• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4055 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۴ فروردين

13 روز تعطيلات نوروزي سپري شد

ديگه چه خبر؟

گروه اجتماعي| تعطيلي 13 روزه روزنامه كاغذي همين بلا را دارد. 13 روز خبرها خاك مي‌خورند تا سيزدهم فروردين، روزنامه‌ها كركره را بالا بكشند و بروند سراغ اخبار. اين ميان شايد دروازه‌باني خبرهاي نيم‌سوخته بتواند راهي براي بازيابي آنها باشد. به هر نحو، در اين 13 روز، اتفاقات ريز و درشتي در كشور افتاد؛ از دستگيري قاتلان و سارقان حرفه‌اي تا تصادفات جاده‌اي كه خانواده‌ها را داغدار كرد تا آمار و ارقام شگفت‌آوري از سفرهاي داخلي كه گل سر سبد اين آمار، استان مازندران بود و... از بين اين همه اتفاق، مهم‌ترين‌هايش را گلچين كرده و كنار هم چيده‌ايم تا مروري باشد بر اين 13 روزي كه حداقل 60 ميليون ايراني - اگر تيم درمان و ماموران تامين امنيت و كاركنان عرصه تامين سوخت و انرژي و كارمندان دولت را به عنوان نيروهاي موظف و بدون تعطيلي به شمار بياوريم - به تعطيلات نوروزي رفتند و امروز كه به هم برسند، پس از روبوسي و عيد مباركي، از هم مي‌پرسند «چه خبر؟»

 

چالش بزرگ كم‌آبي در سال 97

بحران آب يكي از مهم‌ترين مسائل كشور در سال 97 است. اين اظهارنظر محمد مهدي برومندي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد آنلاين» است. وي گفت: مساله آب يكي از مهم‌ترين مسائل كشور در سال 97 است. بارش در استان‌هاي جنوبي كشور بسيار كم بوده در برخي از استان‌ها حتي يك بارندگي هم نداشتيم بنابراين مساله آب و معيشت مردمي كه مخصوصا در بخش كشاورزي هستند يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي ما در سال 97 خواهد بود. بنابراين من معتقدم كه بايد براي اين مشكلات برنامه داشت و برنامه‌ريزي كرد و در سال 97 دولت و مجلس با يك برنامه منسجم براي حل مساله آب در كشور گام‌هاي اساسي را بردارند.

 

آتش، بلاي جان جنگل‌هاي ايران

هر ساله با گرم شدن هوا حوادث آتش سوزي در جنگل‌ها و مراتع هم افزايش مي‌يابد. بي‌احتياطي گردشگران در روشن كردن آتش براي پخت و پز و... از جمله دلايل اين آتش سوزي‌هاست. در نوروز 97 هم مناطق جنگلي شمال كشور با اين حوادث روبه رو بودند. آتش سوزي در 23 هكتار از جنگل‌هاي شهرستان «شفت» در استان گيلان از جمله اين حوادث بود. همچنين به گزارش ايسنا آتش‌سوزي در جنگل‌هاي كجور هم در سطح 40 هكتار به صورت سطحي رخ داد و در سطحي جدي‌تر به 5 تا 6 هكتار از درختان هم آسيب زد. جنگل‌هاي ايران در سال‌هاي اخير بر اثر حوادث متعددي آسيب ديده‌اند.

 

چشم به راه برگزاري حج تمتع 97

سخنگوي فراكسيون حج و زيارت مجلس خبر داد كه توافقنامه حج تمتع ۹۷ تفاوتي با توافقنامه سال گذشته ندارد و مذاكرات حج تمتع 97، همانند مذاكرات 96 انجام شده و موضوعات مربوط به اسكان و تردد و امنيت و رفاه و حفظ كرامت زايران در اين توافقنامه همانند قبل مورد توجه قرار گرفته است. به گفته وي طبق نظر مقامات عربستان و دست‌اندركاران، موضوع حج از مباحث سياسي 2 كشور جداست و برگزاري حج تمتع 97، همانند سال قبل به تاييد شوراي امنيت ملي هم رسيده است. با اين اخبار مي‌توان انتظار داشت كه مشتاقان سفر حج، از هم‌اكنون خود را براي زيارت خانه خدا آماده كنند.

 

مسافران جاده‌اي، 3 درصد بيشتر مردند

جاده‌هاي ايران هنوز قرباني مي‌گيرد و رانندگان ما هنوز نسبت به قوانين راهنمايي و رانندگي بي‌توجهند و آمار تلفات رانندگي مان هنوز بالاست. سردار تقي مهري؛ رييس پليس راهور ناجا از افزايش ۳ درصدي تلفات ناشي از حوادث جاده‌اي در نوروز امسال خبر داد و اعلام كرد به دليل شرايط جوي مساعد، تعداد سفرهاي جاده‌اي طي ايام نوروز نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد افزايش داشته اما در عين حال، ۸۵ درصد تصادفات جاده‌اي به دليل سرعت و سبقت غيرمجاز و بي‌توجهي به جلو رخ داده و افزود: «در موج اول سفرها شاهد كاهش ۵ درصدي فوت و جان باختگان بوديم اما در موج دوم با افزايش تلفات مواجه شديم چنانكه روز 10 فروردين ۳۷ نفر جان باختند كه نشانه خستگي و ضعف جسماني رانندگان بوده كه همين عوامل به افزايش 3 درصدي تلفات منجر شده است.» مهري همچنين استان‌هاي فارس، كرمان، اصفهان، سيستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوي را پر تصادف‌ترين استان‌هاي كشور در ايام نوروز معرفي كرد ضمن آنكه از استان‌هاي البرز، تهران، قزوين، مازندران، گيلان، قم، فارس، گلستان، مركزي و خراسان رضوي به عنوان پر تردد‌ترين استان‌هاي كشور در نوروز امسال نام برد.

 

بازهم زمين‌لرزه در كرمانشاه

زادگاه فرهاد هنوز مي‌لرزد. وقوع زمين لرزه در روزهاي 12 و 13 فروردين در سرپل ذهاب بازهم خسارات جاني به دنبال داشت چنانكه به دنبال زمين لرزه 3/ 5 ريشتري در سرپل ذهاب كه ساعت 13 و 5 دقيقه روز 12 فروردين و در عمق 7 كيلومتري زمين در حوالي سرپل ذهاب رخ داد، 54 نفر از ساكنان شهرهاي غرب استان كرمانشاه – سرپل ذهاب، گيلانغرب و قصر شيرين – مصدوم شدند اما رييس مركز فوريت‌هاي پزشكي قانوني كرمانشاه پيش‌بيني كرد كه ممكن است تعداد مصدومان زمين‌لرزه، طي روزهاي آتي افزايش يابد. زمين‌لرزه صبح روز دوشنبه سرپل ذهاب هم به مصدوميت 15 نفر منجر شد. اين زمين‌لرزه ساعت 7 و 33 دقيقه بامداد و با بزرگاي 4.1 ريشتر، در عمق 8 كيلومتري زمين و در فاصله ۲۵ كيلومتري سرپل ذهاب و ۲۵ كيلومتري قصر شيرين رخ داد.

 

بودجه‌اي براي گردش در پايتخت

تردد مسافران نوروزي در پايتخت و آمار قابل توجه بازديد از ابنيه تاريخي و فرهنگي واقع در شهر تهران، در آن حد بوده كه شوراي شهر تهران به اختصاص بودجه جداگانه براي موضوع گردشگري در شهر تهران مجاب شود. حجت نظري؛ عضو شوراي شهر تهران از اختصاص رديف بودجه‌ معين براي گردشگري پايتخت خبر داد ضمن آنكه يكي از اهداف اين اقدام را، افزايش شور و نشاط اجتماعي برشمرد.

 

15 ميليون بازديد از بقاع متبركه

ابنيه مذهبي و بقاع متبركه ايران، از مهم‌ترين جاذبه‌هاي هنر اسلامي است كه هرساله و در مناسبت‌ها و ايام مختلف، گردشگران ايراني و غيرايراني را به تماشاي نمود اصالت هنر و معماري ايراني دعوت مي‌كند. به گفته مديركل فرهنگي سازمان اوقاف، طي ايام نوروز، بيش از 15 ميليون بازديد و زيارت نوروزي از امامزادگان و اماكن متبركه ثبت شده است.

 

هفت تپه از امروز كار مي‌كند

به دنبال توقف موقت فعاليت مجتمع نيشكر هفت‌تپه كه طي دهه اول فروردين ماه و با صدور اطلاعيه‌اي از سوي مديرعامل اين مجتمع توليدي اتفاق افتاد و علت اين توقف هم، جلوگيري از ادامه تجمع اعتراض‌آميز كارگراني بود كه صرفا طالب دريافت معوقات مزدي خود هستند، روز گذشته و به گفته فرماندار شوش، جلسه‌اي با حضور استاندار، نماينده مردم شوش در مجلس و برخي مديران حوزه نيشكر برگزار و مقرر شد اين مجتمع توليدي از امروز شروع به كار كند. فرماندار شوش، ضمن تاييد دلايلي كه منجر به اعتراضات كارگران شده، خبر داد كه مديران شركت نيشكر هفت‌تپه قول داده‌اند مطالبات كاركنان تا اول خردادماه امسال پرداخت شود. كارگران مجتمع نيشكر هفت‌تپه، از سال گذشته نسبت به تعويق طولاني‌مدت در پرداخت مطالبات مزدي خود از كارفرما، بارها دست به تجمع زدند و در جريان اين اعتراضات، برخي از كارگران هم بازداشت شدند.

 

زلزله در دامنه دماوند

استان تهران هم در اين ايام از زمين‌لرزه بي‌نصيب نبود و ساكنان شرق استان، دوازدهمين روز فروردين را با زمين‌لرزه 2/4 ريشتري به پايان رساندند. زمين‌لرزه‌اي كه ساعت 22 و 5۶ دقيقه و در عمق ۱۰ كيلومتري زمين و در فاصله 92 كيلومتري شهر تهران رخ داد اما خسارت مالي و جاني در پي نداشت.

 

نوروز آلوده

تهراني‌هايي كه نوروز را براي مسافرت انتخاب كردند، اين‌بار مي‌توانند از تمام معترضاني كه اين همه سال، گناه آلودگي هواي تهران را به گردن خودروهاي اضافه در پايتخت مي‌انداختند، اعاده حيثيت كنند. آلودگي تهران آن هم در ايام نوروز و در خلوتي شهر، اين‌بار نه به دليل تردد خودروها بلكه به دليل ركود جريان هوا بود كه باعث شد نوروز آلوده پس از 10 سال دوباره در خاطره‌ها زنده شود. به گفته مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران، بررسي شاخص آلاينده‌هاي جوي طي دهه اخير نشان مي‌دهد نوروز ۹۷ آلوده‌ترين بوده چراكه از ابتداي سال تا ۱۱ فروردين، ۵ روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس بود و اين ركوردي منفي طي ۱۰ سال اخير به شمار مي‌رود.

 

بازديد نوروزي از درياچه اروميه

اسحاق جهانگيري؛ معاون اول رييس‌جمهوري، دوازدهمين روز از فروردين به بازديد درياچه اروميه رفت و با تاكيد بر اينكه احياي درياچه اروميه به هيچ‌وجه نمي‌تواند از دستور كار دولت ايران خارج شود، گفت: «حتي اگر نياز باشد كه ميلياردها دلار اعتبار خارجي براي اين كار اختصاص دهيم كه طرح‌هاي انتقال آب را از خارج از كشور به درياچه اروميه اجرا كنيم حتما اين كار را انجام خواهيم داد چون حيات ‌بخش وسيعي از جمعيت كشور وابسته به اين درياچه است و ايران در هيچ شرايطي نمي‌تواند نسبت به درياچه اروميه بي‌تفاوت باشد. خوشبختانه در حال حاضر تراز درياچه اروميه وضعيت مناسبي دارد، البته نسبت به شرايطي كه پيش‌بيني كرده بوديم كمي عقب‌تر هستيم و اميدوارم با اقداماتي كه طي سال‌هاي ۹۷ و ۹۸ انجام مي‌شود، بتوانيم به مردمي كه تحت تاثير درياچه اروميه هستند و به مردم ايران اين اطمينان را بدهيم برنامه احياي درياچه اروميه اجرا خواهد شد.»

 

آدم‌ها، نوروز هم قاچاق شدند

ماموران گمرك در آخرين روزهاي تعطيلات نوروزي ۳محموله جديد قاچاق انسان كشف كردند و تعداد كشفيات قاچاق انسان در ايام تعطيلات نوروزي به ۲۲ نفر رسيد. قاچاقچيان انسان، قصد داشتند تعدادي اتباع غيرايراني را به صورت غيرقانوني و بدون طي روال جاري از كشور خارج كرده و به همسايگان غربي ايران منتقل كنند ضمن آنكه برخي اتباع ايراني هم قصد داشتند با همكاري قاچاقچيان انسان و به صورت غيرقانوني، از مرزهاي غربي كشور وارد خاك ايران شوند.

 

نوروز، گرد و خاك به آبادان برد

رييس اداره حفاظت محيط زيست آبادان خبر داد كه در دهه نخست فروردين ماه، ميزان گرد و خاك معلق در هواي آبادان به ۲۰ برابر حد مجاز و معادل سه هزار ميكروگرم بر مترمكعب رسيد. در اين شرايط ميزان ديد افقي در شهر آبادان كمتر از ۳۰۰ متر اعلام و توصيه شد شهروندان تا مساعد شدن هوا در خانه بمانند و مسافران نوروزي از ماسك استاندارد استفاده كنند و چند وعده در روز شير بنوشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون