• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4013 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۸ بهمن

گزارش «اعتماد» از كاهش قيمت طلا در بازار تهران

دلار ترمز طلا را كشيد

اميرعباس آذرم‌وند

 

آرامش حاكم بر بازار ارز راه خود را به بازار طلا نيز گشود و پس از يك ماه نوسان و رشد قيمت در بازار طلا روز گذشته اين بازار با كاهش قيمت مواجه شد؛ اين كاهش قيمت به گونه‌اي بود كه هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد كه در هفته گذشته به قيمت يك ميليون و 533 هزار تومان در بازار عرضه شده بود، در اولين روز هفته يك ميليون و 474 هزار و 500 تومان ارزشگذاري شد. دي ماه 96 به فصل گراني سكه و طلا در بازار ايران تبديل شد. از يك طرف بازارهاي جهاني با آغاز سال نوي ميلادي با افزايش 50 دلاري قيمت اونس طلا همراه بود و از طرف ديگر نرخ دلار امريكا در روندي معكوس با بازارهاي جهاني در مقابل ريال تقويت شد و همين امر اثر افزايشي بر قيمت طلا رو دوچندان كرد. اين فشار دوگانه سبب شد تا در اولين ماه فصل زمستان امسال قيمت سكه طلاي طرح جديد به يكباره 120 هزار تومان گران شود و به بالاترين قيمت خود در سال جاري برسد. در آغاز دي ماه هر قطعه سكه تمام بهار آزادي يك ميليون و 396 هزار تومان قيمت داشت و در دي ماه به بيش از يك ميليون و 530 هزار تومان نيز افزايش يافت.
در مقابل بازار ارز نيز روزهاي آرامي نداشت؛ در ادامه افزايش قيمتي كه از پاييز بر بازار ارز حاكم شده بود، در دي ماه نيز قيمت هر دلار امريكا تا چهار هزار و 700 تومان نيز در بازار افزايش يافت. اين افزايش به گونه‌اي بود كه نهايتا با توضيحات رييس‌جمهوري و اطمينان خاطر او از اينكه خزانه دولت به اندازه نياز بازار ارز در اختيار دارد و همچنين توصيه رييس كل بانك مركزي تا حدودي از شتاب آن كاسته شد و روز گذشته با قيمت چهار هزار و 510 تومان به كار خود خاتمه داد. افزايش قيمت دلار در بازار ايران شايعاتي را مبني بر ناتواني دولت در كنترل اين ماجرا بر سر زبان‌ها انداخت و عده‌اي تصور مي‌كردند دليل عدم كنترل دولت بر شيب قيمتي دلار، خالي بودن خزانه كشور از دلار كافي است. هر چند اين گفته‌ها با وضعيت اقتصادي ايران و ميزان صادرات امسال كشور همخواني نداشت، اما انفعال دولت و عدم موضع‌گيري دقيق روي اين ماجرا، به اين شايعات بال و پر داد. با وجود اين صحبت‌ها پس از تاكيد رييس كل بانك مركزي در هفته گذشته و چند روز پس از گفت‌وگوي تلويزيوني حسن روحاني تا اندازه‌اي از درجه افزايش قيمت كاسته شده و احتمال بازگشت ثبات به بازار بيش از روزهاي پيشين حس مي‌شود.
طلا در بازار جهاني گران خواهد شد
كارشناسان و سرمايه‌گذاران شركت‌كننده در نظرسنجي طلاي هفتگي كيتكونيوز با اشاره به ضعف ارزش دلار امريكا، پيش بيني كردند طلا در هفته جاري به روند افزايشي ادامه دهد.  آن‌طور كه ايسنا گزارش مي‌دهد، دلار امريكا هفته گذشته پس از اينكه استيون منوچين، وزير خزانه‌داري امريكا، اعلام كرد دلار ضعيف‌تر به نفع اقتصاد امريكاست افت قابل ملاحظه‌اي پيدا كرد با اين‌همه وي بعدها گفت اظهارات وي به‌طور كامل منعكس نشده و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا، اعلام كرد وي موافق يك دلار قوي‌تر است.
در نظرسنجي كيتكونيوز از كارشناسان وال استريت، ۲۱ نفر شركت كردند كه از ميان آنها ۱۱ نفر يا ۵۲ درصد افزايش قيمت طلا و هشت نفر يا ۳۸ درصد كاهش قيمت طلا در هفته جاري را پيش‌بيني كردند در حالي كه دو نفر يا ۱۰ درصد نظري نداشتند.
در اين بين ۷۰۸ نفر در نظرسنجي آنلاين كيتكونيوز از سرمايه‌گذاران شركت كردند كه از ميان آنها ۴۳۶ نفر يا ۶۲ درصد افزايش قيمت طلا در هفته جاري و ۱۹۰ يا ۲۷ درصد كاهش قيمت اين فلز ارزشمند را پيش‌بيني كردند، در حالي كه ۸۲ نفر يا ۱۲ درصد نظري نداشتند.
براي هفته معاملاتي گذشته ۷۱ درصد از كارشناسان وال‌استريت و ۶۱ درصد از سرمايه‌گذاران نسبت به افزايش قيمت طلا خوش‌بين بودند. طلا روز جمعه كاهش چشمگيري پيدا كرد، اما موفق شد رشد هفتگي خود را حفظ كند. هر اونس طلا براي تحويل در فوريه در بازار امريكا 80/10 دلار يا معادل 8/0 درصد كاهش يافت و در 10/1352 دلار بسته شد با اين‌همه براي كل هفته حدود 4/1 درصد رشد قيمت ثبت كرد و ششمين رشد هفتگي در هفت هفته گذشته را رقم زد.
بدون در نظر گرفتن هفته گذشته، كارشناسان وال استريت و سرمايه‌گذاران از ابتداي سال ۲۰۱۸ تاكنون يك به يك بوده‌اند، در حالي كه درصد درستي پيش‌بيني سرمايه‌گذاران در كل سال ميلادي گذشته ۶۲ درصد و كارشناسان وال استريت ۵۹ درصد بود.
افشين نوابي، مدير معاملات در شركت بازرگاني «ام‌كي‌اس» سوييس انتظار دارد طلا به محدوده قيمت بالاتري صعود كند كه بين ۱۳۷۵ دلار در سقف و 1340 تا 1345 دلار در كف خواهد بود. به گفته نوابي با وجود اظهارات اخير مقامات امريكايي به نظر مي‌رسد دلار تحت فشار منفي باشد، زيرا آمار اقتصادي روز جمعه چندان عالي نبودند و فلزات ارزشمند در زمان كاهش قيمت، با افزايش تقاضا براي خريد روبه‌رو مي‌شوند.
فيليپ فلاين، تحليلگر ارشد بازار در گروه «پرايس فيوچرز» انتظار دارد طلا از كاهش قيمت شديدي كه روز جمعه داشت بهبود پيدا كند، زيرا دلار ضعيف مانده است. وي عنوان كرد بازار همچنان اظهارات دولت امريكا را موافق دلار ضعيف‌تر در كوتاه‌مدت ارزيابي مي‌كند.
به گفته آدام بوتن، تحليلگر ارز در فاركس لاين، دلار امريكا در كشمكش است و طلا در ماه جاري افزايش خواهد يافت، اما آدرين دي، مديرعامل شركت مديريت دارايي «آدرين دي» در ميان كساني است كه كاهش قيمت طلا را پيش‌بيني مي‌كند. به گفته وي طلا پس از رشد قيمت اخيرش نياز به تحكيم دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون