• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4041 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۳ اسفند

نشست خبري كنسرت گروه موسيقي «شيلر» برگزار شد

در ايران شاد و ريتميك اجرا مي‌كنيم

نيوشا مزيدآبادي

 

 

روز گذشته نشست رسانه‌اي كنسرت گروه موسيقي «شيلر» با حضور كريستوفر ون ديلن در تالار وزارت كشور برگزار شد و وي درباره تجربه حضورش در ايران گفت كه هرگز تصور نمي‌كرده موسيقي‌اي كه ساليان پيش ساخته در ايران طرفدار داشته باشد. او در ادامه درباره اينكه چرا از قطعات با كلام گروه «شيلر» كه بيشتر آنها در سراسر جهان طرفدار دارند در اين كنسرت اجرا نمي‌كند، گفت: « گروه «شيلر» ۲ فاز موسيقي بدون كلام و موسيقي با كلام دارد. ما در اروپا ۷۸ كنسرت موسيقي بدون كلام داشتيم. اميدوارم بتوانم در دور بعدي كنسرت گروه در ايران، موسيقي با كلام هم اجرا كنم. »

براساس آنچه ون ديلن در اين نشست خبري عنوان كرد به نظر مي‌رسد اجراي پيش روي آنها باز هم بر مبناي قطعات بسيار قديمي و ابتدايي اين گروه باشد. قطعاتي كه براي مخاطب ايراني بار نوستالژيك بيشتري دارند و همين جنبه مي‌تواند در فروش بيشتر بليت‌هاي اين كنسرت تاثير مثمر ثمري داشته باشند.

اين موسيقيدان براي دومين بار است كه براي اجراي كنسرت به ايران سفر كرده و براين اساس پيش‌بيني مي‌شد كه درك دقيق‌تري نسبت به مخاطب ايراني و سليقه شنيداري‌اش داشته باشد. او در پاسخ به پرسش «اعتماد» با همين مضمون مبني براينكه چه تصوري از درك مخاطب ايراني نسبت به موسيقي دارد و نيز بر چه اساسي قطعات اجرايش را انتخاب كرده است، گفت: «من در سفر قبلي متوجه شدم مخاطبان ايراني به قطعات شادتر واكنش بيشتري نشان مي‌دهند به همين دليل هم از اين قطعات بيشتر اجرا خواهم كرد. وقتي هنرمندي روي صحنه به صورت زنده اجرا مي‌كند خواه‌ناخواه عكس‌العمل مخاطبان را نسبت به موسيقي‌اش مورد سنجش قرار مي‌دهد. عكس‌العمل مردم ايران در اجراهاي پيشين براي من جالب بود و سعي كردم آن را در موسيقي‌ام بگنجانم. ضمن اينكه در اين كنسرت گيتار الكتريك هم خواهيم داشت.»

او در پاسخ پرسش ديگري از «اعتماد» مبني بر اينكه تكليف ذات هنر و نقش هنرمند در ارتقاي سليقه مخاطب چه مي‌شود، افزود: «هدف من اين است كه ببينم مخاطب چه مي‌خواهد و از اين رو مدام مانند يك آدم تازه كار، از نو كار را شروع مي‌كنم تا كار تكراري انجام ندهم. برايم جالب بود كه در ايران خيلي مشتاق و طرفدار دارم. موسيقي هيجان خودش را دارد و من در كنسرت هايم توجه مي‌كنم كه مخاطبان به لحاظ حسي با كدام قطعات بيشتر ارتباط برقرار مي‌كنند. من هميشه سعي مي‌كنم با آغوش باز با اين سليقه‌ها برخورد كنم و خوشبختانه طرفداران خودم را هم دارم. در ايران هم مردم پذيراي موسيقي من بوده‌اند و بسيار خوشحالم كه بار ديگر براي اجراي كنسرت به اينجا سفر كرده‌ام. من سعي مي‌كنم با مخاطبان بزرگ شوم و رشد كنم. مسلم است كه سليقه‌ها متفاوت است اما اين سليقه‌هاي متفاوت در همه كشورهاي دنيا وجود دارد. ضمن اينكه موسيقي و هنر يك امر شخصي است و اگر از 10 نفر درباره آن بپرسيد 11 جواب به شما مي‌دهند. به نظرم بهتر است هر كس راه خودش را برود و كار خودش را بكند چون كمتر پيش مي‌آيد كه بتوان همه سليقه‌ها را راضي نگه داشت.»

در ادامه سرپرست گروه شيلر با اشاره به ساخت قطعه «برلين - تهران» و اجراي آن در كنسرت جديد اين گروه در ايران، درباره استفاده از سازهاي ايراني در ساخت قطعه، افزود: «در اين قطعه از ريتم‌هاي ايراني بهره برده‌ام ولي صداي سازهاي ايراني را در آن نگنجانده‌ام. من در اين سفرها موسيقي ايراني را بيشتر شناختم ولي نام همه هنرمندان ايراني را نمي‌دانم. سازهاي سنتي ايراني خيلي براي‌مان جالب است و سعي مي‌كنم روزي صداي اين سازها را در موسيقي‌ام بگنجانم.»

وي درباره اينكه با توجه به اخبار منفي منتشر شده درباره ايران در رسانه‌هاي غربي، حالا چه تصويري از ايران دارد، گفت: «نبايد بر اساس اخباري كه در رسانه‌هاي مختلف منعكس مي‌شود درباره فرهنگ و امنيت يك كشور تصميم گرفت زيرا تصوير واقعي زماني شكل مي‌گيرد كه به آن كشور سفر كنيد و از نزديك در آنجا حضور داشته باشيد. من از اينكه به ايران آمدم بسيار خوشحالم.»

در پايان اين نشست مهدي كاشي از تهيه‌كنندگان اين كنسرت نيز درباره دلايل برگزار نشدن چندين كنسرت از جمله كنسرت «ياني» در ايران، يادآور شد: «مجوز برگزاري آن كنسرت گرفته شد ولي تجهيزات‌مان در ايران براي برگزاري اين كنسرت قابل قبول نبود و در حال تدارك تجهيزات لازم هستيم. ما ارديبهشت سال ۹۷ يك كنسرت نيوايج از كشور ايتاليا برگزار خواهيم كرد و بعد از آن هر ماه قرار است يك سورپرايز براي علاقه‌مندان به موسيقي داشته باشيم كه برگزاري كنسرت گروه «كني جي» از جمله آنها است.»براساس آنچه در اين نشست خبري مطرح شد به نظر مي‌رسد كنسرت گروه موسيقي «شيلر» براي مخاطب عام كه درك و شناخت كمتري نسبت به موسيقي الكترونيك رايج در سراسر دنيا دارد و فقط مي‌خواهد با نوستالژي‌هاي گذشته‌اش دلخوش باشد، جذابيت خواهد داشت. به هر روي كنسرت گروه «شيلر» در روزهاي 13، 14 و 15 اسفند ماه سال جاري در تالار وزارت كشور و به همت سايت خبري «ريتم نو» برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون