• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

در آمار دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازي

افزايش 43درصدي قيمت خانه در يك سال

روز گذشته آماري مبني بر افزايش قيمت هر مترمربع مسكن در پايتخت منتشر شد. براساس اين آمار قيمت مسكن با 3.8درصد افزايش به 14 ميليون و 405 هزار تومان رسيد. هر چند مقايسه آمارها نشان مي‌دهد كه سرعت رشد آن نسبت به دو ماه پيش كاهش داشته است. براساس آمار ارايه شده توسط دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي، ميانگين قيمت مسكن در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۳درصد افزايش نشان مي‌دهد. تعداد معاملات مسكن شهر تهران نيز در دومين ماه از زمستان ۱۳۹۸ به ۱۳ هزار و ۵۵۰ فقره رسيده كه نسبت به دي ماه امسال ۲۵درصد و نسبت به بهمن ماه پارسال ۴۲درصد رشد را نشان مي‌دهد.

ارزش مبايعات انجام شده در بازار مسكن شهر تهران طي بهمن ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۵ هزار و ۹۴۰ ميليارد تومان بوده كه نسبت به ماه گذشته ۳۴درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۱۴درصد افزايش يافته است.

به‌طور كلي طي ۱۱ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ ارزش معاملات واحدهاي مسكوني در تهران ۸۱ هزار و ۲۷۰ ميليارد تومان بوده كه رشد ۶.۴درصدي نسبت به ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ نشان مي‌دهد. همچنين متوسط قيمت يك مترمربع واحد مسكوني شهر تهران در ۱۱ ماهه نخست سال جاري ۱۳ ميليون و ۱۸۵ هزار تومان بوده كه نسبت به ۱۱ ماهه نخست سال گذشته ۶۴درصد افزايش داشته است. تعداد معاملات نيز در ۱۱ ماهه ابتدايي امسال ۵۴ هزار و ۹۱۰ فقره بوده كه از كاهش ۱۳.۵درصدي نسبت به
۱۱ ماهه ابتداي سال ۱۳۹۷ حكايت دارد.

 

ساخت و ساز كمتر از نصف تعداد معاملات

از سوي ديگر تعداد واحدهاي مسكوني در پروانه‌هاي ساختماني طي دي‌ ماه كه گزارش آن در بهمن ماه اعلام شده حاكي از آن است كه تعداد واحدهاي در حال ساخت در دي ‌ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۶۹۸۱ واحد بوده كه نسبت به ماه قبل ۲۳درصد و نسبت به دي ماه پارسال ۱۸درصد بيشتر شده است، يعني حجم معاملات فعلي تقريبا دو برابر ميزان ساخت و ساز است اما اين نسبت احتمالا با كاهش معاملات در پايان ارديبهشت ماه مي‌تواند تعديل شود. قيمت خانه در تهران در شرايطي به رقم بي‌سابقه متري
۱۴ ميليون و ۴۵۰ هزار تومان رسيده كه كارشناسان سه عامل رونق پيش از عيد و افزايش قيمت ارز را در رشد قيمت مسكن موثر مي‌دانند. با اين حال منحني بازار نشان مي‌دهد كه شيب رشد قيمت ملايم‌تر شده و با شيوع كرونا بازديد از واحدها كاهش يافته كه ممكن است روي بازار مسكن تاثير بگذارد. مطابق آمار دفتر اقتصاد مسكن، پس از يك دوره 4 ماهه كاهش و ثبات قيمت از مرداد تا آبان، به يك‌باره در آذر ماه همزمان با تغيير قيمت بنزين شاهد رشد ۱۳۷درصدي معاملات و رشد ۶.۸درصدي قيمت مسكن در تهران بوديم. اما افزايش در 2 ماه بعد از آن به ترتيب ۳ و ۳.۸ درصد بوده و به نوعي سرعت رشد كند است. كارشناسان معتقدند كه شوك تغيير قيمت سوخت كه منجر به افزايش نرخ ارز شد در بازار مسكن از بين رفته و طبيعتا در صورت آرامش در بازارهاي موازي، قيمت مسكن بايد در ماه‌هاي آينده كنترل شود.

 

قيمت به صورت جزيي گران مي‌شود

محمدقلي خسروي، رييس اتحاديه املاك تهران نيز در اين خصوص گفت: «آنچه وزارت راه و شهرسازي مبني بر افزايش قيمت خانه در بهمن ماه گزارش داده است، واقعيت ندارد. طبق بررسي‌هاي ميداني ما از سطح بازار و واحدهاي صنفي املاك قيمت مسكن در بهمن ماه گران نشده است؛ چراكه با افزايش سرسام‌آور قيمت‌ها خريد خانه از توان مردم خارج شده است.» به‌زعم او با افزايش شاخص تورم در سال آينده ممكن است قيمت مسكن در سال ۹۹ به‌طور جزيي گران شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون