• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4042 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ اسفند

سيامك گلشيري از تازه‌ترين داستان‌هايش مي‌گويد

هزار و يك شبي براي نوجوانان و رماني جنايي

ندا آل‌طيب

 

 

سيامك گلشيري در آخرين ماه سال روزهاي شلوغي را سپري مي‌كند. او مشغول نوشتن چند داستان تازه براي خوانندگان بزرگسال و البته مخاطبان نوجوان است.

گلشيري كه همواره علاقه‌مندي خود را به ادبيات پليسي اثبات كرده است، در حال نوشتن يك اثر جنايي تازه است: «رماني جنايي دارم كه قرار است همزمان با نمايشگاه كتاب تهران از سوي نشر «چشمه» منتشر شود. اين رمان درباره نويسنده‌اي است كه شبي براي نوشتن رمان جديدش آماده مي‌شود و يكي از دوستانش
تماس مي‌گيرد و خبر گم شدن نامزدش را مي‌دهد. »

او كه در كنار آثاري كه براي بزرگسالان مي‌نويسد، هميشه براي نوجوانان هم قلم به دست مي‌شود، از نگارش اثري ديگر براي اين گروه سني خبر مي‌دهد؛ سه گانه‌اي كه گزيده‌اي از زيباترين داستان‌هاي «هزار و يك شب» را در بر مي‌گيرد. اين داستان‌ها در قالب سه كتاب مستقل منتشر مي‌شوند.

نام اولين جلد از اين سه‌گانه «شاهزاده سنگي و چند داستان ديگر» است. دومين جلد «ملكه مارها و چند داستان ديگر» نام دارد و سومين جلد هم «اسب پرنده و چند داستان ديگر» است.
اين سه‌گانه از سوي نشر «هوپا» منتشر خواهد شد.

گلشيري درباره گزينش اين داستان‌ها مي‌گويد: «به كتاب هزار و يك شب بسيار علاقه‌مندم. اين كتاب را چندين بار خوانده‌ام و سال‌ها پيش نسخه‌اي را كه تصحيح عبداللطيف تسوجي است، نشانه‌گذاري كردم.

با ويرايش كمي كه بر آن انجام دادم، خواندنش خيلي راحت‌تر شد. حالا هم داستان‌هايي از اين كتاب را كه بيشترين جذابيت را دارد، انتخاب و بازنويسي كرده‌ام. بنابراين سه جلد كتابي كه نام بردم، درواقع انتخاب و بازنويسي من است كه همراه با ديالوگ و صحنه‌پردازي‌ها و تصويرگري منتشر مي‌شود. »

او درباره تاثيرگذاري و قدرت جذب اين سه گانه براي گروه سني نوجوان توضيح مي‌دهد: «اگر داستان‌هاي خوبي انتخاب شوند، حتما قدرت جذب نوجوانان را خواهند داشت. همچنانكه پيش از اين داستان «برديا و ملكه سرزمين عاج» و... را براي نوجوانان بازنويسي كردم كه از سوي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان منتشر شد و بسيار مورد استقبال اين گروه سني قرار گرفت. »

اما اين سه گانه تنها سه‌گانه‌اي نيست كه گلشيري براي نوجوانان نوشته است.

او نگارش سه‌گانه‌اي ديگر براي اين گروه سني را هم در دست دارد: «سه گانه‌اي ديگر براي نوجوانان در دست دارم كه قرار بود در نمايشگاه كتاب امسال منتشر شود ولي در گفت‌وگويي كه با ناشر داشتيم، قرار شد انتشار آن به سال آينده موكول شود و حالا مشغول نوشتن جلد دوم اين فانتزي هستم كه از سوي نشر «افق» منتشر خواهد شد. »

گلشيري در ادامه از ساخت دو فيلم كوتاه بر اساس دو داستانش خبر داد: «امسال در نمايشگاه كتاب مجموعه داستان «رژ قرمز» از من منتشر شد كه دو داستان از اين مجموعه به فيلم كوتاه تبديل شده است. يكي از اين فيلم‌ها «ويلاهاي آن سوي درياچه» نام دارد كه با كارگرداني عماد خدابخش ساخته شده و داستان ديگر نيز «روياي باغ» است كه اين داستان هم به تازگي فيلم شده است.

مجموعه داستان «خون آشام» هم براي نهمين بار تجديد چاپ شده است همچنانكه كتاب‌هاي «خانه‌اي در تاريكي» و «داستان انتقام» هم تجديد چاپ شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون