• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4020 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ بهمن

اخبار

كشته شدن خلبان روسي به دست تروريست‌ها

گروه تروريستي تحرير الشام (جبهه النصره سابق) شنبه شب، فيلم كشته شدن خلبان روسي را منتشر كرد كه هواپيماي وي ساعاتي پيش در آسمان ادلب واقع در شمال غرب سوريه سرنگون شده بود. به گزارش ايرنا به نقل از شبكه خبري روسيا اليوم، اين فيلم نشان مي‌دهد كه (بعداز انهدام جنگنده) خلبان در يك منطقه صخره‌اي سقوط مي‌كند. تحرير الشام با انتشار اين فيلم، درواقع مسووليت سرنگوني جنگنده سوخوي 25 روسي در ادلب را برعهده گرفته است. وزارت دفاع روسيه شنبه شب در بيانيه‌اي، سرنگوني جنگنده سوخوي 25 نيروي هوايي خود و كشته شدن يكي از خلبانان اين هواپيما را در استان ادلب تاييد كرد.
 در ادامه بيانيه وزارت دفاع روسيه آمده است: اطلاعات اوليه نشان مي‌دهد، اين جنگنده در جريان پرواز در منطقه كاهش تنش در استان ادلب با موشك‌هاي دوش پرتاب «گروه‌هاي مسلح» سرنگون شده است. اين بيانيه مي‌افزايد: خلبان هواپيما پس از فرود با چتر در درگيري با تروريست‌ها در حلب كشته شده است و مركز هماهنگي و نظارت بر آتش‌بس نيروي هوايي روسي در حميمم (واقع در شمال سوريه) با همكاري تركيه، اقدامات لازم را براي انتقال پيكر اين خلبان انجام خواهد داد. همچنين ارتش روسيه اعلام كرد، 30 تن از افراد مسلح در حمله هوايي به منطقه‌اي كه جنگنده اين كشور سرنگون شد، كشته شده‌اند. استان ادلب در شمال غرب سوريه قرار دارد و در حال حاضر مركز فعاليت گروه‌هاي تروريستي از جمله تحرير الشام به شمار مي‌آيد.

 

بحرين ۸ شهروند خود را پس از سلب تابعيت به عراق تبعيد كرد

سازمان ديده‌بان حقوق بشر در گزارش جديد خود اعلام كرد كه 30 ژانويه و 1 فوريه (10 و 12 بهمن) هشت شهروند بحريني كه سال 2012 سلب تابعيت شده بودند به شهر نجف عراق تبعيد شدند. به گزارش فارس «ساره ليا ويتسن» مدير بخش خاورميانه‌اي سازمان ديده‌بان حقوق بشر گفت كه بحرين با سلب تابعيت شهروندان خود به ادعاهايش درباره مسامحه با معارضان خط بطلان كشيد. به نوشته روزنامه القدس‌العربي، ويتسن همچنين افزود كه در بحرين كساني كه خواهان اصلاحات هستند تنها با خطر بازداشت و شكنجه مواجه نمي‌شوند بلكه سلب تابعيت و آينده مبهم در انتظار آنهاست. به موجب قانون تابعيت بحريني كه در سال 2011 در جريان آغاز انقلاب مردمي اين كشور اصلاح شد، كساني كه در عمليات‌ها و فعاليت‌‌هايي مربوط به آنچه خيانت به دولت خوانده مي‌شود، شركت داشته باشند، سلب تابعيت مي‌شوند. هشت نفري كه به عراق تبعيد شده‌اند از جمله 31 فعال و مدافع حقوق بشر هستند كه در نوامبر 2012 به اتهام خدشه‌دار كردن امنيت دولت، سلب تابعيت  شده‌اند.

 

تئوري كودتا عليه نخست‌وزير بريتانيا

گروهي از حاميان خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا در پارلمان اين كشور قصد كودتا عليه نخست وزير را دارند. به گزارش فارس به نقل از روزنامه اكسپرس، جمعي از حاميان برگزيت، قصد دارند در صورت تلاش جديد ترزا مي‌، نخست وزير و رهبر حزب محافظه‌كار براي نگه داشتن بريتانيا در اتحاديه گمركي اروپا، عليه وي كودتا كنند. اين نمايندگان مخالف اروپا با بوريس جانسون وزير خارجه انگليس صحبت و تلاش كرده‌اند نظر مساعد وي را براي اين كودتا جلب كنند. در اين كودتا هدف نمايندگان انتخاب وزير خارجه كنوني به عنوان نخست وزير و انتخاب مايكل گوو وزير آموزش به عنوان معاون نخست وزير و انتخاب جاكوب ريس-ماگ از نمايندگان حزب محافظه‌كار و از چهره‌هاي شاخص برگزيت به عنوان وزير دارايي است. گزارش‌هايي وجود دارد كه بوريس جانسون گفته است سواره‌نظام در حال آمدن است تا جلوي برنامه‌هاي ماندن بريتانيا در اتحاديه گمركي اتحاديه اروپا را بگيرد. مردم بريتانيا (انگليس، اسكاتلند، ولز و ايرلندشمالي) سال 2016 با شركت در همه‌پرسي راي به خروج از اتحاديه اروپا دادند و مذاكرات دو ساله خروج از مارس 2017 آغاز شد.
 طي مذاكرات ميان لندن و بروكسل، مسائل متعددي از جمله آينده روابط مالي و اجتماعي، همچنين هزينه‌هاي دو سال مذاكره به اضافه مسائل قضايي محل اختلاف بوده و مذاكرات پيشرفت قابل توجهي نداشته است. طي هفته‌هاي اخير خانم مي‌چندين بار از سوي هم حزبي‌هايش تهديد به بركناري و كودتا شد. برخي از نمايندگان حزب محافظه‌كار انگليس بر اين باورند ترزا مي‌حزب را تضعيف كرده است و گفته بودند اگر تا مهلت سه ماهه قدرت به حزب بازنگردد، وي را از رهبري حزب و به تبع آن از نخست وزير بركنار مي‌كنند. حاميان برگزيت در پارلمان بريتانيا تاكيد دارند اين كشور بايد اختيار داشته باشد تا بعد از برگزيت، آزادانه توافقات تجاري خود را انجام دهد اما اكنون فيليپ هاموند وزير دارايي و امبر راد وزير كشور انگليس قصد دارند طرحي را اجرا كنند كه بعد از برگزيت در گمرك اتحاديه اروپا بمانند تا تجارت ميان لندن و بروكسل را حفظ كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون