• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 2193 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند

امريكا و كوبا در انتظار بهار ديپلماتيك

واشنگتن و هاوانا تبادل سفير مي‌كنند

دومين دور مذاكرات هيات‌هاي ديپلماتيك كوبايي و امريكايي براي برقراري روابط كامل و دو جانبه پيشرفت‌هايي داشته است. اگر چه هيچ كدام از طرفين اشاره‌اي به جزييات گفت‌وگوها و توافقات به عمل آمده نكرده‌اند و به كلي گويي خوشبينانه بسنده كرده‌اند، اما رسانه‌ها گزارش مي‌دهند تا اوايل بهار امريكا و كوبا تبادل سفير مي‌كنند و سفارتخانه‌هاي دو كشور در پايتخت‌ها افتتاح مي‌شود.
اين در حالي است كه مهم‌ترين موضوع براي هاوانا خارج شدن از فهرست كشورهاي حامي تروريسم و لغو كامل تحريم‌ها از سوي امريكاست. دولت اوباما وعده داده قدم به قدم اين خواسته كوبا تحقق مي‌يابد اما با توجه به سابقه 50 ساله اختلاف ميان امريكا و كوبا به نظر مي‌رسد برقراري روابط كامل ديپلماتيك با پيچيدگي‌هاي زيادي همراه باشد. كوبا پيشتر بهبود روابط با امريكا را به پس گرفتن گوانتانامو مشروط كرده و گفته بود امريكا بايد خاكي را كه پايگاه دريايي گوانتانامو در آن قرار دارد پس دهد. زميني كه پايگاه گوانتانامو در آن قرار دارد - در كنار خليج گوانتانامو در جنوب كوبا - در سال ۱۹۰۳ از سوي حاكمان وقت كوبا به دولت امريكا اجاره داده شد.
اگر گفت‌وگوهاي امريكا و كوبا با هدف پايان دادن به بيش از نيم قرن دشمني و خصومت به ثمر برسد، باز شدن سفارتخانه‌هاي متبوع دو كشور در واشنگتن و هاوانا دستاورد بزرگي براي دولت‌هاي كنوني امريكا و كوبا خواهد بود. باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا تا حدود دو سال ديگر، يعني ژانويه ۲۰۱۷ ميلادي كاخ سفيد را ترك خواهد كرد و به نظر مي‌رسد تمايل دارد تا آن هنگام به نيم قرن خصومت ميان واشنگتن و هاوانا پايان دهد. يك تحليلگر امريكايي مي‌گويد باراك اوباما به‌دنبال به جاي گذاشتن ميراثي از خود است، مثل جان اف كندي كه بشر را بر كره ماه پياده كرد و جانسوني كه نامش را با پرداختن به حقوق مدني زنده نگاه داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون