• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4008 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ بهمن

كتابخانه

سير در برهه‌اي از تاريخ

علي مطهري، فرزند انديشمند بزرگ شهيد آيت‌الله مرتضي مطهري، استاد دانشگاه، سياستمدار، نايب‌رييس دوم دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شوراي اسلامي است. كتاب حاضر مشتمل بر برخي نطق‌ها و مصاحبه‌هاي او در طول نمايندگي دوره‌هاي هشتم و نهم مجلس شوراي اسلامي است. مطهري در مقدمه اثر خود آورده است «نظر به اينكه احساس كردم جهت‌گيري اكثر آنها مسائل ملي و در ارتباط با اصول و مباني و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي است‌‌ و انتشار اين مطالب مي‌تواند مفيد واقع شود، به چاپ و انتشار آن اقدام شد؛ ضمن اينكه چون اين نطق‌ها و نامه‌ها و مصاحبه‌ها به ترتيب تاريخ قرار گرفته‌اند، اين كتاب مي‌تواند سيري در حوادث اجتماعي و سياسي سال‌هاي ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ ايران نيز باشد؛ علاوه بر اينكه موجب ثبت برخي وقايع اجتماعي و سياسي جمهوري اسلامي در تاريخ نيز مي‌شود‌. » علي مطهري، در برهه‌اي از مجلس هشتم به دليل كثرت اشتباه‌هاي محمود احمدي‌نژاد (در آبان‌ماه سال 90) درصدد برآمد تا از وي سوال كند. بر همين مبنا طرح سوال از رييس‌جمهور كليد خورد اگرچه اين سوال به دلايلي صورت نگرفت اما وي در شرح ماوقع آورده است: «خراب كردن آقاي احمدي‌نژاد به وسيله يك سوال، به واسطه خدمات زيادي كه ايشان داشته يك تصور جاهلانه است، گرچه اين خدمات زياد همراه با خطاهاي زياد بوده است. مرحوم جلال آل‌احمد كتابي دارد به نام «خدمت و خيانت روشنفكران». جسارت نمي‌كنم و كلمه خيانت را به كار نمي‌برم، اما به‌جا است كتابي با عنوان «خدمت‌ها و خطاهاي احمدي‌نژاد» نوشته شود و چه بهتر كه اين كتاب توسط افرادي نوشته شود كه افراط كردند و كتاب «احمدي‌نژاد، معجزه هزاره سوم» را نوشتند. »

 

خط‌مشي‌گذاري عمومي

مجموعه «اقتصاد سياسي و خط مشي‌گذاري عمومي»، درس گفتارهايي است كه به صورت مقالات مستقل از يكديگر آماده انتشار شده‌اند و در عين استقلال از نوعي پيوستگي و ارتباط دروني برخوردارند. برخي از مقاله‌ها مقدمه‌اي منطقي براي مقاله‌هاي ديگر هستند و از طرف ديگر برخي مباحث كه در يك مقاله بدون توضيح و استدلال آورده شده‌اند در مقاله ديگري موجه شده و تفصيل و توضيح مي‌يابند. هدف اين مجموعه، برداشتن گامي مقدماتي براي درك عميق‌تر مجموعه خط مشي‌هايي است كه در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي 1357، در ايران به اجرا درآمده‌اند. سه مقاله نخست، رنگ و بوي نظري دارند و كم و بيش عام و كلي به طرح مطلب مي‌پردازند. اما سه مقاله بعدي مي‌كوشند تا چارچوب طرح شده در مباحث نظري را در مورد خاص ايران به كار گرفته و داده‌هاي موجود را در قالب آنها تنظيم كرده و درك روشني از آنها ارايه دهند. آنچه درباره اين مجموعه مي‌توان گفت آن است كه بيشتر از آنكه پاسخي به پرسش‌ها دهد، پرسش‌هاي تازه‌تري در ذهن ايجاد مي‌كند. رويكرد اقتصاد سياسي، تلاشي است براي دستيابي به نگاهي تا حد امكان همه‌جانبه در تبيين و توضيح خط‌مشي‌گذاري عمومي در يك كشور. اين رويكرد مي‌كوشد تا با درنظرگرفتن سه دسته از متغيرها (ساختار و كاركردهاي حكومت، نيروهاي اجتماعي و نظام و فناوري اقتصادي) چرايي و چگونگي شكل‌گيري، اجرا و ارزيابي خط‌مشي‌هاي عمومي را توضيح دهد.

 

شعر و اقتصاد

«شعر‌تر و سيم و زر» در نخستين گام به كنه ادبيات فارسي رفته و با مداقه در اشعار مولانا و حافظ تلاش كرده است مخاطبان خود را به اين نتيجه برساند كه در سروده‌هاي عارفانه و عاشقانه اين دو شاعر بزرگ مي‌توان استعاره‌هاي اقتصادي را به وفور يافت و از گنج آن برداشت كرد. اين مقصود در ميان آثار نويسندگان ديگر ادبيات فارسي -  خواه متقدم يا متاخر-  نيز دور از دسترس نيست.
در بخش دوم اما به غرب و ادبيات انگليسي در مفهوم كلي آن پرداخته است. يعني ادبيات به زبان انگليسي چنان كه كنث كك را از امريكا، سي. اچ. سيسن كه زندگي حرفه‌اي و شاعري‌اش را در اين دو كشور گذراند و مي‌تواند ادبيات غرب را به صورت كلي نمايندگي كند، انتخاب كرده است.  روشن است كه رويكرد به ادبيات فارسي با نگاهي كلاسيك و سنتي همراه بوده است و در بخش دوم نويسندگان معاصر دستمايه پژوهش بوده‌اند. اين رهيافت نيز دلالت بر جامعيت روش تحقيق و نقد اين جستار در متون مختلف دارد. «شعر‌تر و سيم و زر» نوشته علي رضا جعفري و مهدي شفيعيان اخيرا توسط انتشارات ققنوس منتشر و روانه بازار كتاب شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون