• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4005 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ دي

سيد‌عباس عراقچي:

دايم نگوييم دستاورد ما از برجام هيچ بود

سيد‌عباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه كشورمان مي‌گويد موانعي كه برجام قرار بود بردارد كاملا برداشته شده و حتي يك مثال هم وجود ندارد كه برجام قرار بوده است تحريم يا مانعي را بردارد و اين امر محقق نشده است. به گزارش خبرگزاري تسنيم وي كه در دوازدهمين همايش سراسري اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي صحبت مي‌كرد در ادامه افزود: يكي از دلايل اصلي اين مخالفت‌ها افزايش قدرت ايران پس از برجام است. امريكايي‌ها معتقدند ايران پس از برجام قوي‌تر شده است و ايران هيچگاه پس از پيروزي انقلاب اسلامي چنين اقتدار منطقه‌اي نداشته است.
عراقچي با اشاره به دستاوردهاي ايران در سوريه، عراق، يمن و كردستان عراق گفت: امريكايي‌ها چند سال تلاش كردند تا بشار اسد را بردارند اما ايران بود كه او را نگه داشت، در عراق امريكايي‌ها 4 هزار كشته دادند اما در نهايت دولتي سر كار آمد كه متحد ايران است، در كردستان عراق آنكه بازي را برهم زد ايران بود و در يمن هم قرار بود حوثي‌ها را دوماهه جمع كنند؛ اما حالا آنقدر ناتوان شده‌اند كه به شوراي امنيت شكايت مي‌برند.
وي با اشاره به ديگر دستاوردهاي ايران از برجام گفت: امروز ايران نفتش را مي‌فروشد، محصولات پتروشيمي‌اش را صادر مي‌كند، دنيا دارد با ما كار مي‌كند، تحريم‌هاي اصلي بانكي برداشته شده، هواپيماي‌مان را مي‌خريم و آنچنان ثبات سياسي داريم كه بيش از 70 درصد از مردم در انتخابات شركت مي‌‌كنند اين چيزهاست كه امريكايي‌ها را عصباني كرده و مي‌خواهند به هر قيمتي جلوي برجام را بگيرند. در حال حاضر در امريكا اين تفكر وجود دارد كه ايران پس از برجام دستاوردهاي زيادي را به دست آورده و به‌عوض دستيابي ايران به سلاح اتمي تنها 10 سال عقب افتاده است به همين دليل است كه ترامپ از برجام به عنوان خسارت محض ياد مي‌كند.
عراقچي در خصوص اينكه چرا ترامپ با وجود وعده‌هاي زيادي كه در خصوص پاره كردن برجام يا خارج شدن از آن داده است تاكنون نتوانسته است آنها را عملي كند گفت: دليل اصلي اين است كه ترامپ نمي‌تواند از برجام خارج شود چرا كه با موانع زيادي روبه‌روست؛ يكي پايبندي اروپايي‌ها به برجام، حمايت روسيه و چين از اين توافقنامه و اسناد شوراي امنيت و در نهايت استحكام دروني خود برجام است. حالا كه ترامپ نمي‌تواند برجام را از بين ببرد يا از آن خارج شود چاره‌اي ندارد تا دستاوردهاي ايران از برجام را به حداقل برساند.
معاون حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه با ابراز اينكه امريكايي‌ها براي به حداقل رساندن بهره‌مندي ايران از مزاياي برجام برنامه‌ريزي كردند گفت: امريكايي‌ها در حال حاضر به شركت‌ها و بانك‌ها فشار وارد مي‌كنند تا با ايران وارد كار نشوند و اين كار را با ايجاد يك فضاي سرگرداني و ابهام انجام مي‌دهند. امريكايي‌ها با اين شيوه يك حصار سرگرداني و بلاتكليفي ايجاد كرده‌اند كه طرف‌هاي تجاري نتوانند با ايران كار كنند. ما نبايد اجازه بدهيم اين فضاي بلاتكليفي ادامه بيابد. بايد اين بازي را هرچه سريع‌تر تمام كنيم و نبايد اجازه داد ترامپ اين بازي را تا ابد ادامه دهد.
عراقچي در بخشي از سخنانش با ذكر خاطره‌اي از يكي از استانداران گفت: «زماني يكي از سرمايه‌گذاران خارجي 200 ميليون دلار در استاني سرمايه‌گذاري كرده بود اما بعد كمي دچار ترديد شده بود، وقتي دليل اين ترديد را جويا شديم سرمايه‌گذار گفته مترجم من مي‌گويد صداوسيماي ايران دايم مي‌گويد تحريم‌ها باقي مانده و ايران از برجام هيچ دستاوردي نداشته است حالا چگونه من در اين شرايط سرمايه‌ام را به ايران منتقل كنم؟». بايد به اين فضاي منفي پايان داد و دايم نگوييم «دستاورد ما از برجام هيچ بوده»، ما همين امسال 40 ميليارد دلار نفت فروخته‌ايم كه همه پولش هم از طريق بانك به حساب بانك مركزي وارد شده و بسيار شفاف و روشن است.
عراقچي با اشاره به وعده چهارماهه ترامپ براي اظهارنظر دوباره در خصوص برجام گفت: اين 4ماهه بسيار سرنوشت‌ساز است و ما بايد در 4 ماه آخر اتصالات اقتصادي خود را با كشورهاي اروپايي، شرق آسيا و شركاي اقتصادي و تجاري خود بيشتر و بيشتر كنيم زيرا اين مساله برجام را محكم‌تر مي‌كند. ما در همين زماني كه آقاي ترامپ وعده داده بود از برجام خارج خواهد شد يعني 12 ژانويه موفق شديم مذاكره با ايتاليايي‌ها براي دريافت (6 ميليارد دلار) خط اعتباري را امضا كنيم در همان دوران يك ميليارد دلار با اتريشي‌ها قرارداد بستيم كه اجرايي هم شد و تاسيس اولين بيمارستان هسته‌اي از دستاوردهاي قرارداد با اتريشي‌هاست. در حال حاضر اتريشي‌ها با پول خودشان در ايران بيمارستان هسته‌اي مي‌سازند، موضوعي كه قبل از برجام جزو خط‌قرمزها بود. سفر مقامات ارشد فرانسه به ايران قطعي شده است، وزير خارجه آلمان هم به‌زودي به ايران سفر خواهد كرد و تا دو ماه آينده چندين مقام كشورهاي اروپايي به ايران سفر خواهند كرد.
وي با ابراز اينكه شرايط كشور از اين لحاظ شرايط خوبي است افزود: البته مشكلات اقتصادي در كشور زياد است و اقتصاد كشور با موانعي روبه‌رو است كه بايد اين موانع برداشته شود به همين منظور ما در وزارت خارجه براي خودمان تعهد ايجاد كرده‌ايم تا در خدمت اقتصاد كشور باشيم.
عراقچي با اعلام اينكه از اول بهمن‌ماه معاون اقتصادي وزارت امور خارجه آغاز به كار خواهد كرد گفت: اين معاونت مسووليت تمامي روابط اقتصادي ما با دنياي خارج را به‌عهده دارد و در راستاي اقتصاد مقاومتي تلاش خواهد كرد صادرات غيرنفتي و فرآورده‌هاي مرتبط با نفت را افزايش دهد. اگرچه برخي انتظار دارند كه وزارت امور خارجه كشتي آتش‌گرفته را خاموش كند و در همه موارد اين وزارت امور خارجه است كه بايد كتك بخورد، اما اگر بخش خصوصي از وزارت خارجه انتظارات منطقي داشته باشد ما براي خودمان تعهد ايجاد كرده‌ايم تا به اقتصاد كشور كمك كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون