• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4059 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۹ فروردين

تورم، نتيجه تداوم نوسانات ارزي

آلبرت بغزيان| قطعا تداوم افزايش قيمت ارز در بازار در كوتاه‌مدت و بلندمدت تورم ناخواسته‌اي را به اقتصاد تحميل مي‌كند كه گريزناپذير است. حال سوال اينجاست كه چرا مسوولان و مديران دولتي كه شاهد اين روال هستند و مي‌توانند با ديد كارشناسي تبعات اين افزايش قيمت را در اقتصاد و زندگي مردم مشاهده كنند تاكنون اقدام عاجلي براي مقابله با اين روال درپيش نگرفته‌اند.

حتي در اين موضوع تاكنون هيچ يك از مسوولان و مديران پولي و مالي كشور ابراز نگراني نيز نكرده‌اندكه به نظر مي‌رسد اين گروه متوجه زياني كه اين كاهش ارزش پول ملي در برابر ارز دارد، نيستند. شايد در كتاب‌ها محاسبات برابري دلار و يورو به زيان يك طرف و سود طرف ديگر باشد اما اين روال در ايران متناسب با آن تحليل‌ها نيست چرا كه اتحاديه اروپا و امريكا جزو كشورهاي توسعه‌يافته هستند كه در صورت تغيير در برابري ارزهاي‌شان مي‌توانند مايحتاج‌شان را از داخل تامين كنند اما در كشور ما هنوز توليدمان نيز وابسته به مواد اوليه‌اي است كه از خارج از كشور وارد مي‌شود و هرگونه نوسانات ارزي مي‌تواند توليد را با افزايش قيمت‌هاي ناخواسته مواجه كند.

درعين‌حال اين افزايش قيمت‌ها نتيجه‌اي جز افزايش تورم ندارد و با توجه به ثبات نوسانات ارزي حتي نمي‌توانيم به كوتاه بودن تاثيرات تورمي اين نوسانات ارزي دلخوش باشيم و بايد از تاثيرات بلندمدت تورمي صحبت كنيم.

در كنار موضوع تورم بحث افزايش دستمزدها و افزايش هزينه توليد ديگر مشكلي است كه باعث ايجاد شرايط جديد در چرخه اقتصادي كشور شده و بر نوسانات تورمي مي‌افزايد. روالي كه مجددا نقش بانك مركزي را در هدايت و مديريت اين نوسانات ارزي گوشزد مي‌كند و موجب مي‌شود تا در واكاوي دليل نوسانات ارزي نخستين دليل به برجام و نتايج آن گره بخورد و نزديك شدن به تصميم‌گيري‌هاي نهايي در مورد برجام نوسانات ارز را بيشتر از قبل پررنگ كند.

هم‌اكنون برخي فعالان بازار كه نگران از تغيير شرايط هستند با ورود به بازار ارز و تبديل سرمايه‌هاي خود به دلار سعي دارند خود را در مقابل هرگونه نوسانات سرمايه‌گذاري و كاهش ارزش ريال بيمه كنند و ورود آنها به بازار ارز همزمان با تعطيلات و افزايش مسافرت‌هاي خارجي باعث شده بازار ارزي كشور بيش از هميشه دچار تنش شود.

به نظر مي‌رسد با توجه به قدرتي كه رييس‌جمهور و رييس كل بانك مركزي دارند در حال حاضر زمان مناسبي براي دخالت‌هاي خاص براي سامان بخشيدن به بازار ارزي كشور است چرا كه هرگونه تعلل در اين امر با توجه به بي‌تاثير ماندن برخورد پليسي بانك مركزي در اسفند ماه گذشته، موجب شده تا گرد و خاك به‌پاشده در بازار ارز جلوي تصميم‌گيري عاجل را بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون