• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4016 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ بهمن

«اعتماد» بررسي مي‌كند

از ديدار اصلاح‌طلبان با ناطق‌نوري تا تشكيل حزب نزديكان لاريجاني

چندي پيش تعدادي از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس به ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اكبر ناطق‌نوري رفتند؛ اقدامي كه شايد بتوان آن را در نزديك به 2 سالي كه از مجلس دهم مي‌گذرد، كم‌نظير يا حتي بي‌نظير دانست. بماند كه پيش‌تر گروهي از نمايندگان اصلاح‌طلب و حتي چند نفر از اصولگرايان معتدل مجلس با حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي ديدار كرده بودند؛ ديداري كه با واكنش تند اصولگرايان تندروتر مجلس نيز روبه‌رو شد و به اين اعتبار، آنها براي سلب صلاحيت علي مطهري و محمدعلي وكيلي 2 عضو هيات‌رييسه حاضر در آن جلسه دست به تحركاتي زده و حتي براي تحقق اين هدف، نامه نوشتند و براي نامه‌شان امضا هم جمع كردند.
با اين حال نكته جالب‌توجه در تلاش ناكام اصولگرايان تندروي مجلس براي سلب صلاحيت از اين دو عضو هيات رييسه مجلس آنجا بود كه آنها ميان اعضاي هيات‌رييسه حاضر در آن ملاقات نوعي تبعيض قائل شده و درحالي تمام تلاش‌شان را براي پايين كشيدن علي مطهري نايب‌رييس و محمدعلي وكيلي دبير هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي از جايگاه هيات رييسه به‌كار بستند كه نسبت به حضور بهروز نعمتي ناظر و سخنگوي هيات رييسه در آن جلسه چشم پوشيدند. در هر حال آن تلاش ناكام ماند و نه نعمتي اصولگرا جايگاهش را در هيات رييسه از كف داد و نه مطهري و وكيلي، دو عضو فراكسيون اميد در هيات رييسه مجلس.
در اين ميان اما ديدار اخير نمايندگان مجلس با ناطق‌نوري تفاوت‌هايي اساسي با جلسه بهارستان‌نشينان و خاتمي داشت، چراكه اولا مختص اميدي‌ها بود و در ميان نمايندگان حاضر در جلسه، كسي از ديگر فراكسيون‌ها حضور نداشت و در ثاني تعداد ملاقات‌كنندگان با ناطق به‌مراتب كمتر از نمايندگاني بود كه به ديدار خاتمي رفتند. بماند كه قاسم ميرزايي‌نيكو تاكيد دارد تعداد نمايندگان حاضر در ملاقات اخير نمايندگان با ناطق‌نوري بيش از تعداد نمايندگاني است كه تصوير حضورشان در اين جلسه منتشر شده است.
ميرزايي‌نيكو به «اعتماد» گفته است: چند نفر از دوستان زماني كه عكس يادگاري انداختيم، حضور نداشتند. نماينده اصلاح‌طلب مردم دماوند در مجلس همچنين ادامه داد: جلسه بسيار خوبي بود و مسائل مهمي با محوريت گفت‌وگوي ملي مطرح شد. اين نخستين ديدار از اين دست بود اما آخرين جلسه نخواهد بود. اين عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد همچنين گفته كه پيشنهاد اوليه براي ملاقات با حجت‌الاسلام ناطق‌نوري در جلسه چندي پيش نمايندگان مجلس با يكي از بزرگان جريان اصلاحات مطرح شد و پيرو آن، رايزني‌ها براي انجام اين ملاقات آغاز و درنهايت اين ديدار انجام شده است. ميرزايي‌نيكو همچنين از احتمال انجام ديدارهاي ديگر اصلاح‌طلبان مجلس با چهره‌هاي برجسته دو جناح و همچنين برخي مراجع خبر داده است.
ميرزايي‌نيكو باوجود آنكه هدف اصلي ديدار با ناطق‌نوري را حركت در مسير دستيابي فضايي تعاملي در عرصه سياست داخلي و تحقق «گفت‌وگوي ملي» عنوان كرده، اشاره‌اي به آخرين وضعيت حزب نزديكان رييس مجلس نيز داشته و ازقضا تشكيل اين حزب را منتفي دانسته است. اين نماينده مجلس درمورد احتمال نقش‌آفريني ناطق‌نوري در حزب نزديكان لاريجاني، به اعتمادآنلاين گفته بود: آقاي ناطق به دنبال شكل‌گيري اين حزب بود اما به نظر مي‌رسد، تشكيل اين حزب به صورت شايسته و بايسته دنبال نشده است. اين سخنان رسمي ميرزايي‌نيكو دركنار زمزمه‌هايي كه گهگاه ازسوي بعضي اعضاي فراكسيون مستقلين ولايي به گوش مي‌رسد، به روشني حكايت از اين دارد كه لااقل نبايد در آينده نزديك منتظر تشكيل اين حزب باشيم. آنچنان كه بنابه گفته يك منبع آگاه در فراكسيون مستقلين ولايي متشكل از نمايندگان نزديك به رييس مجلس، باوجود تلاش برخي اعضاي اين فراكسيون،  براي تشكيل يك حزب ملي و با گستره فعاليت در سراسر كشور، عمده اعضا تمايلي به اين مساله ندارند و چنين انگيزه‌اي نزد رياست فراكسيون و حتي رياست مجلس نيز ديده نمي‌شود. اين افراد اما بي‌توجه به تمام اين مسائل همچنان بر تشكيل اين حزب با عناويني مشتق از اصطلاح «اعتدال» به‌منظور نمايندگي از جريان سوم در عرصه سياست كشور تاكيد دارد و معتقد است كاظم جلالي رييس فراكسيون مستقلين ولايي و علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي نيز يكي، به طور رسمي و ديگري به شكل غيررسمي و احتمالا دورادور در اين حزب فعال خواهند بود. بماند كه در عين حال مي‌گويد درمورد حضور رييس مجلس چندان اصرار ندارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون