• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4058 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ فروردين

تلاش مخالفان و موافقان نجفي در شوراي شهر تهران

فراترازكسالت شهردار

در بر همان پاشنه مي‌چرخد. اصرار بر استعفا است. تلاش برخي سياسيون در فاصله قريب به 20 روز تا شروع سال جديد كاري شورا و شهرداري هم براي مجاب شدن شهردار تهران كفايت نكرد. هم‌انديشي 14 فروردين هم نتوانست تكليف «بهشت» را يكسره كند و شهردار مي‌خواهد از كرسي رياست كلانشهر تهران خداحافظي كند.

روزهاي پاياني سال 96 محمدعلي نجفي از رياست شهردار تهران استعفا داد. در وهله اول سوال اين بود كه چرا عمر رياست نجفي بر شهر تهران تا اين اندازه كوتاه بود؟ 6 ماه گذشته چه رخدادهايي باعث شده كه نجفي كناره‌گيري كند؟ و از همه مهم‌تر اينكه آيا اين كناره‌گيري خود خواسته بوده يا نجفي عزم رفتن كرده تا فشارها بر شوراي تماما اصلاح‌طلب و شهردار تهران كاسته شود؟

«بيماري و فشارهاي بيروني» دو گزاره‌اي بود كه در جواب چرايي استعفا مطرح مي‌شد. گزاره‌هايي كه حتي اعضاي شوراي شهر هم بر سر آن توافق نداشتند. اظهارات ضد و نقيض بود. يك نفر از جواب آزمايش و بيماري تازه محمدعلي نجفي سخن مي‌گفت و ناتواني او از ادامه مديريت و ديگري از فشارهاي بيروني كه امان از او بريده است. محسن هاشمي‌رفسنجاني، رييس شوراي شهر از همان دسته‌اي بود كه ترجيح داد در فضاي رسانه‌اي از بيماري سخن بگويد. او به نقل از نجفي گفت كه موضوعات سياسي در استعفا دخيل نبوده و مشكل بيماري دليل استعفا است. با اين حال زهرا نژادبهرام، عضو ديگر شورا در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت «فشارهاي بيروني عامل استعفاي نجفي شده». در مدت كوتاهي كه تا پايان سال مانده بود اغلب اعضا در مورد رفتن يا ماندن نجفي اظهارنظر كردند و گمانه‌هاي مختلفي در مورد دلايل اين تصميم يكباره كه البته زمزمه‌هاي آن از آغازين روزهاي مسووليت شهردار شنيده مي‌شد، مطرح شد.

بعد از 13 روز تعطيلات حالا كه نجفي بر رفتن پا مي‌فشارد شايد مهم‌ترين پرسش اين باشد كه چه كساني براي رفتن شهردار تهران روزشماري مي‌كنند و چه كساني اين كرسي را تنها برازنده نجفي مي‌دانند. محمدعلي نجفي كه با 21 راي قاطع مديريت شهر تهران را برعهده گرفت رفتن يا ماندنش چند راي دارد؟

روزهاي شهريور 96 نجفي يكي از چندين گزينه اصلاح‌طلب شوراي شهر بود. شورايي كه اتحاد ملت، ‌كارگزاران سازندگي و اعتماد ملي از احزاب متنفذ آن بوده و هستند. در نهايت در اجماعي بي‌سابقه همه روي نجفي به توافق رسيدند اما حالا براي ماندن او بر اين مسند جبهه‌بندي‌ها چگونه است؟

همان زمان كه ارگان رسانه‌اي حزب كارگزاران كناره‌گيري نجفي از اين حزب را برجسته كرد، مشخص بود كه احتمالا كارگزاراني‌ها براي كرسي او در شهرداري هم برنامه‌اي خواهند داشت. بر كسي پوشيده نبود كه گزينه مطلوب آنها از همان ابتدا محسن هاشمي بود. هاشمي با قريب به يك ميليون و هفتصد هزار راي نفر اول تهران شد و الويري و مسجدجامعي با اختلافي در حدود 300 هزار راي در جايگاه دوم و سوم قرار گرفتند، بنابراين هاشمي با بالاترين راي يكي از گزينه‌هاي بالقوه شهرداري تهران شد اما رفتن هاشمي از شورا راه را براي ورود يك اصولگرا باز مي‌كرد. اين موضوع و امضاي ميثاقنامه دست كارگزاراني‌ها را براي اصرار بر حضور محسن هاشمي در بهشت مي‌بست. در نهايت مناسبات ايجاب كرد كه هاشمي در شورا باقي بماند. از همين روي با رفتن نجفي باز هم محسن هاشمي به عنوان يكي از گزينه‌هاي جدي شهرداري تهران مطرح خواهد بود. البته هاشمي در اولين واكنش به استعفا گفت قصدي براي شهردار شدن ندارد و دنبال آن نيست. با اين حال اخبار غيررسمي حاكي از آن است كه محسن هاشمي با همراهي احمد مسجدجامعي از جدي‌ترين موافقان استعفا هستند. سناريوي آنها رفتن هاشمي به بهشت و تكيه زدن دوباره مسجدجامعي بر صندلي رياست شورا است. محمد عليخاني از جمله اعضاي شورا بود كه صراحتا از گمانه رفتن محسن هاشمي به شهرداري تهران صحبت كرد. عليخاني گفت كه هاشمي قصد رفتن به شهرداري ندارد هر چند در نظرسنجي‌ها ۷۰درصد شركت‌كنندگان معتقدند كه هاشمي براي شهردار شدن مناسب است.

در اين جبهه‌بندي‌ها اعضاي اتحاد ملت در شورا و نزديكان آنها از مخالفان رفتن نجفي هستند. با اين حال شنيده مي‌شود محمود ميرلوحي از اعضاي اين حزب و حسن رسولي از چهره‌هاي نزديك به محمدرضا عارف دو عضو شورا هستند كه با همراهي مرتضي الويري در حال رايزني براي گزينه بعدي شهرداري هستند. گزينه مطلوب آنها براي شهرداري تهران نيز محسن مهرعليزاده، ‌استاندار فعلي اصفهان است. آنها همچنين تمايل دارند تا براي حضور الويري بر مسند رياست شوراي شهر تهران تلاش كنند. اعتمادملي‌ها با وجود اعضاي محدود در شوراي شهر جز، مخالفان رفتن نجفي هستند. گرچه ابراهيم اميني و محمدجواد حق شناس در مورد استعفاي نجفي واكنش‌هاي رسانه‌اي آنچناني نداشتند اما حجت نظري ديگر عضو اين حزب در شوراي شهر بارها در مورد اصرار بر ماندن نجفي واكنش داشته است. نظري از جمله اعضاي شورا بود كه در ابتدا استعفا را تكذيب كرد و چندي بعد اين اتفاق را بازي رقيب خواند و پذيرش استعفاي نجفي را نااميد كردن مردم از راي شان تعبير كرد. پس از جلسه روز 14 فروردين هم در توييتر خود نوشت شورا بنا دارد با استعفاي نجفي مخالفت كند.

از ديگر مخالفان استعفا مجيد فراهاني، رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان و همچنين برخي ديگر نظير الهام فخاري و افشين حبيب‌زاده هستند كه آنها نيز در موضع‌گيري با غالب اعضاي اتحاد ملت هم‌نظرند.

گويي آنچنان كه در ابتدا براي حضور نجفي در شهرداري تهران اصلاح‌طلبان به اجماع دست يافتند براي راي به رفتن يا ماندنش اين اجماع وجود ندارد. با اين حال راي‌گيري علني در جلسه بررسي استعفاي شهردار تهران احتمالا برخي اعضاي حزبي شورا را براي راي غيرتشكيلاتي در معذوريت قرار خواهد داد.

«اعتماد» براي بررسي جناح‌بندي‌هاي موجود در شوراي شهر در جريان بررسي استعفاي شهردار تهران با غلامحسين كرباسچي، ‌دبيركل حزب كارگزاران سازندگي، ‌علي شكوري‌راد دبيركل حزب اتحاد ملت و الياس حضرتي بالاترين مقام حزب اعتماد ملي پس از دبيركل محصور اين حزب در اين باره گفت‌وگو كرده است. در اين گفت‌وگوها رويكرد متفاوت دو حزب اتحاد ملت و كارگزاران درباره استعفاي نجفي كاملا مشهود است:

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون