• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4007 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ بهمن

احسان قاضي‌زاده هاشمي، عضو ناظر مجلس در شوراي نظارت بر صداوسيما :

صداوسيما 1200 ميليارد تومان از جذب آگهي درآمد دارد

اعتمادآنلاين| اطلاعاتي در رسانه و شبكه‌هاي مجازي منتشر شده است مبني براينكه سازمان صداوسيما علاوه بر يك هزار و 600 ميلياردي كه از بودجه دولتي دريافت مي‌كند، چيزي حدود 800 ميليارد هم از طريق قراردادهاي مشاركتي با سازمان‌ها و وزارتخانه براي توليد برنامه به دست مي‌آورد؛ موضوعي كه احسان قاضي‌زاده‌هاشمي، عضو ناظر مجلس در شوراي نظارت بر صداوسيما در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاين» درباره آن مي‌گويد كه صداوسيما براساس برآوردي كه داشته اين رقم را حدود 250 تا 300 ميليارد عنوان كرده است.

 

اطلاعاتي در رسانه‌ها دست به دست مي‌شود مبني براينكه علاوه بر بودجه يك هزار و 600 ميليارد توماني صداوسيما اين سازمان حدود 800 ميليارد هم از قرارداد با سازمان‌ها و ارگان‌ها بودجه به دست مي‌آورد. با توجه به انتقاداتي كه روساي اين سازمان نسبت به بودجه خود دارند، اين موضوع در شوراي نظارت بررسي مي‌شود؟

آماري كه درباره مبلغ مشاركت سازمان‌ها با صداوسيما مطرح مي‌شود هنوز اثبات شده نيست بايد به وسيله مراجع نظارتي گزارش‌گيري صورت پذيرد تا مشخص شود كه دقيقا دريافت سهم مشاركت صداوسيما چقدر است.

آيا امكان اين بررسي وجود دارد و اين شورا اجازه ورود به اين موضوعات را دارد؟

در بازرگاني صداوسيما قرارداد همه مشاركت‌ها مشخص است علاوه براينكه شوراي نظارت بر صداوسيما راجع به بحث مشاركت‌ها و ميزان درآمد بازرگاني كلا از سهم بودجه هم در حال پيگيري است. اما آمار كلي كه به ما داده‌اند، مي‌گويد كه اين ميزان محقق نمي‌شود ضمن اينكه آن يك درصد قانون احكام دايمي بودجه هم چون دستگاه‌ها مجاز هستند و مكلف نيستند، عملا اجرا نمي‌شود. در واقع يك عدد ناچيز است كه بين بعضي از دستگاه‌ها با صداوسيما همكاري وجود دارد.

اين قسمت نظارت شما دقيقا بر چه موضوعي متمركز است؟

بحث نظارتي ما درباره درآمد آگهي‌ها است. راجع به درآمد آگهي‌ها و مشاركت‌ها در شوراي نظارت بر صداوسيما بررسي مي‌كنيم، ببينيم واقعا درآمدهاي صداوسيما چقدر است. اما عدد كلي كه به ما داده شده است با اين عددي كه در رسانه‌ها مطرح شده برابري نمي‌كند و بسيار كمتر از اين اعداد و ارقام است.

صداوسيما در اين قسمت چه عددي را به شما اعلام كرده است؟

براساس آن چيزي كه به ما گزارش شده است درآمد آگهي‌ها كه به عنوان بودجه آگهي‌ها از آن ياد مي‌شود يك هزار و 200 ميليارد است. يك هزار و 200 ميلياردي كه اضافه مي‌شود و پيش‌بيني‌‌ها حكايت از تامين آن دارد. اما اين بحثي كه اين روزها مطرح شده است بر سر مشاركت‌هاست؛ مشاركت به عنوان نمونه وزارت راه يا جهاد كشاورزي كه گفته شده حدود 800 ميليارد تومان درآمد براي صداوسيما به ارمغان مي‌آورد، اما برآوردي كه صداوسيما به ما مي‌دهد خيلي پايين‌تر از اين حرف‌هاست.

برآورد صداوسيما چه قدربوده است؟

كمتر از نصف، چيزي حدود 30 درصد اين رقم را عنوان مي‌كنند .

يعني حدود 250 ميليارد؟

بله، حدود 250 تا 300 ميليارد برآورد مي‌شود.

اين موضوع در شوراي نظارت بر صداوسيما مورد بررسي قرار مي‌گيرد؟

بله همه موارد نظارتي در شوراي نظارت امكان بررسي آن وجود دارد.

موضوع دومي كه درباره اين 800 ميليارد عنوان مي‌شود به چرخش مالي آن برمي‌گردد كه برخي تاكيد دارند با وجود اينكه اين پول به حساب صداوسيما ريخته مي‌شود اما گردش آن دچار مشكل است. اين موضوع هم مورد بررسي قرار مي‌گيرد؟

در بحث قراردادهاي مشاركت تا چند سال پيش با تهيه‌كنندگان قرارداد بسته مي‌شد اما الان در مشاركت‌ها قرارداد با شبكه است و هزينه آن در يك حساب متمركز در صداوسيما جمع‌آوري مي‌شود؛ يعني الان تهيه‌كننده نمي‌تواند خودش في‌ النفسه برود و با يك دستگاه دولتي قرارداد امضا و مستقيما رقمي را دريافت كند. بايد آن دستگاه دولتي يا آن نهاد غيردولتي با شبكه قرارداد امضا كند و بعد سازمان صداوسيما پول را به تهيه‌كنندگان منتقل كند.

هيچ راهي براي اينكه اين گردش مالي دچار نقص باشد و تخلفاتي در آن روي دهد حتي از حساب شبكه، وجود ندارد؟

همه‌چيز الان متمركز است. تا اين حد به شما بگويم كه حتي اگر در استان‌ها هم بخواهند قرارداد مشاركتي ببندند بايد به اطلاع تهران برسد يعني قرارداد آن از تهران گردش كار كند. حتي يك مدير مركز استاني نمي‌تواند مستقيم با يك اداره استاني يا شهرستاني وارد يك قرارداد مالي شود، سيستم بسته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون