• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4064 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ فروردين

تكرار ماجراهاي عدم تمكين به قانون دادستان سابق تهران

مرتضوي كجاست؟

«حكم جلبش صادر شده ولي هنوز متاسفانه گيرش نياورده‌اند، حالا نمي‌دانم چطور هست!» اين جمله‌اي بود كه روزنامه خراسان روز پنجشنبه و به نقل از غلامحسين محسني‌اژه‌اي، سخنگوي دستگاه قضا منتشر كرد؛ جمله‌اي كه ضميرش به سعيد مرتضوي، ‌دادستان سابق تهران بازمي‌گشت. به نظر مي‌رسد كه حضور در جمع‌ دانشجويي و برگزاري نشست‌هاي دانشگاهي در دستور كار قوه قضاييه قرار گرفته است از همين روي از ماه‌هاي پاياني سال گذشته تاكنون غلامحسين محسني‌اژه‌اي به عنوان سخنگوي دستگاه قضا و حتي صادق آملي لاريجاني از مسند رياست قوه قضاييه ديدارها و نشست‌هاي پرسش و پاسخ دانشجويي داشته‌اند.

نشست‌هايي كه كمي بي‌پرده‌تر و صريح‌تر از نشست‌هاي سخنگوي قوه قضاييه با رسانه‌ها است. در همين راستا محسني‌اژه‌اي روز چهارشنبه به مشهد سفر و با دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي مشهد ديدار كرد و به سوالات آنان پاسخ داد.

اما آنچه خروجي مهم‌تري از اين نشست بود را روزنامه خراسان فرداي روز نشست منتشر كرد و اين سوال را ايجاد كرد كه «آيا سعيد مرتضوي فرار كرده است؟»آذر 96 دادستان سابق تهران، در دادگاه تجديد نظر به اتهام معاونت در قتل در پرونده كهريزك به دو سال حبس محكوم شد، ‌البته حكمي 5ساله كه با يك درجه تخفيف به 2 سال تقليل يافت. واكنش او به اين حكم «تظلم‌خواهي» بود گرچه چندي پيش از اين سعيد مرتضوي با انتشار نامه‌اي از خانواده جان‌باختگان كهريزك حلاليت طلبيده‌ و عذرخواهي كرده‌بود.

دوم اسفند امسال اخباري مبني بر اجراي حكم سعيد مرتضوي در فضاي مجازي منتشر شد و عبدالحسين روح‌الاميني، پدر يكي از جان‌باختگان كهريزك اعلام كرد كه حكم دو سال حبس به دادستان سابق تهران ابلاغ شده اما هنوز اين حكم به اجرا درنيامده است. همان زمان البته روزنامه خراسان به نقل از يك منبع آگاه مدعي شده‌بود كه مرتضوي تحت نظر است. اما بلافاصله بعد از آن مرتضوي به «اعتمادآنلاين» گفت كه در منزل در حال استراحت است چرا كه اين حكم هنوز قطعي نيست و او درخواست اعاده دادرسي كرده است.

ضمن اينكه از سوي دادگاه اجراي احكام هنوز ابلاغيه‌اي دريافت نكرده است. او همچنين در جوابيه‌اي نوشت «تا به حال از طرف اجراي احكام هيچ گونه احضار يا دعوتي از اين جانب يا ضامن به عمل نيامده است. بنابراين چنان چه بدون طي مراحل آيين دادرسي اقدامي هم صورت گرفته باشد اين جانب از آن بي‌اطلاع بوده و خلاف قانون و رويه معمول در اجراي احكام و آيين دادرسي عمل شده است.»

پس از آن خبري از بازداشت يا معرفي مرتضوي براي اجراي حكم نشد تا همين چند روز پيش كه سخنگوي دستگاه قضا گفت هنوز مرتضوي را گير نياورده‌‌اند! حسالم‌الدين آشنا، مشاور رييس‌جمهور ديروز به اين موضوع واكنش نشان داد و نوشت: ‏«مراقب باشيم مرتضوي خاوري نشود؛ نه فرار كند و نه فراري داده شود. او حامل رازهاي سر به مهر فراواني است. بدون او تاريخ قضايي ايران در طول بيش از يك دهه پنهان خواهد ماند.»

نعمت احمدي، ‌حقوقدان نيز از جمله چهره‌هايي بود كه نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد و اين سوال را مطرح كرد كه اگر مرتضوي نسبت به حكم صادره تمكين نمي‌كند، پس جايگاه اقتدار دستگاه قضايي در كجاست؟او همچنين اين موضوع را مطرح كرده كه «وقتي قوه قضاييه ما با اقتدار جنايتكاري مانند عبدالمالك ريگي را در آسمان دستگير مي‌كند و در عين حال براي بازداشت فردي چون مرتضوي كه پرونده او امروز حساسيت ملي را برانگيخته دلايلي اينچنيني را مي‌شنويم، چنين مساله‌اي بدون شك براي اقتدار قضايي نظام، وجهه بيروني خوبي نخواهد داشت و ضعف اين نهاد را به اذهان مردم متبادر مي‌كند.»

بنا به ادعاي اين حقوقدان «اخيرا تصويري از مرتضوي در بازار آهن تهران منتشر شده و ظاهرا ايشان در حال فعاليت‌هاي اقتصادي به سر مي‌برد.»

محمدرضا زائري نيز از جمله چهره‌هايي بود كه در فضاي مجازي نسبت به جمله اژه‌اي واكنش نشان داد. او در بخشي از پست اينستاگرامي خود به طنز نوشت: «وقتي پدر فقيري كه به خاطر شيرخشك بچه‌اش سرقت كرده بلافاصله مي‌گيرند و محاكمه مي‌كنند ولي حكم سعيد مرتضوي صادر شده اما او را گير نمي‌آورند!»سال 94 نيز خبري مبني بر خروج مرتضوي از ايران منتشر شد. آذر سه سال پيش درحالي كه هنوز پرونده دادستان تهران مشخص نشده‌ و ممنوع‌الخروج بود، سعيد مرتضوي از طريق فرودگاه بين‌المللي امام خميني از ايران خارج شد. بعد از آن مشخص شد كه او تهران را به مقصد نجف ترك كرده تا در مراسم راهپيمايي اربعين شركت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون