقطه آغاز يك حركت مثبت در جهت منافع ملي ايران بوده و هست، ولي نبايد آن را به عنوان يك سراب و توهم خوش‌خيالانه به عنوان نقطه پايان و تعطيلي اقدامات اصلاحي جدي راهبردي تلقي كرد.
تاريخ‌نگار و تحليلگر امور بين‌المللي

 

برجام به زبان ساده

5- بازارهاي تكنولوژي‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي درهمه زمينه‌ها ازجمله برق و پزشكي و كشاورزي بعد از 35 سال نيزبراي ايران باز شد.
 جبهه متحد صهيونيست، نئوكان‌هاي امريكا، اعراب تكفيري به رهبري عربستان و منافقين از اين جهت با تمام ظرفيت به دنبال نابودي برجام بوده و هستند زيرا كه به جد معتقدند برجام به معني تمديد جمهوري اسلامي بود، اقتصاد ايران را از لبه پرتگاه سقوط نجات داد، جايگاه منطقه‌اي و بين‌المللي ايران را فوق‌العاده ارتقا داد ضمن اينكه ايران را درزمره كشورهاي پيشرفته هسته‌اي قرارداد.
 بااين وجود از ابتدا روشن بود كه وظيفه برجام:
 اولا: حل همه معضلات اقتصادي قبل و بعد از انقلاب ايران نبود،
ثانيا: به معني اعتماد ايران به امريكا يا امريكا به ايران نبود،
ثالثا: هدفش رفع خصومت 40 ساله ايران و امريكا و برقراري روابط ديپلماتيك نبود و
رابعا: قرارداد رفع ناكارآمدي‌ها و فقر و اعتياد و فساد موجود در كشور هم نبود.
براي حل اين مشكلات، راه‌حل‌هاي ديگري نياز است.
عضو  ارشد تيم مذاكرات هسته‌اي در دولت‌اصلاحات و ديپلمات سابق

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون