• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4038 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۹ اسفند

نقش وزارت كشور در تحقق گفت‌وگوي ملي

محمد‌جواد حق‌شناس

سخنان اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور در خصوص لزوم گفت‌وگوي ميان عناصر سياسي و گروه‌هاي فعال در عرصه سياست به عنوان يك ضرورت را مورد استقبال قرار مي‌دهيم. عنصر كميابي كه متاسفانه جاي خالي آن به ويژه در سال‌هاي اخير به‌شدت احساس مي‌شود. اين پيشنهاد البته تازگي ندارد و در گذشته نيز توسط چهره‌هاي شاخص سياسي و مشخصا رهبران اصلاح‌طلب بارها و بارها با عناوين شبيه به اين عنوان و با همين محتوا طرح شده و مورد استقبال قرار نگرفته بود.

اكنون كه اين پيشنهاد بيشتر از قبل مورد توجه و شناسايي قرار گرفته است، به نظر مي‌رسد كه دولت مي‌تواند به عنوان يكي از اركان فعال در حوزه سياست نقش جدي‌تري در تحقق آن، ايفا كند. شايد انتظار بجايي باشد كه وزارت كشور به عنوان وزارتخانه‌اي كه مسووليت سياست در عرصه داخلي را به عهده دارد؛ در سطوح عالي، مياني و زيردست، در تهران و حتي در شهرستان‌ها به نمايندگان خود مسووليت داده و از آنها به عنوان يكي از وظايف جدي اقدام در راستاي تحقق گفت‌وگوي ملي را مطالبه كند.

به اين ترتيب مي‌توانيم شاهد شكل‌گيري فضاهاي گفت‌وگو به سبك كرسي‌هاي آزاد انديشي كه در دانشگاه‌ها رونق گرفته بود، باشيم. مي‌توان فضاهاي عمومي را براي گفت‌وگو ميان عناصر سياسي آماده كرده تا فرصت بيان ديدگاه‌هاي خود را پيدا كنند و به رقبا نيز فرصت و اجازه نقد بدهند. در عين حال خود نيز فرصت نقد بي‌پيرايه رقيبان سياسي را خواهند داشت. بايد فرصتي فراهم شود تا اين ديدگاه توسط مردم و عامه جامعه نيز شنيده شده و در صورت لزوم فرصت پاسخگويي به آنها داده شود. با اين نگاه وزارت كشور به تناسب وظايفي كه دارد مخاطب اصلي نقد به دولت به حساب آمده و انتظار مي‌رود كه برنامه‌هاي خود را براي عملياتي كردن اين ديدگاه تنظيم كند. وزارت كشور بايد با ارايه برنامه‌هاي مشخص فرصت‌هاي گفت‌وگو‌ها در سطح عامه يا در حوزه هاي اختصاصي را فراهم كند.

علاوه بر وزارت كشور خود گروه‌هاي سياسي نيز مي‌توانند اين فرصت‌ها را براي خود و جامعه فراهم كنند. گفت‌وگوها مي‌تواند به صورت آزاد و در ملأ عام يا در فضاهاي محدودتر و ميان گروه‌هاي سياسي شكل گرفته و نهايتا نتايج آنها به اطلاع مردم برسد. شايد مناسب باشد كه احزاب سياسي با دعوت از همتايان سياسي خود اين فرصت را تجربه كرده و بتوانند در حوزه‌هاي مشترك گفت‌وگو كرده و فضا را براي يك هم‌انديشي مهيا كنند. از اين طريق مي‌توان يك فضاي گفتماني بر اساس منافع ملي و دسترسي به راه‌هاي مناسب براي خروج از بحران و مباحثي در مورد زوال اجتماعي كه اخيرا مطرح شده است را در دستور كار قرار داد. عضو شوراي شهر تهران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون