• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4008 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ بهمن

مجلس ديواري كوتاه‌تر از اعتبار مقابله با ريزگردها نيافت

بودجه محيط زيست زير تيغ كميسيون تلفيق

گروه اجتماعي| انتشار خبر حذف بودجه 150 ميليون دلاري مقابله با گرد و غبار جنوب ايران، واكنش منفي فعالان زيست محيطي و مسوولان سازمان محيط زيست را در پي داشته است. كريم شافعي، معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست ديروز با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: در لايحه بودجه پيشنهادي به مجلس شوراي اسلامي ۱۵۰ ميليون دلار براي مقابله با گرد و غبار جنوب كشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود كه متاسفانه توسط كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي حذف شد.
البته به گفته شافعي كميسيون تلفيق بخش ديگري از بودجه پيشنهادي محيط زيست را هم حذف كرده است: «سازمان حفاظت محيط زيست با تدبير رييس‌جمهور پيشنهاد اختصاص دو ميليارد دلار براي «ساماندهي پسماندهاي خانگي، آبخيزداري و بهسازي محيط زيست» است كه اين موضوع ذيل جدول بند «و» تبصره ۴ لايحه بودجه ديده شده بود كه متاسفانه كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي اين پيشنهاد را حذف كرد.» شافعي افزوده است: «روزانه ۵۰ هزار تن زباله خانگي در كشور توليد مي‌شود و اعتبارات كافي براي اجراي برنامه‌هاي مديريت پسماند وجود ندارد. به همين علت تاكنون جمع‌آوري و مديريت پسماند به تعويق افتاده است.» علي ساري، نماينده اهواز در واكنش به انتشار خبر حذف بودجه مقابله با گرد و غبار جنوب كشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «حذف بودجه 150 ميليون دلاري مقابله با گردوغبار جنوب كشور ازجمله خوزستان، در لايحه بودجه پيشنهادي به مجلس به تنگ‌نظراني برمي‌گردد كه در كشور براي نابودي خوزستان تلاش مي‌كنند و نه‌تنها استان خوزستان بلكه كل كشور را نابود مي‌كنند.»
نماينده اهواز در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به انتقادهاي مطرح شده از غيبت نمايندگان استان خوزستان در جلسه كميسيون تلفيق براي رايزني درباره تصويب بودجه، گفت: «مردم حق دارند اما هنوز لايحه بودجه در مجلس است و اكنون فقط تلفيق بودجه به پايان رسيده و بايد تمام تلاش‌مان را كنيم تا بودجه مقابله با گرد و غبار از لايحه بودجه حذف نشود.» اما در شرايطي كه انتقادها از كميسيون تلفيق بالا گرفته است، رييس كميسيون تلفيق بودجه ۹۷ در اظهارنظري عجيب از باقي ماندن رديف بودجه مقابله با گرد و غبار در بودجه سال آينده خبر داد. به گزارش ايسنا، غلامرضا تاج گردون در واكنش به اظهارات معاون سازمان محيط زيست، توپ را به زمين سازمان محيط زيست فرستاد و گفت: «متاسفم از اينكه در دو ماه بررسي بودجه كشور، مسوولان محيط زيست كشور از رييس تا معاون ايشان حتي يك بار دنبال موضوع آلودگي محيط‌زيست و ريزگردها نيامدند.
متاسفانه اعتبار مربوط به ريزگردها را بدون اذن در بودجه گذاشتند كه مردم عزيز خوزستان را طبق معمول علاف تصميمات غيرمسوولانه خودشان كردند. » معلوم نيست منظورتاج گردون از تصميم «بدون اذن براي در نظر گرفتن بودجه» مشخصا متوجه كيست اما به طور كلي در انتقاد از دولت بيان شده است. رييس كميسيون تلفيق به مردم خوزستان قول داده است كه «رديف ريزگردها بدون منت‌گذاري بر مردم شريف پايدار خواهد ماند.» حالا با عقب‌نشيني ضمني تاج‌گردون از تصميمي كه در كميسيون تلفيق گرفته شده است، اين سوال باقي مي‌ماند كه آيا اين تجديدنظر شامل حال بودجه دو ميليارد دلاري «ساماندهي پسماندهاي خانگي، آبخيزداري و بهسازي محيط‌زيست» هم مي‌شود يا خير. كميسيون تلفيق در شرايطي اين بودجه را حذف كرده است كه آشفتگي در مديريت پسماند خصوصا در شهرهاي شمالي به يك مساله اجتماعي، زيست محيطي و بهداشتي بغرنج تبدل شده است. دولت پيش از اين به سازمان حفاظت از محيط زيست ماموريت داده بود كه براي ساماندهي پسماندها با اولويت شهرهاي
شمالي اقدام كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون