• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4042 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ اسفند

«لوور در تهران» امروز افتتاح مي‌شود

ابوالهول و 50 اثر ديگر براي اولين بار در پايتخت ايران

گروه اجتماعي| «تاكنون دولت ايران هيچگاه درخواست بازگشت آثار تاريخي موجود در فرانسه را نداده است، در صورتي كه طرف ايراني درخواست نمايش آثار ايراني موجود در موزه لوور را در ايران داشته باشد، اين كار را انجام مي‌دهيم.» ژان لوك مارتينز، رييس موزه لوور دو سال پيش وقتي به ايران آمد اين جملات را در جمع خبرنگاران در كاخ گلستان مطرح كرد. از همان روزها زمزمه‌هاي برگزاري نمايشگاهي از آثار لوور در ايران به گوش مي‌رسيد، حالا پس از نزديك به دو سال اين وعده در قالب نمايشگاه «لوور در تهران» عملي شده است.

امروز نمايشگاهي از آثار اين موزه مطرح جهاني در موزه ملي ايران افتتاح مي‌شود. نمايشگاهي كه به گفته جبرئيل نوكنده، رييس موزه ملي ايران ۵۱ اثر از تمدن‌هاي باستان در غرب آسيا، اروپا و شمال آفريقا و مجموعه نقاشي از آثار هنرمندان بزرگ اروپا را به مدت چهارماه به نمايش خواهد گذاشت: «اين مجموعه از هشت بخش موزه لوور انتخاب شده و قرار است در چهار بخش اصلي با عناوين تولد يك مجموعه، تولد يك موزه، روياي جهاني شدن و يك موزه زنده، در موزه ملي ايران به نمايش در‌آيد. بسياري از آثاري كه به ايران آورده شده‌اند از سالن‌هاي اصلي موزه لوور انتخاب شده‌اند كه از شاخص‌ترين آنها مي‌توان به پيكره «ابوالهول» از سنگ بازالت اشاره كرد كه از بخش عتيقات مصر باستان در موزه لوور انتخاب شده است.»

اما در كنار پيكره ابوالهول كه از آثار شاخص نمايشگاه است، اثري از «رامبرانت» هم به نمايش در خواهد آمد. بهرام كلهرنيا، عضو انجمن طراحان گرافيك ايران و استاد دانشگاه در خصوص اهميت اين اثر گفت: ««ساسكيا» همسر رامبرانت در طول حيات كوتاهش سوژه تعدادي از نقاشي‌ها و طراحي‌هاي اين هنرمند بود. يكي از اين آثار كه طرحي با مداد قرمز است، نخستين اثر از رامبرانت است كه در ايران و در نمايشگاه «لوور در تهران» به نمايش درمي‌آيد.» همچنين آثاري از هنرمندان نقاش اروپايي ديگر مانند «اوژن دلاكروا»، «كامي پيسارو»، «يان فان دراسترات» و «ساسوفِراتو» هم از لوور به تهران آمده‌اند. در اين نمايشگاه بيش از ۵۰ پيكره، نقش برجسته، ظرف، تابلو نقاشي، چاپ سنگي و غيره از كشورهاي فرانسه، ايتاليا، اتريش، آلمان، هلند، مصر، تركيه، سوريه، عراق، ايران و هند به نمايش گذاشته شده‌اند. اما شايد براي ايرانياني كه قرار است در تعطيلات نوروز و پس از آن از اين نمايشگاه بازديد كنند، ديدن دو اثر از تمدن ايلامي ايران جذابيت دو چندان داشته باشد. در ميان آثاري كه از لوور به تهران رسيده‌اند، دو اثر متعلق به فرهنگ ايراني است كه شامل «تبر كتيبه‌دار» است كه در كاوش‌هاي محوطه‌ چغازنبيل به دست آمده و «شيء برنزي از لرستان» متعلق به عصر آهن مي‌شود.

موزه ملي ايران در سال 96 برگزاري دو نمايشگاه بين‌المللي از آثار موزه‌هاي ملي ارمنستان و كره جنوبي را در كارنامه كاري‌اش ثبت كرده است. در سال 94 نيز نمايشگاه «پنه لوپه پيكره‌اي براي صلح» با همكاري اين موزه و وزارت فرهنگ ايتاليا برگزار شد. علاوه بر اين موزه ملي ايران آثاري را نيز به بن آلمان فرستاد تا در نمايشگاهي با عنوان «ايران؛ تمدني كهن ميان آب و صحرا» به نمايش در بيايند. برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و تعامل با موزه‌هاي دنيا اتفاقي بود كه سال‌ها به دلايل مختلف از مهم‌ترين موزه ايران دريغ شده بود. موزه‌ها امروزه در دنيا محلي براي نمايش صرف اشيا نيستند، بلكه محلي پويا هستند براي تبادل فرهنگ، حال شايد موزه ملي ايران با برگزاري چهار نمايشگاه بين‌المللي در يك سال اين رسالت مهم خود را دريافته است و اميد مي‌رود اين روند ادامه‌دار باشد. البته مدير اين موزه و همچنين مدير اداره كل موزه‌هاي ميراث فرهنگي از رايزني‌هايي براي برگزاري نمايشگاهي از آثار تمدني كشور مكزيك خبر داده بودند اما هنوز اطلاعات جديدي در خصوص برگزاري اين نمايشگاه از سوي مسوولان منتشر نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون