• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 2193 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند

گراميداشت انتفاضه پس از 10 سال


10 سال از پايان انتفاضه مردم فلسطين مي‌گذرد و مردم اين كشور كماكان در حال مبارزه با رژيم اسراييل و شروع انتفاضه جديد هستند. انتفاضه‌اي كه به نظر مي‌رسد پس از تجاوز 50 روزه اسراييل به غزه آغاز شده. اما گراميداشت سالگرد انتفاضه در كرانه باختري نشان از تمايل فلسطيني‌ها به مقاومت سرسختانه در برابر متجاوز صهيونيستي دارد. روز گذشته مردم فلسطين در سالگرد اين واقعه تاريخي در كرانه باختري با برپايي تظاهراتي اعتراض خود را به سركوبگري‌هاي رژيم اسراييل نشان دادند.
اين تجمع به دعوت كميته‌هاي مردمي مقاومت در برابر ديوار حايل و شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني برگزار شد كه همراهان با سر دادن شعارهايي از جمله تا زمان پايان اشغالگري به مبارزه ادامه مي‌دهيم انتفاضه مردمي فلسطين را گرامي داشتند. اما نظاميان اسراييلي با شليك گاز اشك‌آور و گلوله‌هاي پلاستيكي به سمت تظاهرات‌كنندگان، اين تجمع را به خشونت كشيدند. اين در حالي بود كه فلسطيني‌ها علاوه بر تجمع در كنار ديوار حايل در شهر الخليل نيز تظاهرات بزرگي راه انداخته بودند.
گفتني است در سپتامبر 2000 در پي ورود نخست‌وزير وقت رژيم صهيونيستي به مسجدالاقصي، انتفاضه دوم فلسطيني‌ها موسوم به انتفاضه الاقصي آغاز شد. آريل شارون، نخست وزير وقت رژيم صهيونيستي در راستاي سياست‌هاي توسعه‌طلبانه و تاكيد بر اصل معرفي بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي با پشتيباني 2000 نيروي نظامي وارد مسجدالاقصي شده بود اما در آن زمان ملت فلسطين با وجود سياست‌هاي سازشكارانه تشكيلات خودگردان در اقدامي خودجوش و ملي به مقابله با اين حضور پرداخت و در نتيجه آن 13 جوان فلسطيني به شهادت رسيدند. اين اقدام بعدها با نام انتفاضه دوم يا انتفاضه مسجدالاقصي نامگذاري شد كه اين دور از انتفاضه مردم فلسطين تا فوريه 2005 ادامه يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون