• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4059 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۹ فروردين

رييس سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد

بدسليقگي‌ها مانع حضور مردم در تخت‌جمشيد و توس در لحظه تحويل سال شد

گروه اجتماعي| روز گذشته اعضاي ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر به رياست علي اصغر مونسان، گزارش عملكرد خود در تعطيلات نوروز را ارايه كردند. در اين جلسه رييس سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به ركوردشكني موزه ملي ايران كه از اسفندماه ميزبان 56 اثر از موزه لوور است، گفت: «در نوروز 97 شاهد رشد 20 درصدي سفرها در كشور بوديم و ركوردهاي بي‌سابقه‌اي در اين ايام ثبت شد، يكي از اين آمارها مربوط به موزه ملي ايران است، اين موزه در تعطيلات نوروز روزانه ميزبان 14 تا 15هزار بازديدكننده بود.» مونسان با تاكيد بر اينكه در سفرهاي نوروزي امسال توزيع مناسبي را در سفر به استان‌هاي مختلف شاهد بوديم و مهم‌ترين عامل آن معرفي جاذبه‌هاي گردشگري بود، گفت: «در بين استان‌هاي كمتر شناخته‌شده، استان چهارمحال‌وبختياري نوروز امسال 206درصد رشد اقامت داشت، استان همدان 128درصد، كرمان 79درصد و استان‌هاي گلستان، آذربايجان شرقي و قم با افزايش بالاي 50درصد ركوردهاي جديدي را ثبت كرده‌اند.» در اين نشست براي نخستين‌بار مديران كل ميراث فرهنگي 6 استان به صورت آنلاين به ارايه گزارش عملكرد خود در ايام نوروز پرداختند.

حساب‌هاي اقماري اندر خم يك كوچه

سال گذشته در نشست شوراي عالي ميراث فرهنگي مقرر شد مركز آمار ايران با محوريت سازمان ميراث فرهنگي و با همكاري دستگاه‌هاي مرتبط نسبت به اجراي نظام آماري و حساب‌هاي اقماري گردشگري تا پايان سال ۹۷ اقدام كند و سازمان برنامه و بودجه هم اعتبار موردنياز اين طرح را - كه يكي از مهم‌ترين مسائل مربوط به حوزه گردشگري است- تامين كند. زهرا احمدي‌پور، رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و علي‌اصغر مونسان، رييس فعلي اين سازمان تاكيد ويژه‌اي بر موضوع حساب‌هاي اقماري دارند، اما با توجه به فرابخشي بودن اين امر و نياز به هماهنگي و همكاري نهادهاي مختلف براي حصول اين هدف، گويي همچنان راه طولاني تا دستيابي به نظام جامع آماري و حساب‌هاي اقماري وجود دارد. حساب‌هاي اقماري گردشگري امكاني هستند كه تعاملات مستقيم ميان بازديد‌كننده و عرضه‌كننده كالا يا خدمات را مورد بررسي قرار مي‌دهند. روز گذشته مونسان در پاسخ «اعتماد» در خصوص اقداماتي كه در اين زمينه انجام شده است، گفت: «اميدواريم امسال بتوانيم اين اقدام را عملي كنيم، هرچند در حال حاضر نيز آمارهاي ارايه‌شده در مورد سفرهاي نوروزي دقيق است اما با استفاده از حساب‌هاي اقماري مي‌توانيم درآمد مالي ناشي از حوزه گردشگري را نيز به‌طور دقيق محاسبه و اعلام كنيم. بانك مركزي و سازمان آمار بايد همكاري لازم را داشته باشد تا ما بتوانيم به اين هدف برسيم و اين امكان را پيدا كنيم كه آمارهاي دقيقي از تعداد گردشگر و درآمدي كه گردشگر خارجي و داخلي مي‌تواند به اقتصاد كشور تزريق كند، ارايه كنيم.»

بدسليقگي‌ها و تجربه تحويل سال در اماكن تاريخي

بعضي گردشگران ترجيح مي‌دهند لحظه تحويل سال خود را د ر يكي از اماكن تاريخي حاضر شوند و اين سنت كهن را در فضايي كهن تجربه كنند. در لحظه تحويل سال امسال خبر تعطيلي تخت‌جمشيد، پاسارگاد و آرامگاه فردوسي، بازتاب بسياري در جامعه و فضاي مجازي به‌وجود آورد و اعتراضات بسياري در پي داشت. علي اصغر مونسان در خصوص ممانعت از ورود گردشگران به تخت‌جمشيد، پاسارگاد و آرامگاه فردوسي در لحظه تحويل سال گفت: «بدسليقگي عده‌اي سبب شد تا مردم در لحظه سال تحويل نتوانند در تخت‌جمشيد و پاسارگاد حضور پيدا كنند. با توجه به اينكه خودم در تخت‌جمشيد حضور داشتم، اين امر را به اطلاع فرماندار و استاندار رساندم و قرار بر پيگيري شد. نبايد در ايامي كه اوج سفر و بازديد از اين مراكز است براي ما دغدغه ايجاد شود، بايد خوشحال باشيم كه حجم زيادي از گردشگران به بازديد بناهاي تاريخي مي‌روند. » محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور هم در اين رابطه گفت: «با توجه به اينكه لحظه تحويل سال همزمان با شب شهادت بود، به خواست مقامات محلي و شوراي تامين ممانعت‌هايي صورت گرفت، البته ما با آنها برخورد كرديم و عنوان كرديم چيدن هفت‌سين جزو آيين‌هاي سنتي نوروز است و بايد در اماكن تاريخي اجرا شود.»

افزايش آمار خروج از مرزهاي زميني كشور

يكي از آمارهايي كه به گفته معاون رييس‌جمهور افزايش داشت آمار خروج گردشگران از مرزهاي زميني بود، مونسان در اين رابطه گفت: «امسال شاهد افزايش سفرها از طريق مرزهاي زميني بوديم كه اين موضوع به توزيع مناسب سفر بين استان‌ها كمك كرد به دليل اينكه گردشگران در طول مسير با نقاط مختلف كشور آشنا مي‌شوند و اين موضوع براي ما اهميت ويژه‌اي دارد. امسال شاهد رشد 27.5درصدي مسافرت خروجي زميني و رشد 7.2درصدي سفرهاي خروجي از طريق مرزهاي هوايي بوديم.»

روحاني 5 ارديبهشت تبريز 2018 را افتتاح مي‌كند

سال 94 بود كه تبريز در نهمين كنفرانس وزيران گردشگري كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي، به عنوان شهر نمونه گردشگري كشورهاي اسلامي در سال 2018 انتخاب شد. چند ماهي از آغاز سال 2018 مي‌گذرد و هنوز اين رويداد به صورت رسمي افتتاح نشده است، قرار بر اين بود كه سوم فروردين آيين افتتاح رسمي اين رويداد برگزار شود، اما باز هم اين زمان به تعويق افتاد. در ايام نوروز تبريز به عنوان شهر نمونه گردشگري سال 2018 آن‌طور كه بايد در برنامه‌هاي كلي سازمان ميراث فرهنگي جايگاهي نداشت، هرچند مونسان معتقد است: «تبريز 2018 يك رويداد يك ساله است. برنامه‌ها و اقدامات بسياري براي افزايش ورود گردشگران خارجي به استان آذربايجان شرقي در نظر گرفته شده. در نوروز هم توجه‌ها به آذربايجان بيشتر جلب شده است. اما آمار مربوط به ورود گردشگران خارجي در پايان سال 2018 و پس از اعلام رسمي پليس مهاجرت كشور اعلام خواهيم كرد. بايد تا پايان سال صبر كنيم تا ببينيم تاثير اين پايتختي براي گردشگري تبريز چقدر بوده» رييس سازمان ميراث فرهنگي همچنين گفت: «روز 5 ارديبهشت رييس‌جمهور رويداد تبريز 2018 را به‌طور رسمي افتتاح خواهند كرد.»

عدم نظارت بر اقامتگاه‌هاي غيرمجاز

يكي از چالش‌هاي پيش‌روي حوزه گردشگري، افزايش تعداد اقامتگاه‌هاي غيرمجاز است كه تبليغ آنها در سايت‌هاي مجاز و شناخته‌شده، به‌كرات ديده مي‌شود. مونسان در رابطه با فعاليت اقامتگاه‌هاي غيرمجاز گفت: «سازمان ميراث فرهنگي و اداره اماكن دستگاه‌هايي هستند كه در زمينه نظارت بر اين مراكز اقداماتي انجام مي‌دهند اما از طرفي مردم هم بايد از اقامت در اقامتگاه‌هايي كه مجوز سازمان ميراث فرهنگي را ندارند پرهيز كنند. سعي مي‌كنيم خانه‌هاي مسافر تحت‌نظارت كيفي ما قرار بگيرند. تلاش ما و اداره اماكن بر اين است كه مانع پذيرش مسافر در اقامتگاه‌هاي غيرمجاز شويم. البته اين موضوع دغدغه نيروي انتظامي و دستگاه‌هاي امنيتي هم هست. برخي از اين اقامتگاه‌ها نه تحت كنترل ما است و نه پليس، در مواردي اتفاقات عجيبي هم در آنها رخ مي‌دهد.»

گردشگري دريايي وابسته به تصويب تعطيلات زمستاني

تعطيلات زمستاني كه چند سالي است با هدف توزيع سفر در طول سال و همچنين رونق گردشگري شهرهاي جنوبي كشور، تبديل به يكي از موضوعات پربحث حوزه گردشگري شده است، نيز يكي از موضوعاتي بود كه در نشست روز گذشته مطرح شد، مونسان در اين رابطه گفت: «با صحبت‌هايي كه با آقاي جهانگيري، صورت گرفته، بحث تعطيلات زمستاني را به صورت جدي پيگيري مي‌كنيم و اميدواريم با تصويب تعطيلات زمستاني، گردشگري مناطق جنوبي كشور كه فصل سفر به آنها نيمه‌دوم سال است هم رونق گيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون