• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4041 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۳ اسفند

«اعتماد» از هجمه به جهانگيري و ابتكار گزارش مي‌دهد

بهانه‌جويي از اصلاح‌طلبان

اسحاق جهانگيري و معصومه ابتكار، دو چهره برجسته اصلاح‌طلب در دولت دوازدهم هستند كه در روز‌هاي اخير مورد هجمه رسانه‌هاي منتقد و مخالف دولت قرار گرفته‌اند. اعلام مواضع صريح و شفاف اسحاق جهانگيري در رقابت‌هاي انتخاباتي سال 96، سبب شد تا حضور او در دولت دوازدهم به مذاق برخي خوش نيايد، از اين رو از هر فرصتي در جهت تخريب او استفاده كردند. روز جمعه حساب رسمي خبرگزاري فارس در شبكه اجتماعي توييتر تصاويري منقطع شده پخش كرد كه در آن اسحاق جهانگيري مي‌گويد دهه شصتي‌ها هركجا پا مي‌گذارند مشكل ايجاد مي‌شود. انتشار منقطع صحبت‌هاي جهانگيري منجر به شكل‌گيري هجمه عظيم عليه او در شبكه‌هاي اجتماعي شد. بسياري از كاربراني كه خبر از فايل اصلي سخنراني نداشتند، با انتشار توييت و پست‌هاي مختلفي شديد‌ترين انتقادها را نسبت به اظهارات معاون اول رييس‌جمهوري مطرح كردند. اما واقعيت چه بود؟ جهانگيري در اين سخنراني اظهار كرد: «اينكه دهه شصتي‌ها با ورود به هر مرحله از زندگي‌شان با مشكلات زيادي مواجه شدند ناشي از آينده‌نگر نبودن مسوولان بود.» جهانگيري در اين سخنراني كه در جمع تعدادي از اساتيد برجسته دانشگاه‌ها، صاحبنظران و پژوهشگران و به مناسبت روز جهاني آينده در فرهنگستان علوم ايراد شده بود نسبت به سياست‌هاي افزايش جمعيتي در دهه شصت انتقاد كرده و روي سخنانش متولدين اين دهه نبوده‌اند بلكه جهانگيري در اين سخنراني مسوولان وقت را مخاطب قرار داده است كه بدون آينده نگري و برنامه‌ريزي مناسب مشكلات بسيار زيادي را براي اين نسل كه موسوم به نسل سوخته هستند پديد آورده‌اند. پس از واكنش‌هاي مختلف به فيلم تقطيع شده، دفتر معاون اول رياست‌جمهوري اطلاعيه‌اي صادر كرد كه در آن توضيحاتي درباره اظهارات جهانگيري مطرح شده بود

اما جهانگيري تنها اصلاح‌طلب دولت دوازدهم نيست كه مورد هجمه رسانه‌هاي منتقد دولت قرار گرفت بلكه اين رويكرد شامل حال معصومه ابتكار، معاون رييس‌جمهور در امور زنان نيز شد. هفته گذشته خبر ديدار ابتكار با آيت‌الله مكارم شيرازي و صحبت درباره ورود بانوان به استاديوم‌ها و اماكن ورزشي روي خروجي برخي خبرگزاري‌ها قرار گرفت. نخستين رسانه‌اي كه اين خبر را منتشر كرد، خبرگزاري خانه ملت بود و پس از آن بسياري از خبرگزاري‌هاي معتبر كشور با استناد به خبرگزاري خانه ملت اين خبر را بازنشر دادند. در حالي كه اين خبر مهم به كانال‌هاي تلگرامي راه پيدا كرده و در گروه‌هاي مختلف دست به دست مي‌شد، ناگهان خبر ديدار ابتكار با آيت‌الله مكارم شيرازي از خروجي تمام خبرگزاري‌ها حذف شد. روابط عمومي معاونت زنان رييس‌جمهوري اعلام كرد كه ابتكار ديداري با آيت‌الله مكارم نداشته و همچنين صحبتي درباره ورود بانوان به استاديوم‌ها با ايشان از طرف معاون رييس‌جمهوري مطرح نشده است. با وجود حذف خبر اين ديدار از روي خروجي خبرگزاري‌ها، دفتر آيت‌الله مكارم شيرازي روز گذشته با انتشار بيانيه‌اي اين ديدار را تكذيب كرد. در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: «اخيرا در اخبار بعضى از رسانه‌ها آمده بود كه معاون رييس‌جمهور در امور زنان گفته است كه درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها، خدمت حضرت آيت‌الله‌العظمى مكارم رسيدم و توضيحاتى دادم و ايشان نسبت به اين موضوع قانع شدند. اين خبر به‌طور كامل دروغ و كذب محض است و نامبرده ملاقاتى با معظم له نداشته و گفت‌وگويى نكرده است.» گرچه پيش از اين اطلاعيه، خبر ديدار معاون رييس‌جمهوري در امور زنان تكذيب شده بود اما اطلاعيه دفتر آيت‌الله مكارم كه در آن معصومه ابتكار را بابت شيطنت رسانه‌اي يك خبرگزاري به دروغگويي متهم كرده بود، واكنش اين معاونت را در پي داشت و اين معاونت در اطلاعيه‌اي توضيحات كامل‌تري درباره اين موضوع ارايه كرد. در اين اطلاعيه آمده است: «پس از جلسه فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي با معاون رييس‌جمهور، خبرگزاري خانه ملت خبري را منتشر كرد كه موضوع ملاقات در آن خبر آمده بود، در حالي كه معاون رييس‌جمهور در جلسه فراكسيون از ملاقات خود با آيت‌الله مكارم شيرازي سخني نگفته و اين بخش از خبر اشتباه بوده است. به همين دليل پس از پيگيري با خبرگزاري خانه ملت اين مطلب از متن خبر حذف شد. اين نخستين هجمه رسانه‌اي عليه دو چهره برجسته اصلاح‌طلب دولت دوازدهم نيست. . پيش از اين، سفر جهانگيري به مناطق زلزله‌زده كرمانشاه حاشيه‌هايي به همراه داشت. در تخريب‌هاي اخير نام ابتكار همواره در كنار نام جهانگيري قرار دارد. مدتي پيش يك شبكه جاسوسي كه در قالب سازمان مردم نهاد به فعاليت‌هاي محيط زيستي مشغول بود در كشور شناسايي و منهدم شد. روزنامه كيهان در تاريخ 25 بهمن 1396 با انتشار گزارشي درباره اين شبكه جاسوسي، اعلام كرد كه اين NGOدر زمان رياست معصومه ابتكار فعاليت‌هاي خود را آغاز كرده و تلويحا او را به همكاري با اين سازمان متهم كرد. ادعايي كه كيهان براي اثبات آن تنها به زمان آغاز فعاليت اين سازمان اشاره و سند قابل اتكايي ارايه نكرد.

با وجود آنكه اصلاح‌طلبان در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با تمام قوا از دولت حمايت كردند اما نقش اين جريان در دولت دوازدهم كمرنگ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون