• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4047 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ اسفند

نه به دولتي‌سازي استارت‌آپ‌ها

بسياري از استارت‌آپ‌هاي موفق دنيا، بيش از 7 تا 10 سال زيان‌ده بودند. اين يك اصل پذيرفته شده است. به وضوح در برنامه كسب و كار هر استارت‌آپ هم از قبل پيش بيني شده. تا زماني كه آن كسب و كار سهم قابل توجهي از بازار را بسته به حوزه كاري به دست بياورد بايد براي آن هزينه كرد. بخش زيادي از اين هزينه براي ترغيب مشتري به امتحان كردن خريد كالا يا خدمات به صورت آنلاين است. در نتيجه فعاليت شما الزاما تا مدت‌ها سود آور نيست. با تمام اين توضيحات، تيم‌هاي خوب زيادي هستند كه در اين حوزه در حال فعاليت هستند و موفق به جذب سرمايه‌گذار شدند. با توجه به فعاليت شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كه با اين شتاب‌دهنده‌ها به صورت مستمر كار مي‌كنند، شرايط جذب سرمايه‌گذار براي استارت‌آپ‌ها با وجود تمامي سختي‌هايش، بسيار دست‌يافتني است. آنچه مهم هست، توسعه صحيح كسب و كار پس از جذب سرمايه‌گذار مرحله اول است.

فرآيند تحقيق و توسعه را چگونه انجام مي‌دهيد؟

روش‌هاي مرسوم در تجارت الكترونيك روش‌هاي كلاسيك نيستند بلكه مدل‌هاي پويا هستند كه بر اساس بهبود مداوم و از طريق آزمون مداوم در فرآيند اجرا شكل گرفته‌اند. به دليل سرعت و پويايي استارت‌آپ‌ها فرصتي براي تحقيقات مفصل وجود ندارد. در اين حوزه ما براساس داده‌ها عمل مي‌كنيم و بر اساس نتايج لحظه‌اي كه به واسطه استفاده از تكنولوژي در اختيار است، داده‌ها را تحليل مي‌كنيم و سپس اصلاح لازم را اعمال مي‌كنيم. در حوزه‌هاي محدودي هم با توجه به جديد بودن و عدم وجود تجربه قبلي، نيازمند سعي و خطا هستيم تا با توجه به نتايج و داده‌ها، برنامه‌ريزي لازم انجام شود.

البته هميشه به تجربيات موجود در سطح دنيا و تكنيك‌هايي كه استفاده كرده‌اند توجه داريم، چرا كه سعي داريم همواره مطابق استانداردهاي روز دنيا عمل كنيم. مي‌توانم به نمونه‌هاي مختلفي در اين پيشرو بودن اشاره كنم. راه‌اندازي مدل فروش بر مبناي كمپين يكي از اين موارد است.

آينده اين نوع كسب و كارها را چگونه مي‌بينيد؟

سرعت رشد تكنولوژي زيادتر شده است و پيش‌بيني كردن كمي سخت شده. ولي آنچه مطمئن هستم اين است كه همه‌چيز به سمت ديجيتال شدن و هوشمند شدن پيش مي‌رود. در حوزه‌هاي مالي روند رو به سوي فين‌تك‌هاست. ارز مجازي در كشور خودمان نيز بحث داغي شده، تا آن حد كه دولت هم قصد ورود به اين حوزه را دارد. خرده‌فروشي كالاها و خدمات بيشتر به سمت روش‌هاي نوين و آنلاين مي‌رود. از سويي همه‌چيز به سمت هوشمندسازي پيش ‌مي‌رود، تغييرات به صورت سريع در حال رخ دادن هستند و اين تغيير از مسير تجارت الكترونيك عبور مي‌كند. پيش‌بيني اين هست كه در دو الي سه سال آينده سهم تجارت الكترونيك به عدد سه درصد برسد. اگر شرايط ايران را با ديگر كشورهاي همسايه مقايسه كنيم با توجه به ضريب نفوذ اينترنت و موبايل‌هاي هوشمند در ايران، اين رشد دست‌يافتني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون