• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 2193 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۰ اسفند

سفر هيات تركيه‌اي به دمشق


سفر هيات پارلماني فرانسوي به دمشق فتح البابي براي روابط خارجي جديد سوريه شده است. بعد از ديدار و گفت‌وگوي هياتي پارلماني فرانسه با بشار اسد رييس‌جمهوري سوريه حالا منابع آگاه در پارلمان تركيه اعلام كرده‌اند كه به زودي يك هيات پارلماني نيز از تركيه وارد دمشق خواهد شد. اين هيات شامل تعدادي از مخالفان دولت تركيه از جمله رييس تركمن‌هاي پارلمان تركيه، يكي از بنيانگذاران حزب عدالت و توسعه، همچنين عبداللطيف شنر، نخست وزير پيشين تركيه، رييس پيشين كميته امنيتي تركيه ‌- سوريه، وزير دفاع پيشين اين كشور و تعدادي از بازرگانان است، كه هدفشان از سفر به دمشق ديدار با مقامات سوريه عنوان شده است.
اين در حالي است كه دولت تركيه دشمن سرسخت دولت سوريه به شمار مي‌آيد. با آغاز بحران سوريه در بهار 2011 روابط دو كشور تركيه و سوريه پس از سال‌ها همكاري و هماهنگي رو به افول نهاد به طوري كه حزب عدالت و توسعه تركيه حمايت از مخالفان سوري و گروه‌هاي مسلح را در پيش گرفت كه اين مساله انتقادات احزاب و مخالفاني را در اين كشور به دنبال داشت.
اما در خصوص هيات پارلماني فرانسه كه به سوريه سفر كرده است و هيات پارلماني تركيه كه قصد دارد به دمشق سفر كند نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه هيات پارلماني دو كشور دولت‌هاي‌شان به‌شدت مخالف حكومت بشار اسد در سوريه هستند و از هر تلاش نظامي براي سرنگوني دولت دمشق فرونگذاشته‌اند تا جايي كه بحران در سوريه اكنون چهار سال به طول انجاميده اما اين سفر نشان مي‌دهد ميان نمايندگان مردم در اين كشورها با دولت‌ها اختلاف نظرهايي وجود دارد و مجالس اين كشورها راهكار سياسي را براي بحران سوريه ترجيح مي‌دهند. البته لازم به ذكر است از همان ابتدا بسياري در داخل تركيه مخالف موضع تند دولت تركيه در قبال سوريه بودند. حال سفر رسمي هيات پارلماني تركيه را به اين منظور مي‌توان در نظر گرفت كه مخالفان دولت مي‌خواهند روزنه‌هايي براي ارتباط با دولت دمشق حفظ كنند و عملا موضع خود را در مخالفت با اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه به صورت رسمي و علني نشان دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون