• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4057 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ فروردين

اعراب خوزستان معترضند چون خود را ايراني مي‌دانند

سيدراضي نوري

باتوجه به ناآرامي‌هايي كه درپي پخش يك برنامه تلويزيوني در بخش‌هايي از استان خوزستان صورت گرفت، لازم است به نكاتي در تحليل اين مساله تاكيد كنيم. نكته نخست اين است كه كساني كه اين برنامه را تهيه كردند، بايد ابعاد مختلف اقدام‌شان را پيش‌بيني مي‌كردند. با اين همه، آن‌چنان كه مي‌دانيم، به هر حال مشكلي پيش آمده و اتفاقي ناراحت‌كننده افتاده و احساسات بخشي از ملت سربلند ايران را جريحه‌دار كرده است اما به هر حال، اين اتفاقات نبايد باعث مي‌شد اينچنين ابعاد گسترده‌اي پيدا كرده و انرژي كشور را به خود اختصاص دهد. نكته حائز اهميت ديگر اين است كه اگر مسوولان صداوسيما از همان ابتداي امر، عذرخواهي مي‌كردند، قطعا اين اتفاق‌هاي بعدي نمي‌افتاد. فراموش نكنيم كه مردم ما همواره آماده‌اند كه‌دار و ندار خود را براي نظام و رهبري بدهند. ولي به شرط آنكه مجموعه‌هايي كه امور را مديريت مي‌كنند، نگاهي همه‌جانبه داشته باشند.

فراموش نكنيد علت اصلي تمام اين اعتراض‌ها آن بود كه قوم عرب در ايران مي‌خواهد بگويد ما هم ايراني هستيم و اين افتخاري بزرگ براي كشور است. اين مسائل نشان‌دهنده آن است كه اعراب ايراني، مملكت و كشورشان را دوست دارند و به ايراني بودن خود تعصب دارند. ضمن آنكه هنوز هم اين مسائل مي‌تواند منجر به قدرتمندتر شدن نظام باشد كه مردم به ايراني بودن خود مي‌نازند.

هركدام از اين قوميت‌ها ظرفيتي هستند و قطعات يك پازل بزرگ به نام ايران اسلامي را تشكيل مي‌دهند كه هركدام با يك رنگ و زبان و گويش مي‌خواهند امور كشور را پيش ببرند و دركنار يكديگر هم‌افزايي داشته باشند و مشكلات را حل كنند و در آينده نيز دركنار يكديگر گام‌هايي مثبت براي توسعه و آباداني كشور بردارند.

نكته ديگر اين است كه همه مردم ما برادرند و همه قوميت‌ها در كنار يكديگر برادرانه زندگي كرده و همديگر را تقويت كردند و اگر كسي با هر لباس و گويش و بينشي، خدايي‌ناكرده تبعيض و دودستگي ايجاد كند، خواسته يا ناخواسته ضد نظام و وحدت كشور اقدام كرده است.

امروز ما دشمنان مشتركي همچون صهيونيسم و امريكا داريم و بايد وحدت‌مان را حفظ كنيم كه خدايي‌ناكرده اين مسائل جزئي كه مانند كف روي آب است، حركت اصلي ملت را تحت‌الشعاع قرار ندهد. مردم اصل نظام و كشور را دوست دارند و اين حرف‌ها كه ممكن است ناآگاهانه مطرح شود، هيچگاه نمي‌توانند اصل وحدت كشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

اين همه اعتراض به اين است كه بگويند من هم ايراني‌ام و به ايراني بودن خود مي‌نازم و ناراحت مي‌شوم كه من را به عنوان يك ايراني فراموش كرده‌ايد. ما بايد توجه داشته باشيم كه همه اقوام ابتدا به ايراني بودن خود تاكيد دارند و در مدارج بعدي به سراغ مسائل قوميتي و ديگر مسائل مي‌روند. در مجموع به نظر مي‌رسد تنها انتظار اين مردم معترض نيز اين است كه از آنها دلجويي شود و احيانا آنها را جدا از ملت ايران ندانند.

نماينده مردم شوش در مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون