• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4032 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲ اسفند

محافظه‌كاري پرسش‌انگيز بطحايي

محمد داوري

سيدمحمد بطحايي وقتي با راي بالاي مجلس انتخاب شد همه حتي مخالفان و منتقدان او تسليم اين اتفاق شدند و منتظر ماندند تا او با اين پشتوانه به قول خودش قطار نظام آموزشي را كه از ريل كارآمدي خارج شده به مسير كارآمدي برگرداند و خود او به عنوان لوكوموتيوران در اين مسير قطار را به پيش ببرد.

وزير آموزش و پرورش دولت دوازدهم خوب شروع كرد در گام نخست يكي از جوانان خوشفكر و تحول‌گرا با نگرش توسعه‌اي را بر مسند رياست مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي گمارد تا نخستين عضو كابينه باشد كه در مسير استفاده از جوانان گام برداشته باشد و سپس با انتصاب سه تن از بانوان در مسووليت‌هاي سازمان استعدادهاي درخشان، خبرگزاري پانا و مشاور وزير دومين توصيه رييس‌جمهور و مطالبه مردمي در انتخابات 29 ارديبهشت را استارت زد تا در بزرگ‌ترين وزارتخانه‌اي كه بيش از نيمي از پرسنل آن زنان هستند پيام جدي و روشن و عملي براي استفاده از توانمندي‌هاي زنان اعلام شود.

سيدمحمد بطحايي چند جابه‌جايي داخلي هم داشت كه تا حدي مورد رضايت بود و با عدم تغيير معاونت آموزش ابتدايي كه در اختيار يكي از بانوان است نشان داد كه در زمينه به‌كارگيري يا جابه‌جايي زنان حساسيت ويژه‌اي دارد و تلاش مي‌كند متهم به كاهش سهم مديريت بانوان و جوانان نشود و با انتصاب مشاور امور بانوان و خانواده از ميان يكي ازبانوان فعال صنفي و سياسي اين پيام را عملي و جدي‌تر نمود.

وزير آموزش و پرورش دولت روحاني يكي از افراد باسابقه در سازمان مديريت را هم به معاونت پشتيباني منصوب كرد تا خلأ رابطه اين وزاتخانه را با يكي از مراكز كليدي و تعيين‌كننده در بحث تامين و تخصيص اعتبار جبران كند و به عبارتي به فرهنگيان و دانش‌آموزان و والدين اين پيام را بدهد كه در زمينه تامين بودجه بايد به آينده اميدوار باشند. اميدي كه او در جلسه اخذ راي اعتماد در مجلس با خواندن يك يادداشت از رياست سازمان مديريت قبلا هم داده بود اما اين معاونت به‌دلايل مختلف مدتي است به‌شدت مورد انتقاد فعالان حوزه رسانه‌اي آموزش و پرورش است.

اين انتصاب‌ها و انتخاب‌ها در كنار تحرك قابل تحسين و روابط عمومي با نشاط وزير موجب شد تا همه در سكوت منتظر ادامه حركت اين قطار در مسير كارآمدي و تغيير و تحول باشند انتظاري كه در آغاز سال تحصيلي جديد تاخير در تحقق آن هم جايز شمرده شد اما حالا كه به ماه پاياني 96 رسيديم و بيش از 6 ماه هم از شروع به‌كار ايشان سپري شده است با وجود چند تصميم خوب مانند حذف آزمون‌هاي ورودي مدارس خاص و پيك‌هاي نوروزي متاسفانه نگراني از كندي حركت وزير در تغييرات استاني شدت گرفته است در حالي كه اكثر فرهنگيان توقع داشتند حركت ادامه يابد.

نگراني از توقف وزير اين روزها بيشتر شده و اينكه نكند قرار است باز هم در بر همان پاشنه گذشته بچرخد و اين توقف پرسش‌برانگيز متوجه ظرفيت‌هاي بالقوه شخص وزير است كه هنوز از آن استفاده نشده است.

سيدمحمد بطحايي ظرفيت بالاي حمايت نمايندگان مجلس را دارد و براي ايجاد تغيير و تحول مي‌تواند از نمايندگان حامي خود بخواهد طرح‌هايي را ارايه دهند كه بن‌بست‌هاي اين وزارتخانه را بشكند و گره‌هاي كور صدها مساله‌اي كه ساليان دراز با آن مواجه است بگشايد. و ظرفيت حمايت شخص رييس‌جمهور و دولت به ويژه دوستان حامي شخص وزير در دفتر و نهاد رياست‌جمهوري كه در نهايي شدن او به عنوان گزينه وزارت تعيين‌كننده بودند، مي‌تواند زمينه‌ساز تهيه لوايحي در دولت باشند كه بار سنگين مشكلات ديرينه اين بخش از دولت را سبك‌تر كرده و براي كارآمدي نظام آموزشي چاره‌اي فرا وزارتخانه‌اي و ملي انديشيده شود.

علاوه بر ظرفيت‌هاي موجود و فرصت‌هاي بطحايي در مجلس و دولت اين گونه تصور مي‌رود كه او در نهاد‌هاي حاكميتي و از سوي اشخاص صاحب نفوذ نيز از حمايت‌هايي برخودار است يا به عبارتي به او اعتماد مي‌شود كه اين اعتماد يك فرصت و امكاني است كه مي‌تواند شكاف و دوگانگي‌هايي را كه هميشه آموزش و پرورش از آن رنج برده است را از بين ببرد. نظام آموزشي ما در دوگانه حاكميتي- مردمي و دولتي – غيردولتي و سياسي و غيرسياسي و ايدئولوژيك و غيرايدئولوژيك و كيفيت و كميت در رنج بوده است كه سند تحول بنيادين هم نتوانست آن را حل كند لذا اين حلقه اعتماد و اتصال مي‌تواند مشكلات استراتژيك اين نهاد را هم مرتفع سازد و از شكاف‌ها و فاصله‌ها بكاهد.

به طور كلي مي‌توان گفت سيدمحمد بطحايي كه يك آغاز تحسين‌آميز داشت و چند تصميم خوب هم گرفت، مي‌توانست و مي‌تواند ادامه تحسين‌برانگيز هم داشته باشد و اكنون هم تا دير نشده است به پرسش‌هاي اين توقف پرسش‌انگيز و اين محافظه‌كاري‌ها و احتياط‌ها به ويژه براي تحولات استاني بايد عملا پاسخ دهد تا او هم در ليست مديراني قرار گيرد كه عمر طولاني مديريتش امكان تحقق اهداف و انتظارات را در اختيار او قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون