• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4040 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۲ اسفند

وزير نيرو:

شبكه متخصصان آب و محيط‌زيست كشور تشكيل مي‌شود

وزير نيرو بر لزوم اجماع ميان متخصصان و دستگاه‌هاي متولي حوزه آب براي برنامه‌ريزي مشترك براي عبور از بحران آب تاكيد كرد. « رضا اردكانيان» در جمع‌بندي نتايج اولين اجلاس هم‌انديشي با متخصصان علوم آب و محيط زيست با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر ظرفيت شرايط و مسائل آب كشور به گونه‌اي است كه اگر عالمانه و با تدبير و احساس مسووليت مشترك به آن پرداخته نشود قابليت كور كردن گره‌هاي زيادي در سطح كشور و جامعه را خواهد داشت.

وزير نيرو با اشاره به تشكيل كارگروه ملي سازگاري با كم‌آبي با تصويب هيات وزيران، افزود: بايد توان خود را به كار بگيريم تا اين سازوكار جواب دهد. براساس همين سازوكار مي‌توانيم اختياراتي را از سطوح ستادي به سطوح اجرا در استان‌ها تفيذ كنيم. اگر ظرفيت برنامه‌ريزي، توليد راهكار و آينده‌نگري كافي وجود داشته باشد ما در سطح استان‌ها قادر خواهيم بود برخي از مسائل كهنه را هرچه سريع‌تر حل كنيم. اردكانيان همچنين يادآور شد: طي همين مدت كوتاه آغاز به كار دولت دوازدهم چهار دستگاه اجرايي وزارت نيرو، جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت و همچنين سازمان محيط زيست موفق شدند كه قالبي را براي 14 طرح استاني به رييس‌جمهور معرفي كنند و در يك توافق چهارجانبه خود را متعهد به همكاري مشترك در اجراي اين طرح‌ها كرده‌اند. وزير نيرو خواستار نزديك شدن متخصصان علوم آب و محيط زيست به بخش كشاورزي كشور شد و افزود: اين‌ گونه اجلاس‌ بايد با مشاركت ساير بخش‌ها ادامه پيدا كند. يكي از راهكارهاي موثر و عرصه‌هاي كه ما تجربه نكرده‌ايم نزديك‌تر شدن و همكاري نزديك‌تر با بخش كشاروزي كشور چه در سطح سازماني ميان وزارت نيرو و جهاد كشاورزي و چه در سطوح بخش‌هاي مختلف مربوط به تحقيق و پژوهش است. وي بر ضرورت ايجاد شبكه متخصصان آب و محيط زيست كشور در راستاي تحقق اهداف اين نشست تاكيد كرد و گفت: براي پيگيري مجموعه فعاليت‌هاي اين هم‌انديشي نيازمند دبيرخانه‌اي چابك و در عين حال تخصصي و دايمي براي دنبال كردن موضوعات مرتبط با اين حوزه هستيم.

وي خاطرنشان كرد: ما در عين اينكه به بحث‌هاي تامين آب فكر مي‌كنيم، طرح‌هاي مختلفي را در دست مطالعه داريم و در پي منابع مختلف براي مطالعه اين طرح‌ها هستيم اما به هيچ‌وجه اعتقاد نداريم كه قبل از حل و فصل مسائل چگونگي مصرف و مديريت تقاضا رفتن سراغ طرح‌هاي بزرگ تامين آب‌هاي جديد مي‌تواند مشكلات ما را حل كند.

وزير نيرو در بخش ديگري از سخنانش گفت: ما نه به دنبال تاسيس وزارتخانه جديد هستيم و نه در پي صرف وقت براي تغيير تمامي ساختارها كه ما را آماده وارد شدن در عرصه‌اي كند كه بيشتر علوم اجتماعي بايد به مدد مديريت آب بيايد. ما به نيروهاي وسيع با تمامي تجربه‌ها و توان‌ها در عرصه‌هاي مختلف نياز داريم. ما نيازمند تشكيل كارگرو‌ه‌هايي در جمع‌هاي محدود هستيم كه در يك زمان‌بندي معين برنامه‌هاي عملياتي و اجرايي را براي پياده كردن و تحقق هدف‌ها و برنامه‌هاي كلاني كه در برنامه وزارت نيرو و دولت دوازدهم است، تدارك ببينيم. وي در ادامه به پيشنهاد تاسيس مركز ملي مطالعات آب اشاره كرد و افزود: ما مجموعه‌هاي متعددي در وزارت نيرو و ساختارهاي ستادي و استاني داريم كه همه دست‌اندركار بحث كلي مطالعات هستند اما اينكه چه بخشي از آنها به امر توليد داده مي‌پردازد و دستاندركار اطلاعات هستند و چه مجموعه‌هايي توان پردازش دارند مساله مهمي است.

ضرورت تدوين سند ملي آب و آمايش‌هاي منطقه‌اي آب‌محور

اردكانيان به تدوين سند ملي آب و آمايش‌هاي منطقه‌اي آب‌محور اشاره كرد و گفت: يكي از چالش‌هاي ما در بين استان‌ها، شهرستان‌ها و دشت‌هاي كشور موضوع توان اكولوژيك هر منطقه براي فعاليت‌ها و برنامه‌هاي توسعه است. تهيه طرح‌ها با كمك ظرفيت‌هاي مطالعه‌اي و مشاوره‌اي كشور در محور آب براي مناطق و استان‌ها مي‌تواند يكي از فعاليت‌هاي ضروري ما در ادامه كار باشد.

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها