• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4448 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ شهريور

وزير نفت در ديدار با فراكسيون ولايي مطرح كرد

فقط 5 درصد افراد از كارت سوخت استفاده مي‌كنند

حميدرضا حاجي‌بابايي، رييس فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي در تشريح جلسه ديروز اين فراكسيون با حضور بيژن زنگنه وزير نفت گفت: نمايندگان و اعضاي فراكسيون در اين نشست سوالاتي را از وزير نفت پرسيدند و درخواست كردند كه به آنها پاسخ داده شود. از 22 مرداد ماه استفاده از كارت سوخت در برخي كلانشهر‌ها اجباري شد و قرار است افرادي كه هنوز كارت سوخت ندارند تا زماني كه كارت‌ها به دست‌شان مي‌رسد، از كارت جايگاهداران استفاده كنند. هر چند چندي پيش استفاده از كارت جايگاهداران نيز با محدوديت‌هايي همراه شد. در اين راستا شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد: از تاريخ اول شهريور ميزان سوختگيري با كارت آزاد جايگاه در هر بار سوختگيري از ۶۰ ليتر به ۳۰ ليتر كاهش يافته است. هدف از اين كار ترغيب افراد براي استفاده از كارت سوخت و كنترل ميزان مصرف بنزين در كشور است. بيژن زنگنه در اين خصوص و در حضور نمايندگان فراكسيون ولايي گفت: بيش از ۹۰ درصد مردم كارت سوخت دارند اما تنها ۵ درصد از كارت خود استفاده مي‌كنند.

بخش ديگر سخنان وزير نفت در فراكسيون ولايي به توليد پتروشيمي‌ها در راستاي برنامه ششم توسعه اختصاص داشت. بر اساس اين برنامه، توليد پتروشيمي‌ها بايد به 100 ميليون تن برسد. زنگنه در اين خصوص توضيحاتي ارايه كرد: وزارت نفت در مورد پتروشيمي‌ها فقط مسوول توليد است و مسوول فروش و بازار نيست، تمام كود كشور نيز توسط وزارت دفاع توليد مي‌شود و وزارت نفت تاثيري در قيمت آن ندارد. او افزود: ما حدود ۲ و نيم تا ۳ برابر مصرف داخلي توليد كود داريم. به نظر مي‌رسد نمايندگان اين فراكسيون به دنبال دانستن برنامه‌هاي وزارت نفت براي جلوگيري از خام‌فروشي و تقويت بخش پتروشيمي هستند. وزير نفت با تاكيد بر اينكه وزارت نفت در بحث قير مسووليت و نظارتي ندارد، اظهار كرد كه توليد پتروشيمي‌ها طبق برنامه ششم تا اواخر سال 1399 به 100 ميليون تن مي‌رسد، در اين زمينه جهش خوبي داريم و عمليات فاز 11 نيز امسال شروع خواهد شد. ضرورت بهره‌برداري بيشتر از ميادين مشترك و تبديل آن به فرآورده‌ها نيز از ديگر سوالاتي بود كه زنگنه به آن پاسخ داد. از نظر او پيشرفت ايران در ناحيه پارس جنوبي كه با قطر مشترك است، بسيار محسوس بوده به گونه‌اي كه توليد در حال حاضر دوبرابر شده و از نظر توليد روزانه نيز از قطر جلوتر افتاده‌ايم. او به بهره‌برداري از درياي خزر نيز اشاره كرد و گفت: در درياي مازندران حدود و تفكيكي براي نفت تعيين نشده است. عضو كابينه در خصوص ميدان مشترك با عراق نيز توضيحاتي ارايه كرد. به گفته او در ناحيه غرب كارون ظرفيت برداشت ما 300 هزار بشكه در روز است؛ هر چند كه در حال حاضر توان توليد 50 هزار بشكه به صورت روزانه وجود دارد اما برداشت و پيشرفت‌مان از عراق بسيار بيشتر است. ميزان بازگشت ارز حاصل از فروش فرآورده‌هاي نفتي به كشور نيز از ديگر سوالاتي بود كه نمايندگان از زنگنه پرسيدند كه او پاسخ داد: بيش از ۹۰ درصد ارز پتروشيمي به سامانه نيما برمي‌گردد، سال گذشته صادرات پتروشيمي بالاي ۱۱ ميليارد دلار بوده كه بيش از ۹ ميليارد دلار آن به سامانه برگشته و مابقي مصرف پتروشيمي‌ها شده است. عملكرد پتروشيمي‌هاي خصوصي نيز خوب بوده است. تمام منابع حاصل از صادرات فرآورده‌هاي نفتي توسط دولت نيز به خزانه برمي‌گردد و كاملا در اختيار بانك مركزي است.

وزير نفت در خصوص فروش فرآورده‌ها نيز گفت: در اين مورد هيچ مشكلي وجود ندارد، بالاترين رقم صادرات كشور در فرآورده‌ها در ماه مرداد اتفاق افتاد و بيش از ۴ برابر دولت قبل فرآورده صادر كرديم. قير نيز از طريق بورس عرضه مي‌شود و قيمت آن نزديك به قيمت بين‌المللي است. در واقع شركت نفت وزارتخانه قير توليد نمي‌كند و اين اقلام توسط بخش خصوصي توليد مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون