• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4016 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ بهمن

رييس سازمان برنامه و بودجه در دومين نشست «اپديم» مطرح كرد

اعلام آمادگي ايران براي انتقال تجربيات مديريت بلايا به كشورهاي آسيايي

گروه اجتماعي| محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه، در افتتاحيه دومين نشست شوراي حكام مركز آسيا و اقيانوسيه براي توسعه مديريت اطلاعات بلايا (اپديم) بر تمايل ايران براي تقويت اين تشكيلات به منظور افزايش كيفيت مديريت بلايا تاكيد كرد. در مراسم افتتاحيه اين نشست كه با حضور نمايندگان كشورهاي عضو كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد براي منطقه آسيا و اقيانوسيه در تهران برگزار شد، محمدباقر نوبخت از كمك سه ميليون و 300 هزار دلاري ايران به «اپديم» خبر داد.
او با اشاره به اينكه آسيا و اقيانوسيه جزو پرخطرترين مناطق بلاخيز جهان به شمار مي‌روند، افزود: بلاياي طبيعي تنها در سال گذشته 45 ميليارد دلار هزينه روي دست كشورهاي منطقه گذاشته است. نوبخت با اشاره سابقه تاريخي بروز بلاياي طبيعي در ايران، گفت: آمادگي داريم تجارب خودمان را در زمينه بازسازي مناطق آسيب ديده بر اثر بلاياي طبيعي در اختيار ساير كشورهاي آسيا و اقيانوسيه قرار دهيم.
وقوع زلزله سال 1382 در شهر بم و درگذشت 31 هزار تن از اهالي اين شهر بر اثر زلزله، يكي از حوادث مهم به شمار مي‌رود كه مي‌توان از تجربيات آن براي مديريت بحران در حوادث مشابه استفاده كرد. اين نكته يا بود كه نوبخت بر آن تاكيد كرد: «در اين زلزله بناي ارزشمندي مانند ارگ تاريخي بم تخريب شد كه ايران توانست اين بناي تاريخي و باستاني را احيا و بازسازي كند. ما حاضريم تجارب اين دستاورد بزرگ را با افتخار در اختيار ساير كشورهاي منطقه قرار دهيم.»
 رييس سازمان برنامه و بودجه تصريح كرد: «ايران خود را متعهد مي‌داند كه از تمام ظرفيت‌هاي تخصصي و كارشناسي خود براي تقويت اپديم استفاده كند كه از جمله اين ظرفيت‌ها مي‌توان به مركز تحقيقات ساختماني و مسكن، سازمان ملي نقشه‌برداري، پژوهشكده بين‌الملي لرزه‌نگاري و مهندسي زلزله و همچنين دانشگاه تهران اشاره كرد.» رييس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: «به عنوان مثال در مورد زلزله ويرانگر «گورخا» كه در سال ٢٠١٥ در كشور نپال رخ داد ابنيه تاريخي همچون ديگر سازه‌ها دچار خسارت شديدي شدند؛ اپديم متعهد شده است از طرح مطالعاتي تفصيلي خطرپذيري نپال حمايت به عمل آورده و كمك‌هاي فني براي مقاوم‌سازي ابنيه تاريخي و ميراث فرهنگي اين كشور را بر اساس تجارب زلزله بم فراهم كند در اين راستا هيات‌هاي كارشناسي با كمك فني مركز تحيقات راه مسكن و شهرسازي ايران در همكاري با اپديم به اين كشورها اعزام شده‌اند.»
نوبخت ادامه داد: ما مشكلاتي در زمينه آب‌هاي مرزي و ريزگردها داريم، بخشي از اين مشكلاتي كه براي مردم غرب كشور ايجاد شده است مربوط به خارج از مرزها است. مركزي كه مي‌شود به آن مراجعه كرد خوشبختانه در ايران مستقر شده و سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماينده ايران مي‌تواند اين مساله را پيگيري كند. وي تاكيد كرد: اين ظرفيت براي اثرگذاري در ايران و كشورهاي همسايه بسيار مفيد است و از طريق آن براي حل بحران‌ ريزگردها كه در حال حاضر با آن مواجه هستيم مي‌توانيم سريع‌تر اقدام و عمل كنيم. پس از سخنان نوبخت و خانم شمشاد اختر، معاون دبيركل سازمان ملل، توافقنامه تاسيس مركز اپديم به ميزباني ايران به امضا رسيد.
«شمشاد اختر» معاون دبيركل سازمان ملل در ايران، در جريان افتتاح مركز اپديم در ايران، با ابراز خشنودي از حضورش در تهران، گفت: از آنجا كه آسيا و اقيانوسيه پرخطرترين منطقه بلاخيز در جهان است و بيشترين آسيب را از بلاياي فاجعه‌بار متحمل شده، بسيار مهم است كه همكاري‌ كشورهاي منطقه براي پيشگيري از مخاطرات حوادث طبيعي در دستور كار قرار بگيرد و مركز اپديم به ما چنين ظرفيتي را مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون