• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4014 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ بهمن

به دليل ايست قلبي

اردلان عطارپور درگذشت

گروه هنر و ادبيات| اردلان عطارپور يكي از چهره‌هاي فعال درحوزه رسانه و ترجمه و نويسندگي بود كه در طول حياتش چندين كتاب و ده‌ها مقاله درحوزه‌هاي ياد شده ازخود برجاي گذاشت.
يكي از كتاب‌هاي عطارپور، كتابي داستاني و طنزآميز به نام «مو، لاي درز فلسفه» است؛ كتابي كه چندين چاپ را شاهد بود و در زمان خودش فروشي قابل توجه داشت. عطارپور در اين كتاب برخلاف ديگرآثارش، ذهنيت خود پيرامون طنزو طنزنويسي را محك زده و البته سربلند بيرون آمده است.
دراين كتاب، شرح‌حال نيمه مستند و نيمه تخيلي چندين چهره بزرگ حوزه فلسفه را شاهديم. چهره‌هايي كه امروزه به عنوان سرآمدان اين حوزه مطرحند و نويسنده علاوه بر معرفي آنها با زباني طنز، نگاهي هم به تاريخ فلسفه و شرح‌حال فيلسوفان انداخته است.
عطارپور در اين كتاب، زندگي‌ حدود بيست فيلسوف ازجمله «دكارت، افلاطون، هگل، روسو، ماركس، گاليله و...» را مورد كنكاش قرار داده و اطلاعات قابل اتكايي ازآنها ارايه داده كه براي هرخواننده، خصوصا خواننده جوان مفيد است. فضاي داستاني اين كتاب به نويسنده اجازه داده كه هرنوع برخوردي با روايت زندگي يك شخصيت داشته باشد و فضاي طنز هم مجالي است تا نويسنده دركنار تعريف و تمجيدهاي معمول، نقطه‌نظرات شخصي و نقد‌گونه خود را درباره هر موضوع عنوان كند. كتابي كه به لحاظ رعايت اصول طنزنويسي، چندين گام از ديگر كتاب‌هاي اين نويسنده مانند «تائو ته چينگ » و «هفت خط ز جام حافظ» جلوتر است.
يكي ديگر ازكتاب‌هاي عطارپور، پژوهشي اصولي در شرح شيخ صنعان كتاب منطق‌الطير عطار نيشابوري است؛ كتابي با نام «اقتدا به كفر» كه شامل نقد و تفسير اين حكايت ماندگار در ادب فارسي است. هويت تاريخي و واكاوي شخصيت و پيشينه تاريخي هركدام از كاراكترهاي اين حكايت، اين كتاب را به كتابي علمي تبديل كرده. خصوصا در بخش‌هايي كه اشاراتي به شيخ‌صنعان دركتب پيش از عطار هم گزينش و عرضه شده است.
از سوي ديگر، مطالبي كه از اين نويسنده در نشريات مختلف، خصوصا در ماهنامه ادبيات و فلسفه منتشر شده، نشان مي‌دهد كه سطح شناخت او از ادبيات درحد شناخت مفصل طنز محدود نمي‌شود. عطارپور هم‌زمان درچند زمينه نقدو نظر، بيوگرافي‌نويسي، گزارش‌نويسي، گفت‌وگو، يادداشت و... فعال بود و هركدام از اين گرايش‌ها را نيز درحد قابل قبولي مي‌شناخت.
از ديگر كتاب‌هاي عطارپور مي‌توان به آثاري چون «پيامبركفرگوي، توهم توطئه، درخت عقيم و ديگر داستان‌ها، ادعاي كسروي برحافظ» نام برد.
اردلان عطارپور روز گذشته به دليل ايست قلبي در بيمارستان رسول اكرم تهران درگذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون