• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 2193 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند

خبر كوتاه

دعوت كنگره از رييس‌جمهور افغانستان

جان بوئنر، رييس مجلس نمايندگان امريكا، از رييس‌جمهوري افغانستان دعوت كرد كه در جريان سفر ماه مارس خود به واشنگتن، در كنگره ايالات متحده سخنراني كند. اشرف غني احمدزي قرار است با باراك اوباما و ساير مقام‌هاي امريكايي نيز ديدار و گفت‌وگو كند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، آقاي بوئنر گفته است كه اين دعوت فرصتي براي رييس‌جمهوري جديد افغانستان است تا در زمينه روند رو به پيشرفت مناسبات امريكا و افغانستان سخنراني كند. اين سخنراني قرار است روز ۲۵ مارس انجام شود. سفر رييس‌جمهور افغانستان به امريكا مصادف است با بحث‌هاي ميان دو كشور براي خروج نيروهاي بين‌المللي از خاك افغانستان و واگذاري مسووليت امنيت آن به نيروهاي نظامي افغان. اشرف غني دومين رييس‌جمهوري افغانستان است كه در كنگره امريكا سخنراني مي‌كند. حامد كرزي، رييس‌جمهوري پيشين اين كشور، روز ۱۴ ژوئن ۲۰۰۴ در كنگره امريكا حاضر شد.

اون: براي جنگ آماده باشيد

خبرگزاري رويترز گزارش داد كه در آستانه برگزاري رزمايش مشترك امريكا و كره جنوبي، رهبر كره شمالي از ارتش كشورش خواست براي جنگ با امريكا و متحدانش آماده باشند. خبرگزاري رسمي اين كشور در بيانيه‌اي به نقل از مقاله منتشر شده در روزنامه رودونگ سينمون كه متعلق به حزب كارگر كره شمالي است، گزارش داد: اگر رزمايشي كه هدفش آغاز جنگ عليه كره شمالي است، انجام شود، پيونگ يانگ دست به جنگي بي‌رحمانه عليه امريكا مي‌زند. آژانس خبري كره شمالي به نقل از كيم جونگ اون، رهبر اين كشور گزارش داد: در شرايط كنوني و در حالي كه جنگ عليه اتحاد ملي ما بسيار نزديك است لازم است كه واحدهاي ارتش خلق كره تبديل به نيروهاي گارد كارآزموده شده و براي جنگ سياسي و ايدئولوژيك با شيوه‌هاي نظامي و اخلاقي آماده باشند. رهبر كره شمالي از ارتش خواسته است براي نابود كردن خطوط و ستاره‌ها (اشاره به پرچم امريكا) آموزش‌هاي لازم را ببينند.

توافق دولت تركيه با پ.ك.ك

منابع ديپلماتيك در تركيه روز گذشته اعلام كردند، دولت اين كشور و حزب كارگران كردستان تركيه (پ.‌ك.‌ك) بر سر خلع سلاح شبه‌نظاميان پ.‌ك.‌ك به توافق رسيدند. براساس اين توافق قرار است نقشه راهي براي حل و فصل سياسي اختلافات موجود ميان كردها و دولت ترسيم شود. همچنين رهبران پ. ك. ك به زودي از شاخه نظامي اين گروه مي‌خواهند تا سلاح‌هاي خود را بر زمين بگذارند و به مذاكرات سياسي بپيوندند. مقدمات اين توافق پيشتر و در مذاكرات سازمان امنيت تركيه با عبدالله اوجالان، رهبر زنداني پ.‌ك.‌ك فراهم شده بود كه در اين مذاكرات رهبران سياسي كردهاي تركيه كه در پارلمان اين كشور فعال هستند نيز مشاركت  داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون