• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4016 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ بهمن

گزارش «اعتماد» از جنجال تازه در فوتبال ايران

راديو عليه تاج و كفاشيان

گروه ورزشي

از آخرين‌باري كه تصوير مهدي تاج از تلويزيون ايران پخش شده است، هفته‌ها مي‌گذرد. به‌نظر مي‌رسد مديران عالي صداوسيما نمي‌خواهند تصوير رييس فدراسيون فوتبال ايران از شبكه‌هاي مختلف پخش شود. ماجرا وقتي علني شد كه خبرنگاران اعزامي صداوسيما بعد از مجمع عمومي كميته ملي المپيك با همه روساي فدراسيون‌هاي ورزشي مصاحبه كردند جز مهدي تاج. وقتي دوستان‌شان پرسيدند چرا از تاج مصاحبه تصويري نمي‌گيريد، آنها پاسخ دادند: «به ما گفته‌اند از او مصاحبه نگيريم.» چند هفته بعد، صدا جلوتر از سيما، نوك پيكان انتقاداتش را به سوي مهدي تاج نشانه‌گذاري كرده است. دو روز پشت‌سر هم و انتقاد از سياست‌هاي ضعيف تاج در ماجراي راي AFC  براي بازي در زمين بي‌طرف. روز اول سعيد فائقي و روز دوم مصطفي هاشمي‌طبا. هر دو معتقد به اينكه مديريت فوتبال ايران درست عمل نكرده است.
انتقادات بي‌سابقه فائقي
سعيد فائقي، قائم‌مقام پيشين سازمان تربيت‌بدني در گفت‌وگو با برنامه ورزشي راديو تهران در خصوص ميزباني ايران در ليگ قهرمانان آسيا و با توجه به اينكه عربستان و امارات به دنبال اين هستند كه در كشور ثالث بازي‌ها برگزار شود، گفت: «متاسفانه چند سالي است كه خود مديران فوتبالي ما در بحث مديريت بين‌المللي ضعيف شده‌اند و دوم اينكه ما كرسي‌هاي‌مان را از دست داده‌ايم و سوم اينكه متاسفانه وزارت خارجه ما برنامه‌هايش را نسبت به ورزش جدا كرده و بحث ورزشي را به عنوان يك ديپلماسي سياسي قلمداد نمي‌كنند و با توجه به مشكلاتي كه در بحث سياسي ورزشي داريم، هيچ كمكي انجام نمي‌گيرد تا هر چه زودتر اين مسائل برطرف شود.» او در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينكه بعضي از مسوولان‌ AFC معتقدند مديران فوتبالي در ايران حتي به زبان بين‌المللي مسلط نيستند و خيلي ضعف‌ها در بحث ارتباط با جوامع بين‌المللي دارد، گفت: «طبيعي است اين مسائل يكي از دلايلي است كه مي‌شود گفت مشكل بزرگ ورزش ايران است. وقتي شما به جلسه‌اي برويد و نتوانيد با فردي كه از يك كشور ديگري است ارتباط برقرار كنيد، نتوانيد كلام‌تان را منتقل كنيد، مطمئنا از قافله خواهيد افتاد، اين طبيعي است و متاسفانه يكي از مديران وقتي به كشوري رفته بود، حتي نمي‌توانست شماره اتاقش را با زبان بين‌المللي بخواند، اين اتفاق براي ما يك مدتي به عنوان سوژه خنده شده بود. گرفتاري ما در بحث ورزشي يكي‌اش همين موضوع است.» فائقي در ادامه در مورد اينكه حضور تاج و كفاشيان در كنار هم به گفته برخي‌ها شايد قدرت خوبي را در فوتبال ايران به وجود مي‌آورد، اما در حال حاضر اينطور نشد، شما با اين اتفاق موافق هستيد، گفت: «اين روش‌ها و كارهايي كه در حال حاضر مديران ورزشي انجام مي‌دهند ما را به مقصد نمي‌رساند، وقتي ما در ۸ سالي كه فعاليت كرديم متوجه شديم در بعضي مسائل ضعيف هستيم، بايد اجازه بدهيم كه يك‌سري افراد وارد شوند تا بتوانند به ورزش كمك كنند. متاسفانه بحث‌هايي در فوتبال ايران وجود دارد كه يك‌سري افراد نمي‌توانند كار كنند، در حال حاضر انحصاراتي در فوتبال ايران به وجود آمده است و لابي‌هاي داخلي قوي‌اي وجود دارد كه نمي‌گذارند يك‌سري افراد به فوتبال اضافه شوند، ‌اي كاش اين لابي‌هاي قوي داخلي در بحث بين‌المللي هم داشتيم، اما چون به بحث داخلي فكر مي‌كنيم، همه قوا و لابي‌هاي‌مان را در بحث داخلي انجام داديم و باعث شده از بيرون به مشكل بخوريم.»
حمله هاشمي‌طبا
مصطفي هاشمي‌طبا هم نسبت به مديريت فوتبال ايران نقد دارد. او در گفت‌وگو با راديو تهران گفت: «ما تا حدي مي‌توانستيم در اين راي‌گيري‌ها تاثيرگذار باشيم. ما زماني آدمي را به نمايندگي از خودمان آنجا مي‌گذاريم كه تنها لبخند مي‌زند و با حرف آنها قانع مي‌شود اما زماني نماينده‌اي انتخاب مي‌شود كه محكم صحبت مي‌كند و با آنها بحث مي‌كند و تا حدي روي آنها تاثير مي‌گذارد. اين دو با هم فرق دارند، البته گفتني است تصميم آنها در جلسات گرفته نمي‌شود بلكه پشت درهاي بسته گرفته مي‌شود.» او در ادامه درباره ضعف تيم مذاكره‌كننده گفت: «اين مانع اصلي نيست. خيلي جاها است كه نماينده نمي‌تواند انگليسي صحبت كند اما چون از پشت ماجرا حل شده، كار را جلو مي‌برند. خيلي از اين مسائل هست. درست است كه حتما بايد تيم مذاكره‌كننده توانايي‌هاي خاصي داشته باشد. آنها مواظب هستند كه ما بهانه‌اي بدهيم و سوءاستفاده كنند. ما بايد طبق چيزي كه در دين و فرهنگ‌مان توصيه شده است عمل كنيم، نه اينكه واكنش نشان دهيم. اگر به آيه‌هاي قرآن توجه كنيم خيلي از كارهاي‌مان درست مي‌شود. اين مسائل شوخي نيست!» هاشمي‌طبا درباره قدر بودن مديران ما گفت: «بله چنين مديراني مي‌توانند دفاع كنند اما تاثيراتي نيز دارد. در مقابل توطئه‌ها، لابي‌ها و پول‌هايي كه آنها خرج مي‌كنند، خيلي اثر ندارد. ما هم در داخل بايد قوي شويم و بهانه ندهيم و هم نمايندگان خوبي را به AFC بفرستيم. وقتي نماينده‌اي مي‌آيد و حرفي مي‌زند اما بعدا مشخصا مي‌شود نتيجه چيز ديگري بوده يعني اصلا نفهميده كه در آن جلسه چه گذشته است. اين يك ضعف است.»
پاسخ تاج به منتقدان
مهدي تاج برآشفته است. او در مراسم بدرقه تيم ملي فوتسال به جام ملت‌هاي آسيا در پاسخ به پرسش خبرنگاران حاضر در فرودگاه در مورد اينكه چرا عليه قطر راي براي ميزباني صادر نشد، گفت: « سوال شما را نمي‌فهمم اما جواب خودم را مي‌فهمم. انتظار من از راديو و تلويزيون خيلي بيشتر است. آنها از خيلي موضوعات ريز شوراي امنيت هم اطلاع دارند. حالا داستان را براي شما به طور كامل مي‌گويم تا در جريان قرار بگيريد.» رييس فدراسيون فوتبال در مورد انتقاداتي كه از سوي سعيد فائقي مطرح شده است و او اعلام كرده فدراسيون اقدامات لازم را انجام نداده است، گفت: «باز هم مي‌گويم براي راديو متاسف هستم. در اين مورد توضيح مي‌دهم. اينكه مي‌گويند چرا قطر ميزباني را از عربستاني‌ها گرفت موضوع كاملا متفاوتي با بحث ما است. قطر اصلا حكمي نداشته و در كميته AFC و كميته اجرايي حكمي براي آنها صادر نشده بود اما اين دو كميته دو سال قبل به دليل اتفاقاتي كه در تهران افتاد و من نمي‌خواهم آنها را باز كنم عليه ما حكم دادند. آنها اين مساله را بهانه كردند و مورد سوءاستفاده قرار دادند و عليه ما راي گرفتند كه هنوز هم اين مساله پابرجاست. ما اقدامات لازم را كرديم و حتي وثوق‌احمدي خودش عضو كميته انضباطي AFC  است و صديقي عضو بين‌الملل AFC است. ما كارها را پيگيري كرده‌ايم. اگر قطر توانسته ميزباني را بگيرد دليلش آن است كه مدركي عليه آنها نبوده و اصلا رايي براي آنها صادر نشده بود كه بخواهند ميزباني را پس بگيرند. متاسفانه يك عده هر روز اين حرف‌ها را مي‌زنند. هاشمي‌طبا كه مي‌گويند اين حرف‌ها را زده بزرگ ما است اما من جواب شما را مي‌دهم. آنها قصد داشتند در مورد ميزباني عربستان و قطر راي صادر كنند يعني تا قبل از اين مساله هيچ اتفاق ديگري نيفتاده بود و ما موضوع راي‌گيري نبوديم. آنها موفق نشدند بازي‌ها را به كشور ثالث ببرند چرا كه آتويي مثل ما نداشتند و راي ندادند. با اين وجود فدراسيون و وزارت ورزش در حال پيگيري امور است و حتي وزارت خارجه اين مساله را پيگيري مي‌كند تا اين موضوع لغو شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون