• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4059 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۹ فروردين

گفت‌وگوي «اعتماد» با گل‌محمدي درباره جام جهاني و ليگ قهرمانان آسيا

كي‌روش ايده‌آل‌گراست

روزبه مهدي‌خوش

 

 

هفته پنجم مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا به پايان رسيد تا در نهايت استقلال و پرسپوليس صعودشان به دور بعد را قطعي كنند اما ذوب آهن بايد در ديدار پاياني برابر لوكوموتيو به پيروزي برسد تا جواز صعود به مرحله يك هشتم نهايي را بگيرد، ضمن اينكه در اين بين كار تراكتورسازي ديگر نماينده كشورمان در اين رقابت‌ها براي صعود بسيار دشوار و شايد ناممكن باشد. عملكرد خوب استقلال و پرسپوليس در فصل جديد ليگ قهرمانان آسيا، هواداران فوتبال را اميدوار كرده كه شايد امسال يك تيم ايراني بتواند قهرمان اين دوره از رقابت‌ها شود. حالا كه استقلال با اقتدار در صدر جدول گروه مرگ قرار گرفته، منتظر است تا پس از انجام ديدار پاياني حريف دور بعد خود را بشناسد. پرسپوليسي‌ها هم كه بايد در هفته پاياني برابر السد بازي كنند با يك پيروزي برابر اين تيم مي‌توانند به عنوان تيم صدرنشين به دور بعد صعود كنند تا سرخابي‌هاي پايتخت، قدرتمندتر از هر سال در ليگ قهرمانان آسيا نشان دهند. حالا براي بررسي 5 هفته گذشته ليگ قهرمانان آسيا و البته شرايط حساس تيم ملي فوتبال براي جام جهاني 2018 روسيه با يحيي گل‌محمدي هم‌كلام شديم تا از زبان بازيكن سابق تيم ملي و سرمربي پيشين سه باشگاه تراكتورسازي، ذوب آهن و پرسپوليس، بيشتر شرايط را بررسي كنيم.

 

هفته پنجم ليگ قهرمانان آسيا به پايان رسيد، وضعيت 4 نماينده ايران را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

پرسپوليس عملكرد خوبي داشته و صعودش را قطعي كرده است و فقط يك بازي با السد مانده كه اگر برابر اين تيم هم به پيروزي برسد به عنوان صدرنشين صعود خواهد كرد. اين بازي براي شاگردان برانكو بسيار مهم است كه با پيروزي برابر حريف خود با اقتدار به دور بعد صعود كنند. استقلال هم كه در سخت‌ترين گروه قرار داشت و با عملكرد خود و نتايج خوبي كه برابر حريفان گرفت توانست به دور بعد صعود كند. ذوب آهن هم يك بازي خانگي مهم داشت كه با وجود بازي خوبي كه انجام داد نتوانست برابر الدحيل به پيروزي برسد. اين بازي را كامل تماشا كردم. ذوب‌آهني‌ها فرصت‌هاي گلزني زيادي به دست آوردند اما نتوانستند از اين فرصت‌ها استفاده كنند و بازي را واگذار كردند. بازي آخر براي ذوب آهن بسيار مهم است و اميدوارم بتوانند با پيروزي برابر حريف‌شان به دور بعد صعود كنند. تراكتورسازي تبريز هم شرايط و وضعيت خوبي نداشت و فرصت‌هاي خوبي را از دست داد و با وجود اينكه بازي‌هاي خوبي را به نمايش گذاشتند نتوانستند نتايج مطلوبي بگيرند. شرايط اين روزهاي تراكتورسازي را از همان ابتداي فصل مي‌شد پيش‌بيني كرد. با توجه به اينكه اين تيم از دو پنجره نقل و انتقالات محروم شده بود و نمي‌توانست بازيكن بگيرد، اين نتايج دور از ذهن نبود. البته همه زحمت كشيدند و تلاش كردند اما با اين حال نتايج خوبي به دست نيامد.

شما پيش از اين به غير از استقلال سرمربي هر سه تيم ديگر بوديد. به اعتقاد شما چرا يك تيم ايراني نمي‌تواند قهرمان آسيا شود؟

دليل عمده اين مساله به خاطر ساختار باشگاه‌هاست. جايي كه باشگاه‌ها احتياج به اسپانسر و سخت‌افزار دارند مشكلات زيادي وجود دارد. باشگاه‌هاي ما نياز به استاديوم‌ها و ورزشگاه‌هايي براي تمرين و بازي دارند كه آنها را هم ندارند. مشكل بزرگ ديگري كه باشگاه‌ها دارند بحث خصوصي نبودن است و همين موضوع باعث شده باشگاه‌هاي ايراني بيشتر به دولت وابسته باشند. همين مسائل تاثير مي‌گذارد و باعث مي‌شود كه باشگاه‌هاي ما مشكلات مالي زيادي داشته باشند. يعني وقتي باشگاه‌ها خصوصي نيستند كسي نمي‌آيد روي جوان‌ها و بازيكناني كه استعداد دارند سرمايه‌گذاري درستي انجام دهد. اين مساله كار را براي باشگاه‌ها سخت كرده است. اگر باشگاه‌هاي ما خصوصي باشند قاعدتا سرمايه‌ها هم درست هزينه مي‌شوند و براي بازيكنان جوان هم سرمايه‌گذاري مي‌شود تا به سوددهي برسند. من فكر مي‌كنم دليل عمده اينكه سال‌هاست يك تيم ايراني قهرمان آسيا نمي‌شود همين است، چرا كه در بحث نيروي انساني، سرمايه خوبي را در اختيار داريم؛ اما در زمينه‌هاي ديگر نه.

مي‌خواهيم درباره تيم ملي فوتبال ايران هم صحبت كنيم. تيم ملي در شرايطي خودش را براي جام جهاني 2018 آماده مي‌كند كه حواشي زيادي اين روزها گريبانش را گرفته است. وضعيت آماده‌سازي اين تيم را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

65 تا 70 روز ديگر جام جهاني آغاز مي‌شود و كسب نتيجه خوب در اين رقابت‌ها براي همه فوتبال ما خيلي مهم است. من فكر مي‌كنم مساله‌اي كه باعث شده تيم ملي اين روزها درگير حواشي زيادي شود، نبود تعامل ميان باشگاه‌ها و تيم ملي است چرا كه تا به حال من نديده‌ام كه نشستي ميان سرمربيان باشگاه‌ها و سرمربي تيم ملي برگزار شود و با گفتمان درباره مشكلات صحبت كنند نه اينكه بخواهند صحبت‌هاي خودشان را در رسانه‌ها مطرح كنند. اين نشست‌ها و گفت‌وگوها متاسفانه در فوتبال ايران بسيار كم است. خيلي خوب است كه كي‌روش جلسه‌اي بگذارد و با مربيان ليگ درباره مشكلات و خواسته‌هاي‌شان صحبت كند. در اين زمينه هم قاعدتا نقش فدراسيون فوتبال تعيين‌كننده است كه بتواند اين همدلي، تعامل و گفت‌وگو را ميان تيم ملي و باشگاه‌ها ايجاد كند. همه ما ايراني هستيم و دوست داريم تيم ملي كشورمان در جام جهاني نتيجه بگيرد چرا كه مي‌دانيم اين موفقيت و افتخار براي همه مردم ايران خواهد بود.

شما در جام جهاني 2006 عضو تيم ملي بوديد. در آن مقطع هم تيم ملي با حواشي زيادي راهي جام جهاني شد. فكر مي‌كنيد حواشي‌اي كه الان گريبان تيم ملي را گرفته روي نتايج تيم در جام جهاني تاثير نخواهد گذاشت؟

سال 2006 هم شرايط بسيار سختي اطراف تيم ملي بود. شرايطي كه با الان قابل قياس نيست. در آن مقطع برانكو شرايط و وضعيت سختي را تحمل مي‌كرد تا تيمش بتواند در جام جهاني نتيجه بگيرد. ما هم واقعا تيم بسيار خوبي را داشتيم و مصدوميت چند لژيونر واقعا روي عملكرد تيم تاثير گذاشت به طوري كه من فكر مي‌كنم در آن مقطع ما مي‌توانستيم از گروه صعود كنيم اما الان واقعا مشكلات و حواشي نسبت به آن دوره كمتر است. آقاي كي‌روش مربي‌اي است كه ايده‌آل گراست و همه بهترين‌ها را براي تيمش مي‌خواهد كه شايد گاهي اوقات اين بهترين‌ها بنا به مشكلاتي براي تيم ملي مهيا نشود. به همين خاطر است كه مي‌گويم نقش فدراسيون فوتبال در جمع كردن اين حواشي و ايجاد يك جو مثبت اطراف تيم ملي مهم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون