• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4053 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ اسفند

واشنگتن‌پست از معامله جديد ترامپ با ملك سلمان پرده برداشت

4ميليارد دلار هزينه خروج امريكا از سوريه

گروه جهان| ترامپ نيز به مانند ساير كشورهاي همراه با عربستان سعودي اين پادشاهي را به شكل بانك مي‌بيند. واشنگتن‌پست در گزارشي كه به تازگي منتشر كرده، دونالد ترامپ در تماس تلفني كه ماه دسامبر با ملك سلمان پادشاه عربستان سعودي داشته است، براي تسريع خروج نظاميان از سوريه از پادشاه سعودي درخواست 4 ميليارد دلار كرده است. بعد از اين تماس تلفني رييس‌جمهور اين برداشت را كرده كه يك معامله انجام داده است.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، كاخ سفيد مي‌خواهد با دريافت پول از پادشاهي عربستان و ديگر كشورها بتواند موقعيت خود را در مكان‌هايي كه از تروريست‌هاي داعش پس گرفته‌اند، تثبيت كند. اين در حالي است كه پس از نابودي داعش، بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه به همراه متحدان خود يعني روسيه و ايران قصد دارند ساير مناطق سوريه را نيز تحت كنترل خود قرار دهند اما به نظر مي‌رسد اين امر زماني رخ خواهد داد كه نيروهاي نظامي امريكايي بخواهند از منطقه پس از شكست داعش خارج شوند.

گفتني است محمد بن سلمان، وليعهد سعودي روز دوشنبه به وقت امريكا وارد واشنگتن خواهد شد و با مقام‌هاي متعدد امريكايي ديدار خواهد كرد. از طرفي عربستان در سال‌هاي اخير نقش مستقيمي در سوريه ايفا نكرده است. اما اكنون آنها به دنبال دريافت چشم‌اندازي هستند كه مقامات ايالات متحده قصد دارد در قبال دريافت 4 ميليارد دلار از آنها شكل دهند. عربستان سعودي قصد دارد بفهمد اين 4 ميليارد دلاري كه پرداخت مي‌كند ايالات متحده قصد دارد با آن به چه اهدافي بپردازد و آيا اين هزينه به محدود كردن قدرت اسد و جلوگيري از نفوذ ايران منجر مي‌شود؟ گفتني است كه ايالات متحده در طول چند ماه اخير 200 ميليون دلار براي تثبيت وضعيت در مناطق پس گرفته شده از داعش هزينه كرده است. از طرفي ترامپ مشتاق است كه ايالات متحده هرچه زودتر از جنگ خارج شود. او در سخنراني شكست داعش در جمع نظاميان امريكايي گفت: ما آنها را به جهنم فرستاديم. وي افزود تا زماني كه داعش به طور كامل نابود شود از آنجا خارج نخواهيم شد. داعش هرگز تصور نمي‌كرد كه چنين اتفاقي برايش رخ دهد. گفتني است سياست پنتاگون كه از سوي دولت اوباما در خصوص مبارزه با داعش و جنگ در سوريه ترسيم شد تقريبا به طور انحصاري در راستاي مبارزه با داعش بود و تعدادي از نظاميان امريكايي در زمين و هوا از نيروهاي نيابتي براي اين امر حمايت كردند. كه اين استراتژي تا حد زيادي موفق بود. اما با وجود نابودي داعش احتمال پيروزي اسد در جنگ داخلي سوريه به‌شدت افزايش يافته است و بسياري از سياستگذاران در ايالات متحده را نگران كرده است و آنها از ترسيم شرايط آينده بازمانده و گيج شده‌اند زيرا نمي‌دانند كه بايد نيروهاي امريكايي در سوريه كماكان حضور داشته باشند يا خير. فرماندهان نظامي ايالات متحده اعلام كرده‌اند كه ماموريت نظامي آنها معطوف به شكست داعش بوده است. اما برخي مقامات شروع به صحبت‌هايي در خصوص ماندگاري در خاك سوريه كرده‌اند و اين نشان مي‌دهد كه اين كشور قصد دارد حضور نظامي داشته باشد كه مانوري در برابر ايران و روسيه باشد تا بتوانند دست بازتري در هرگونه توافق و حل و فصل سياسي سوريه داشته باشند. اما واقعيت آن است كه كماكان نيروهاي نظامي امريكا بر اين امر تاكيد دارند كه ماموريت‌شان بر مبناي مبارزه با داعش است، اما به نظر مي‌رسد سياستمداران در دولت امريكا ديدگاه متفاوتي دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون